Jest to najczęstsza i zdecydowanie najbardziej nieprzyjemna dla ucha oznaka, że z naszym autem dzieje się coś złego. W pasek wieloklinowy (zwany także klinowym lub alternatora) zostały wyposażone wszystkie auta z silnikiem benzynowym oraz diesla. Jego zadaniem jest przenoszenie napędu z koła pasowego na wale korbowym na koła pasowe osprzętu silnika. Dzięki temu możliwe jest wprowadzenie w ruch alternatora, który zasila całą instalację elektryczną auta. Co zatem oznacza piszczący pasek klinowy? Najczęściej dzieje się tak, gdy pasek zaczyna się ślizgać na kołach pasowych, co jest jednoznaczne z jego zużyciem. Przyczyną może być także zły montaż paska klinowego lub dostanie się wody między pasek klinowy a powierzchnię koła. Fachową diagnostykę przeprowadzą specjaliści w warsztacie, jednak, jeśli przyczyną piszczącego paska było jego zużycie nie musisz przejmować się wysokimi kosztami jego wymiany. Inne, bardziej kosztowne usterki mogą zwiastować pojawiające się kontrolki.