Droga do Dakaru. Seria filmów Ford Performance pokazuje przygotowania do najtrudniejszego rajdu na świecie

Co potrzeba, aby pojazd zwyciężył w Rajdzie Dakar, najtrudniejszych na świecie zawodach terenowych, trwających dwa tygodnie na dystansie blisko 5000 km? Ford przedstawia rozwój Raptora T1+ w specjalnie przygotowanych przez Ford Performance filmowych reportażach, dzięki którym można śledzić rozwój przygotowań oraz techniczne aspekty rywalizacji.





Aby wziąć udział w Rajdzie Dakar po raz pierwszy, Ford Performance, dział marki zajmujący się samochodami wyczynowymi, połączył siły z brytyjską firmą M-Sport. Raptor T1+ wykorzystuje elementy z seryjnych pojazdów Forda, takich jak Bronco Raptor, F-150 Raptor i Ranger Raptor.

Raptor T1+ jest wyposażony w wolnossący silnik V8, oparty na Fordzie Coyote 5.0, ma stalowe podwozie T45, nadwozie z włókna węglowego, 37-calowe opony i wentylowane hamulce tarczowe o średnicy 355 mm z sześciotłoczkowymi zaciskami monoblokowymi.

Filmy pokazują cały proces – od koncepcji Forda Raptora T1+, po pierwsze testy w Greystoke Forest i dalszy rozwój pojazdu. Ale aby rywalizować w Dakarze, trzeba mieć także najlepszych kierowców, mechaników, techników i zespoły wsparcia. Nani Roma, jeden z zaledwie trzech kierowców w historii Dakaru, który zwyciężył ten rajd zarówno na motocyklach jak i samochodach, opowiada o walce z rakiem, która wyciągnęła go z toru, oraz o radości z powrotu do robienia tego, co kocha najbardziej.

 „Myślałem, że moje życie zawodowe się skończyło. Ale kiedy Ford zadzwonił do mnie i powiedział mi o możliwościach, coś we mnie drgnęło. Kiedy rywalizujesz, czujesz coś w żołądku i podoba mi się to. Przygotowania do Dakaru to podobna historia – dzięki nim czuję, że żyję. Dla mnie Dakar oznacza wolność. To szalony wyścig, który miałem szczęście wygrać z czterema różnymi producentami, a teraz moim planem jest wygrać z Fordem” – powiedział kierowca.





W drugim odcinku przedstawiono testy w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Francji, pierwsze z udziałem Carlosa Sainza, czterokrotnego zwycięzcy Dakaru. Legenda sportów motorowych miała sporo uwag do pojazdu, a Ford chcąc jak najlepiej poznać jego możliwości, pozwolił, żeby go… po prostu zniszczyć. Zadanie nie było łatwe, ale finalnie kierowcom testowym udało się je wykonać. Dzięki temu zespół poznał możliwości samochodu w różnych warunkach.





W trzecim odcinku zespół przeniósł się na testy do Maroka, a do grona kierowców dołączył młody amerykański talent – Mitch Guthrie. Kierowca przyznał, że kupił sobie Raptora, który jest jego wymarzonym samochodem, więc rywalizowanie rajdowym Raptorem T1+ będzie dla niego niesamowitą sprawą. Zespół podczas testów pokonywał dwukrotnie trasę testową o długości 170 kilometrów, co razem odpowiadało długości odcinka na Rajdzie Dakar. Na trasie pojawił się Carlos Sainz, który miał uwagi co do tyłu samochodu.

W odcinku pokazano też techniczne aspekty systemu zawieszenia FOX, które ma sprostać ekstremalnym wymaganiom wyścigu. „Zespół, który tutaj mamy to niemal dream team. Oni mają tak dużo wiedzy – to legendy, rywalizują już tak długo, że uzyskiwanie od nich informacji jest dla mnie bezcenne” – powiedział o Carlosie Sainzu, Nanim Romie i innych członkach zespołu Mitch Guthrie.




źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą. 

Czytaj więcej o marce Ford

Ford E-Transit Custom w Polsce - niezliczone możliwości konfiguracji
Ford E-Transit Custom w Polsce - niezliczone możliwości konfiguracji

Ford E-Transit Custom jest drugim w pełni elektrycznym samochodem dostawczym Forda, który pojawił się na rynku

Innowacyjne systemy zagospodarowania wnętrza w modelach Ford Pro
Innowacyjne systemy zagospodarowania wnętrza w modelach Ford Pro

Ford Pro od lat pokazuje coraz to nowe, autorskie rozwiązania ułatwiające obsługę i podnoszące jakość pracy

Ford Protect - program ochrony pogwarancyjnej
Ford Protect - program ochrony pogwarancyjnej

Ford Protect oferuje ochronę kluczowych podzespołów samochodu aż do 6 lat użytkowania lub przebiegu 180 tys. km

Najnowsze oferty

Ford Puma ST-Line 1.0 EcoBoost 125 KM M6 dostępny od ręki
  • Model: Puma
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2025
Ford Puma ST-Line 1.0 EcoBoost 125 KM M6
  • Model: Puma
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2025
Ford Focus ST-Line X 1.0 EcoBoost HYBRID 155KM A7 Kombi
  • Model: Focus
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2025

Odwiedź nasze salony