Charge Around the Globe – Lexie Alford i elektryczny Ford Explorer pokonują pustynię

Podróż Lexie rozpoczęła się w Nicei we Francji. Plan obejmuje odwiedzenie sześciu kontynentów i ponad 30 krajów. Wyprawa ma na celu udowodnienie do czego zdolny jest elektryczny samochód. Równocześnie Lexie Alford zostanie pierwszą osobą, która okrąży kulę ziemską pojazdem elektrycznym.

Po pełnej życia, kolorowej Azji czas na nowy kontynent i nową przygodę. Lexie i Ford Explorer trafiają na piąty kontynent tej niezwykłej ekspedycji. To jałowa Atakama w Chile – najsuchsza pustynia na naszej plancie, która niejednokrotnie była miejscem eksperymentów podczas symulacji wypraw na Marsa, właśnie ze względu na jej podobieństwo do marsjańskiego środowiska.

Tętniące życiem Santiago kontrastuje z uderzającym pięknem okolicznych gór. Podczas prawie 500-kilometrowej podróży do La Serena niepokój wzbudzał brak infrastruktury do ładowania. Lexie odzyskała jednak pewność widząc, że Explorer odzyskuje energię podczas zjazdów z wzniesień.


Następnego dnia bohaterowie wyprawy ruszyli w trasę z La Serena do Copiapo. Ta okazała się jeszcze trudniejsza. Tradycyjny już brak punktów ładowania spowodował, że bufor zapasu zasięgu spadł do 30-40 km. To najmniejszy margines w historii tej wyprawy. Lexie podczas przerwy na obiad próbowała zwiększyć zasięg za pomocą przenośnej ładowarki z panelem słonecznym. Jednak po 40 minutach ładowania zyskała zaledwie 2-3 kilometry zasięgu.

Na szczęście Explorer i Lexie radzą sobie z trudami podróży dzięki ekonomicznej jeździe, oszczędnego korzystania z elektryki i maksymalnym wykorzystywaniu zjazdów. 

Następnego dnia Lexie spotykała się z mistrzynią sandboardingu – Constanzą Albayay. Constanze zakochała się w snowboardzie podczas studiów w Stanach Zjednoczonych, więc po powrocie do domu postanowiła zastąpić śnieg wydmami. Dała Lexie krótką lekcję i opowiedziała o swoim celu, jakim jest uczynienie z tego sportu olimpijskiego.

Następnie Lexie dojechała do Taltal. Tutaj podróżniczka stanęła przed poważnym dylematem dotyczącym ładowania. Musiała zdecydować, czy stać ją na poświęcenie 66 godzin na naładowanie Explorera domową ładowarką. Ze względu na napięty harmonogram zdecydowała się wybrać nową trasę. Krótszą, ale o gorszej nawierzchni. Sytuacja ta pokazała, że w czasie takiej podróży zdolność adaptacji jest kluczową umiejętnością.


Po spektakularnych krajobrazach Chile i problemach z ładowaniem, jakie napotkała tam Lexie, można było przypuszczać, że Argentyna będzie łątwiejszym odcinkiem podróży. Jednak na życzeniach się skończyło. Brak infrastruktury do ładowania spowodował, że Lexie musiała podjąć decyzję o pozostaniu w rolniczym miasteczku przez dodatkowy dzień, aby mieć pewność, że akumulator będzie maksymalnie naładowany na kolejne 377 kilometrów trasy do Kordoby.

Dwa dni później podróżniczka i jej Ford wyruszyli w dalszą podróż. Trasa wiodła przez Kordobę do Buenos Aires i podkreśliła dwoistość jej wyprawy. Argentyna jest zielona, ale drogi którymi wiedzie trasa były dość monotonne. To wyraźnie kontrastuje z dotychczasowymi żywymi doświadczeniami, które przeżyła Lexie. Sceneria zmieniła się dopiero na obrzeżach Buenos Aries. Tutaj Lexie została powitana przez pracowników fabryki Forda, która działa od 1960 roku. Podczas spotkania zarówno pracownicy fabryki, jak i media próbowali dowiedzieć się od Lexie wszystkiego o tej podróży.

Po wspaniałym powitaniu Lexie wyruszyła do stolicy Argentyny. Z obliczeń wynika, że podróżniczka ma 74 procent trasy już za sobą. Następnym etapem będą Stany Zjednoczone Ameryki – ojczyzna Lexie.


Postępy wyprawy można śledzić za pośrednictwem Instagrama, TikToka, X i YouTube, a także na kontach Lexie na Instagramie i YouTube. Wystarczy też wyszukać w Internecie hashtag #ChargeAroundTheGlobe.

źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Ford

Ford E-Transit z funkcją Pro Power Onboard – zasili betoniarkę, naładuje laptopa i zapewni prąd na koncercie
Ford E-Transit z funkcją Pro Power Onboard – zasili betoniarkę, naładuje laptopa i zapewni prąd na koncercie

FORD | Ford E-Transit, pierwszy w historii marki w pełni elektryczny samochód dostawczy, oferuje 22 możliwości konfiguracji oraz dostęp do nowoczesnych rozwiązań i technologii. Jedną z nich jest system Pro Power Onboard – pierwsze takie rozwiązanie w branży pojazdów dostawczych w Europie.

Rock Crawl – wyjątkowo ekstremalny tryb jazdy w nowym Fordzie Bronco
Rock Crawl – wyjątkowo ekstremalny tryb jazdy w nowym Fordzie Bronco

FORD Ford Bronco Badlands dzięki swojej konstrukcji zdolny jest do pokonywania najtrudniejszych terenów. Na liście systemów i rozwiązań zapewniających mu niezwykłe właściwości terenowe jest tryb jazdy „Rock Crawl”. Ma on swoje korzenie w wydarzeniu z 1911 roku.

Elektryczny Ford Capri to nowy rozdział w historii legendarnego modelu
Elektryczny Ford Capri to nowy rozdział w historii legendarnego modelu

FordHistoria Forda Capri to opowieść o samochodzie, który na zawsze odmienił europejski rynek motoryzacyjny. To eleganckie coupe, wprowadzone do produkcji w 1969 roku, szybko zyskało miano europejskiej odpowiedzi na amerykańskiego Mustanga.

Najnowsze oferty

Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost 288KM A10 4x4 - cesja leasingu
  • Model: Ranger Raptor
  • Typ nadwozia: Pick-up
  • Przebieg: 24256 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2022
Ford Tourneo Courier Titanium 1.0 EcoBoost 125KM M6
  • Model: Tourneo Courier
  • Typ nadwozia: Minivan
  • Przebieg: 10 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Ford Focus Titanium 1.0 EcoBoost HYBRID 125 KMM6
  • Model: Focus
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 7 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony