2019 HONDA CBR1000RR FIREBLADE ORAZ FIREBLADE SP PO LIFTINGU

HONDA CBR1000RR FIREBLADE ORAZ FIREBLADE SP PRZECHODZĄ LIFTING NA SEZON 2019

Ewolucja modelu Fireblade od wprowadzenia do sprzedaży w 1992 roku była oparta na filozofii Całkowitej Kontroli (Total Control) i zawsze wyznaczała punkt odniesienia dla sposobu, w jaki supersportowa maszyna klasy jednego litra powinna dostarczać swojej niezwykłej mocy.

Rok 2017 oznaczał dla Fireblade’a CBR1000RR zasadnicze zmiany konstrukcyjne, co otworzyło całkowicie nowy rozdział w historii tego motocykla. Model podstawowy stał się znacznie lżejszy i dysponował jeszcze wyżej kręcącym się silnikiem o jeszcze większej mocy, a jednocześnie wiele zyskiwał dzięki lepszemu podwoziu z odwróconym widelcem Showa 43 mm "Big Piston" i tylnemu zawieszeniu BFRC. Fireblade SP z nieco mniejszą masą, otrzymał elektronicznie sterowane półaktywne zawieszenie Öhlins (S-EC) oraz interfejs tuningu opartego na oczekiwanym wyniku (OBTi).

Obie maszyny wyposażone były w 5-osiową inercyjną jednostkę pomiarową Bosch (IMU) współpracującą z ECU i w połączeniu z nowym systemem elektronicznie sterowanej przepustnicy (TBW), a do tego dodać należy hondowski 9-poziomowy system kontroli momentu obrotowego (HSTC) oraz system ABS. System wyboru trybu jazdy oferował interfejs do regulacji mocy silnika, stopnia hamowania silnikiem i poziomów działania HSTC.

Na rok 2019 zarówno Fireblade, jak i Fireblade SP otrzymują łatwe do zauważenia zmiany w wyglądzie. Mniej rzucają się w oczy niektóre istotne zmiany w systemach elektronicznych współdzielonych przez obie maszyny, wynikające z opinii kierowców i intensywnej pracy inżynierów R&D Hondy, a także zespołu HRC MotoGP.

-

-

ZMIANY NA ROK 2019 W SZCZEGÓŁACH

System regulacji momentu obrotowego (HSTC)

W celu poprawy zachowania motocykla na torze wyścigowym, gdzie otwarcia przepustnicy są większe, a kąty przechyłów są głębsze, niż w czasie jazdy na drodze publicznej, wprowadzono zmiany umożliwiające lepsze zachowanie pojazdu podczas interwencji HSTC. Uwzględniając w logice obliczeniowej profil tylnej opony, interwencja HSTC w funkcji pochylenia maszyny stała się bardziej jednolita i precyzyjna. Rezultatem jest bardziej płynne zachowanie pojazdu podczas działania HSTC przy wychodzeniu z zakrętu, co zwiększa pewność kierowcy co do zachowania się motocykla.

Kontrola unoszenia przedniego koła - Wheelie Control

Wielu zawodników na torze wybiera wysoki poziom kontroli unoszenia przedniego koła, z minimalną liczbą interwencji HSTC, by móc samemu kontrolować uślizg wzdłużny i poprzeczny tylnego koła bez obawy, że przednie koło podniesie się zbyt wysoko, zmuszając do ograniczenia prędkości. W modelu roku 2017 ustawienie małej czułości HSTC powodowało również małą czułość kontroli unoszenia przedniego koła, funkcje te w nowym modelu rozdzielono, aby umożliwić takie kombinacje ustawień, jak niska czułość HSTC z mocniejszą kontrolą unoszenia przedniego koła. Co więcej, nowa logika kontroli unoszenia przedniego koła oznacza, że niezależnie od wysokości podniesienia przedniego koła, jego "lądowanie" jest płynnie kontrolowane, a kierowca jest w stanie w pełni skoncentrować się na przyśpieszaniu, by uzyskać najlepszy możliwy czas okrążenia.

W związku z tymi zmianami na wyświetlaczu TFT dodano "W" dla "Wheelie Control" (z 3 dostępnymi poziomami), obok wyświetlania ustawień mocy, hamowania silnikiem oraz czułości HSTC.

Działanie przepustnicy - wejście w zakręt

Jazda na torze może sprawić, że przepustnica będzie bardzo szybko zmieniała położenie od pełnego otwarcia do pełnego zamknięcia. Aby usprawnić hamowanie przy zamkniętej przepustnicy, zwiększono prędkość roboczą silnika sterującego kątem przepustnicy w systemie TBW. Czas potrzebny do spadku prędkości obrotowej silnika przy zamknięciu całkowicie otwartej przepustnicy został zredukowany o 45%. W rezultacie uzyskano szybsze, a jednocześnie płynniejsze hamowanie i większą pewność jazdy przy wchodzeniu w zakręty.

Działanie przepustnicy - wyjście z zakrętu

Na podstawie informacji otrzymanych z programu HRC MotoGP, zwiększono moment obrotowy przy dalszym otwieraniu przepustnicy częściowo już otwartej (na przykład przy wyjściu z zakrętu), szczególnie w trybie kontroli mocy na poziomie 1. Rezultatem jest poziom osiągów dostosowany do jazdy po torze na oponach o wysokiej przyczepności, z szybszym, poprawiającym czas okrążenia przyspieszeniem na wyjściu z zakrętu.

ABS

W przypadku szybkiej jazdy na torze poziom interwencji ABS został zmniejszony, dzięki czemu opóźnienia przy hamowaniu znacząco wzrosły.

Kolorysyka 2019

Fireblade otrzymuje subtelną korektę kombinacji kolorystycznej Matt Ballistic Black Metallic ze srebrnymi akcentami zamiast czerwonych, a wersja Grand Prix Red otrzyma wyraźniejsze białe paski na górnej owiewce. W modelu Fireblade SP w barwach Grand Prix Red HRC Tricolor wprowadzono mocniejsze białe i niebieskie linie akcentujące.

-

źródło: Honda Polska

Czytaj więcej o marce Honda

Jak przygotować motocykl do wyprawy?
Jak przygotować motocykl do wyprawy?

PORADNIK | Początek sezonu to czas planowania pierwszych dłuższych wycieczek przez miłośników jednośladów. Jeśli zaliczasz się do nich, musisz mieć świadomość tego, że przed wyruszeniem w dalszą trasę powinieneś wykonać przegląd swojego pojazdu i zająć się jego konserwacją.

Honda MSX125 Grom na rok modelowy 2025
Honda MSX125 Grom na rok modelowy 2025

HONDA MOTOZmodernizowany model MSX125 Grom 2025 jest gotowy do wejścia na rynek europejski z przeprojektowanym nadwoziem i nowymi opcjami kolorystycznymi. 

Najnowsze oferty

Honda EM1 e - skuter elektryczny
  • Model: EM1
  • Przebieg: 2 km
  • Napęd: Pas napędowy
  • Rodzaj paliwa: Elektryczny
  • Rok produkcji: 2023
Honda SH 125i ABS, Nowy
Honda SH 125i ABS, Nowy
Dodaj do schowka
  • Model: SH
  • Przebieg: 5 km
  • Napęd: Pas napędowy
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Honda EM1 e - skuter elektryczny
  • Model: EM1
  • Przebieg: 200 km
  • Napęd: Pas napędowy
  • Rodzaj paliwa: Elektryczny
  • Rok produkcji: 2023

Odwiedź nasze salony