-
FIAT 500 LA PRIMA - ZASIĘG, ŁADOWANIE I KOMFORT JAZDY
Zasięg i czas ładowania to dwa kluczowe dla Klientów elementy. Akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500 zasięg do 320 km według cyklu WLTP. Aby zoptymalizować czas ładowania, nowa 500 jest wyposażona w szybką ładowarkę (fast charger) o mocy 85 kW, która w bardzo krótkim czasie ładuje akumulator. Przykładowo, potrzeba zaledwie 5 minut, by zgromadzić rezerwę energii wystarczającą na pokonanie 50 km, czyli więcej niż to potrzebne do przeciętnego codziennego użytkowania samochodu. Dzięki szybkiej ładowarce można również naładować akumulator do 80% w zaledwie 35 minut. Gniazdo „Combo 2” umieszczone z tyłu po prawej stronie samochodu, umożliwia ładowanie zarówno prądem zmiennym, jak i stałym. Jest to ”inteligentne” gniazdo z możliwością planowania ładowania i dostarczające informacji na temat poziomu naładowania samochodu.
Dostępne są również rozwiązania do ładowania w domu. Do nowej 500 „la Prima”, zarówno wersji hatchback, jak i cabrio, Klient posiada możliwość zamówienia ładowarki easyWallbox, którą można podłączyć do domowej sieci elektrycznej. System ten został opracowany przez firmę ENGIE EPS specjalnie dla FCA i będzie sprzedawany przez Mopar w Europie wraz z wprowadzeniem nowego modelu na rynek. Jest to proste w obsłudze rozwiązanie typu „plug&charge”, nie wymagające instalacji przez specjalistyczny personel. Może być sterowane przez Bluetooth, pozwalając użytkownikowi naładować swojego Fiata 500 w domu korzystając z mocy ładowania do 2,3 kW, nie wpływając na pracę działania pozostałych sprzętów domowych podłączonych do prądu w tym samym czasie. Ponadto, easyWallbox, jest przystosowany do zwiększenia mocy ładowania do 7,4 kW. Dostępny będzie również kabel ładujący Mode 3 do ładowania prądem zmiennym na publicznych stacjach ładowania, do 11 kW.
Nowa 500 oferuje trzy tryby jazdy: Normal, Range i Sherpa, które można wybrać w zależności od stylu jazdy. W szczególności, tryb Sherpa optymalizuje dostępne zasoby, by zapewnić bezpieczne dotarcie do celu. Tryb jazdy Sherpa steruje kilkoma elementami w celu maksymalnego zmniejszenia zużycia energii, właśnie po to, by zapewnić dotarcie do celu ustawionego w nawigacji lub do najbliższej stacji ładowania. Prowadzi do celu podobnie jak „Himalajscy Szerpowie”, będący przewodnikami wypraw górskich, dostosowując różne parametry: maksymalną prędkość, która zostaje ograniczona do 80 km/h; reakcję pedału gazu w celu zmniejszenia zużycia energii oraz wyłącza klimatyzację i podgrzewanie foteli (kierowca może oczywiście włączyć je dowolnym momencie).
Tryb Normal jest najbardziej zbliżony do prowadzenia samochodu z silnikiem spalinowym, natomiast tryb Range włącza funkcję „one-pedal-drive”. Wybierając ten tryb jazdy można praktycznie prowadzić nową 500 za pomocą samego pedału przyspieszenia. To tryb, który maksymalnie zwiększa hamowanie regeneracyjne, co przekłada się na zwiększenie zasięgu samochodu. Zawsze należy nacisnąć na pedał hamulca, aby całkowicie zatrzymać samochód. Silnik generuje moc 87 kW, zapewniając maksymalną prędkość 150 km/h (ograniczoną elektronicznie) i przyspieszenie od 0-100 km/h w 9,0 sekund, a od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy.
Fascynująca i ekskluzywna, ale także doskonale skomunikowana ze światem i zaawansowana technologicznie nowa 500 „la Prima” jest wyposażona w standardzie w system automatycznego hamowania awaryjnego, kamerę cofania o wysokiej rozdzielczości, czujniki zmierzchu i automatyczne światła drogowe, inteligentne połączenie alarmowe (eCall) i elektryczny hamulec postojowy. Ponadto, ma również zaawansowane systemy wspomagania kierowcy ADAS, dzięki którym nowa 500 jest pierwszym samochodem w swoim segmencie, który zapewnia autonomiczną jazdę na poziomie 2.
Przednia kamera, dzięki zaawansowanej technologii, monitoruje wszystkie obszary samochodu zarówno wzdłużnie, jak i bocznie. Inteligentny adaptacyjny tempomat hamuje lub przyspiesza, reagując na wszystkich uczestników ruchu drogowego: samochody, rowerzystów, pieszych. System kontroli toru jazdy utrzymuje pojazd na środku pasa, gdy oznaczenia są poprawnie umieszczone na drodze. Inteligentny asystent prędkości odczytuje ograniczenia prędkości i zaleca ich stosowanie, a system kontroli martwego pola podczas jazdy miejskiej wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do monitorowania martwego pola i ostrzegania o przeszkodach za pomocą trójkątnych lampek ostrzegawczych wbudowanych w lusterka boczne. Natomiast funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, kiedy rozpozna u kierowcy oznaki znużenia lub narastającą dekoncentrację, sugeruje zrobienie przerw. Wreszcie, czujniki parkowania 360° pozwalają wyświetlić podgląd auta imitujący widok z lotu ptaka, by uniknąć przeszkód podczas parkowania lub wykonywania skomplikowanych manewrów.
-