Elektryczny Ford Explorer zdobywa nagrodę Red Dot
Wyróżnienia
Red Dot Design Award przyznawane są co roku od 69 lat. To jeden z największych
i najbardziej znanych konkursów projektowych na świecie, a nagrody przyznawane
są produktom, markom, projektom komunikacyjnym czy prototypom i koncepcjom
projektowym. W kapitule jury zasiadają eksperci z około dwóch tuzinów krajów –
w tym profesorowie, projektanci i dziennikarze. Niezależnie oceniają każdy
zgłoszony produkt na podstawie wielu różnych kryteriów, takich jak stopień
innowacyjności, funkcjonalność, ergonomia, trwałość i zgodność z ekologią.
–
Skoncentrowaliśmy się na minimalistycznym języku projektowania ze zwięzłymi
elementami wizualnymi, które wykorzystują i reinterpretują amerykańską ikonę,
jaką jest Ford Explorer. Samochód ma najlepsze wnętrze, jakie Ford kiedykolwiek
zbudował w Europie. Łączy w sobie nowoczesną purystyczną estetykę, z
niespotykaną dotąd funkcjonalnością – powiedział Murat Güler, główny projektant
nowego elektrycznego SUV-a.
W
oświadczeniu jury Red Dot można przeczytać, że dzięki charakterystycznemu
designowi SUV-a Ford Explorer zachwyca wyglądem. Wnętrze również zyskało
pochwały oceniających. W podsumowaniu docenili oni wysokiej jakości wyposażenie
i oferowaną technologię.
–
Futurystyczne nadwozie samochodu zostało zaprojektowane w amerykańskim stylu.
Nowy, całkowicie elektryczny Ford Explorer spełnia potrzeby zaawansowanych
technologicznie odbiorców oferując im cyfrowe rozwiązania. System
informacyjno-rozrywkowy SYNC Move z ruchomym ekranem o przekątnej 14,6 cala
obsługuje Apple CarPlay i Android Auto oraz odtwarza muzykę przez soundbar.
Zaawansowane technologie wspomagają kierowcę, a sportowo wyprofilowane i
podgrzewane siedzenia zapewniają komfort – można przeczytać w oświadczeniu jury
Red Dot1).
Explorer
został zaprojektowany w Europie i produkowany jest w nowym Centrum Pojazdów
Elektrycznych Forda w Kolonii. Średniej wielkości SUV, łączący niemiecką wiedzę
inżynierską z amerykańskim stylem, może przewozić pięć osób w dwóch
rzędach i pozwala cieszyć się bogatym wyposażeniem podczas rodzinnych
podróży.
Nowy
Explorer całkowicie reinterpretuje kultową gamę SUV-ów Forda nawiązując
jednocześnie do amerykańskiego dziedzictwa legendy off-roadu. Jego nadwozie
jest muskularne, ale zostało zaprojektowane zgodnie z zasadami efektywności
aerodynamicznej.
Czarne
słupki A sprawiają, że dach wydaje się unosić nad przedziałem pasażerskim, a
niepowtarzalna grafika harmonijnie osadzona w szkle, podkreśla wygląd słupków
C. Tył samochodu charakteryzuje się kompaktowymi i dynamicznymi proporcjami. W
połączeniu z wąską tylną szybą podkreślają szerokość pojazdu. Pionowo ustawione
tylne światła z sygnaturą „Light Blade” idealnie wpisują się w charakter SUV-a.
Nowy
standard wyznacza także minimalna estetyka ultranowoczesnego wnętrza z
wyprofilowanymi sportowymi fotelami czy ambientowo podświetlany soundbar. Deska
rozdzielcza płynnie łączy się z panelami drzwi, jakby stanowiły jeden element –
to tak zwany efekt „wrap-around” kokpitu. Klasyczne detale wyposażenia, takie
jak wąskie otwory wentylacyjne, zostały wizualnie pominięte. Zamiast tego na
pierwszy plan wysuwają się nowoczesne technologie.
Explorer
jest oferowany z pojedynczym silnikiem elektrycznym i napędem na
tylne koła (RWD) lub z dwusilnikowym napędem na wszystkie koła (AWD). Obie
wersje wykorzystują akumulator niklowo-manganowo-kobaltowy (NMC) o zwiększonym
zasięgu.
Zależnie od
wybranej opcji Explorer oferuje w przypadku napędu na tylną oś 286 KM, a w
przypadku napędu na cztery koła – 340 KM. Zasięg samochodu z baterią o
zwiększonej pojemności i napędem na tylną oś wynosi do 602 kilometrów.
Explorera
AWD można naładować od 10% do 80% w 26 minut, podczas gdy w wersji RWD może to
zająć tylko dwie minuty dłużej. Samochód obsługuje ładowanie prądem stałym (DC)
o mocy do 185 kW oraz prądem przemiennym (AC) do 11 kW.
Nowy
elektryczny Ford Explorer to samochód, w którym znana podróżniczka Lexie Alford
pobiła rekord świata i przejechała 30 000 km okrążając kulę ziemską.
Spektakularna wyprawa Explorera prowadziła przez sześć kontynentów i 27 krajów,
trasą o długości ponad 30 000 kilometrów, pokonanych wyłącznie na napędzie
elektrycznym. Pojazd, za kierownicą którego zasiadła Lexie, był
przedprodukcyjną wersją Forda Explorera. W ciągu całej wyprawy korzystała
z różnych sposobów ładowania, od domowych instalacji prądu przemiennego
o mocy 2,2 kW do szybkich ładowarek prądu stałego. Samochód był też
podłączany do przenośnego zestawu akumulatorów.
Ford
Explorer EV nie jest pierwszym modelem nagrodzonym przez Red Dot. W 2021 roku
wyróżnienie zdobył elektryczny Ford Mustang Mach-E. Jury przyznało mu nagrodę
za system audio, który „oddziałuje na zmysł wzroku, dotyku i słuchu”.
źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.