-
PRAKTYCZNA JAK KUGA, ELASTYCZNA JAK HYBRYDA
Zastosowanie w pełni hybrydowego napędu benzynowo-elektrycznego wymagało opracowania nowej Kugi od podstaw, aby w oszczędnym opakowaniu zachować niespotykaną przestronność wnętrza i wszystkie praktyczne walory SUV-a oraz wysoką kulturę prowadzenia. Funkcja bezgłośnego startu umożliwia ruszanie w trybie bezemisyjnym, z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. To naprawdę relaksująca forma przemieszczania się, szczególnie w mieście, gdzie ruch uliczny wymusza częste zatrzymywanie. Pełny hybrydowy zespół napędowy korzysta z trybu jazdy bezemisyjnej, na napędzie elektrycznym, na krótkich dystansach, eliminując jednocześnie obawy o zasięg.
Zdolność do przejechania 1000 km na jednym zbiorniku paliwa sprawia, że Kuga Hybrid jest atrakcyjną alternatywą dla modeli z silnikami Diesla. Kuga Hybrid zapewnia zużycie paliwa od 5,4 l/100 km i emisję CO2 od 125 g/km, szacowane w cyklu WLTP (od 5,1 l/100 km i od 118 g/km w cyklu NEDC). Przy 54-litrowym zbiorniku paliwa, całkowity zasięg Kugi Hybrid jest o ponad 30 procent dłuższy niż ładowanej z sieci Kugi Plug-In Hybrid, która dysponuje zasięgiem jazdy bezemisyjnej 56 km, szacowanym w cyklu WLTP (72 km w cyklu NEDC).
Dzięki temu, że nie trzeba ładować akumulatora z zewnętrznego źródła zasilania, Kuga Hybrid okazuje się atrakcyjnym rozwiązaniem dla klientów zdecydowanych na zakup samochodu z napędem elektrycznym, którzy mają utrudniony dostęp do ładowarek publicznych i ograniczone możliwości korzystania z domowej instalacji elektrycznej, czy instalacji w miejscu pracy. To również świetny wybór dla klientów szukających auta, mogącego jeździć w trybie bezemisyjnym z inteligentnym napędem na wszystkie koła. Akumulator o pojemności 1,1 kWh, składający się z 60 ogniw, wykorzystuje układ chłodzenia cieczą, który eliminuje potrzebę stosowania wentylatora chłodzącego. Wpływa to na niższy poziom hałasu i poprawia komfort akustyczny w kabinie. Lepsze chłodzenie pozwala również na umieszczenie ogniw akumulatora blisko siebie. To duża oszczędność przestrzeni, dzięki której na przestronności zyskało wnętrze, zwłaszcza w wymiarze wysokości nad głowami pasażerów w pierwszym rzędzie (1 metr od siedziska do dachu), uzyskano też 1481 litrów przestrzeni ładunkowej za przednimi siedzeniami. System wymiennika ciepła spalin pomaga szybciej osiągnąć efektywną temperaturę pracy silnika, umożliwiając Kudze Hybrid szybsze przejście w tryb jazdy bezemisyjnej na silniku elektrycznym po zimnym starcie, przyspiesza też osiągnięcie komfortu termicznego w kabinie w chłodne dni. Wyższa wydajność akumulatora przyczynia się również do uzyskania maksymalnej wysokiej zdolności holowania – 1600 kg dla wersji z napędem na przednie koła. Układ napędowy Kugi Hybrid umożliwia płynną, liniową reakcję na pedał przyspieszenia, jednocześnie automatycznie przełączając się, dzięki udoskonalonemu sterownikowi silniko-generatora, między trybami zasilania: czysto elektrycznym, hybrydowym i benzynowym. Przekładnia automatyczna nowej generacji, łącząca oba źródła mocy, została zaprojektowana specjalnie do współpracy z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym – dzięki płynnej zmianie przełożeń zapewnia wyższe wskaźniki efektywności, przy niższym zużyciu paliwa, w różnych warunkach jazdy. Prędkość 100 km/h model z napędem na przednie koła osiąga w czasie 9,1 sekundy.
Funkcja symulowanych przełożeń – aktywowana w trybie normalnym lub sportowym – dostosowuje prędkość obrotową silnika wraz ze zmianą prędkości pojazdu, aby zmniejszyć efekt „gumowej” reakcji na pedał przyspieszenia, typowy dla przekładni bezstopniowych.
– Wsłuchaliśmy się w opinie klientów, aby upewnić się, że Kuga Hybrid będzie gwarantowała przyjemność prowadzenia – powiedział Glen Goold, naczelny inżynier programu Kuga. – Funkcja symulowanej zmiany biegów sprawia, że SUV bardziej angażuje kierowcę, dzięki reakcjom znanym z tradycyjnych przekładni, działających poprzez zmianę przełożenia kół zębatych, a dodatkową zaletą przekładni jest ograniczenie hałasu.
Kuga Hybrid jest również dostępna na wybranych rynkach z układem napędu na wszystkie koła Intelligent All-Wheel Drive, który dokonuje pomiarów przyczepności i reaguje zmianą proporcji przekazywanego momentu obrotowego między kołami przedniej i tylnej osi, aby zapewnić bezpieczną trakcję na różnych nawierzchniach. Układ nie ma znaczącego wpływu na zwiększenie zużycia paliwa, a funkcja odłączania napędu na wszystkie koła dodatkowo poprawia oszczędność, automatycznie załączając napęd na przednie koła w sprzyjających warunkach jazdy.
-