-
Motocykl wyposażono w Apple CarPlay, umożliwiając obsługę smartfona iPhone za pomocą ekranu dotykowego MID. Można również korzystać z aplikacji nawigacyjnych, a za pomocą zestawu słuchawkowego Bluetooth można nawiązywać i odbierać połączenia. Smartfon iPhone można podłączyć do portu ładowania USB znajdującego się po prawej stronie ekranu MID. Bezprzewodowa łączność Bluetooth umożliwiająca obsługę telefonu bez jego dotykania, to także opcja dla iPhone® lub smartfona z Androidem, obsługę telefonu można wtedy prowadzić korzystając z przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy. Przednie i tylne kierunkowskazy mają funkcję sygnału awaryjnego hamowania (ESS). Podczas nagłego hamowania z prędkości powyżej 50 km/h światła awaryjne migają, aby ostrzec innych użytkowników drogi o intensywnym spadku prędkości. W modelu 2020 roku tempomat jest wyposażeniem standardowym, co ułatwi dalekie podróże po autostradzie.
-
CRF1100L ADVENTURE SPORTS 2020 - PODWOZIE
Wśród najważniejszych elementów, które miały doprowadzić do uzyskania jeszcze lepszych właściwości szosowych w modelu Africa Twin Adventure Sports, jest sześcioosiowa inercyjna jednostka pomiarowa Bosch MM7.10 (IMU), umieszczona centralnie w motocyklu. Urządzenie to mierzy w czasie rzeczywistym kąty przechyłu bocznego, pochylenia wzdłużnego (przód – tył), kąt obrotu (znoszenia) oraz przyspieszenie zmian. Pozwala to na zarządzanie przyczepnością tylnego koła za pomocą elektronicznej przepustnicy TBW i systemu HSTC, przyczepnością przedniego koła przy hamowaniu poprzez system ABS w czasie pokonywania zakrętów, unoszeniem przedniego koła (Wheelie Control), a także unoszeniem tylnego koła (Rear Lift Control). W połączeniu z nowym systemem IMU ewolucja modelu 2020 objęła przeprowadzoną od początku analizę balansu wytrzymałości i sztywności stalowej częściowo podwójnej ramy kołyskowej w celu zwiększenia jej wszechstronnych możliwości w czasie jazdy drogowej i terenowej. Sztywność wokół główki ramy została zoptymalizowana, aby poprawić wyczucie przyczepności z przodu, główne belki są również cieńsze i prostsze, wyeliminowano też przednią poprzeczkę ramy. W rezultacie rama jest lżejsza o 1,8 kg od stosowanej dotychczas.
Przykręcana aluminiowa rama pomocnicza zastępuje integralną stalową konstrukcję z poprzedniej wersji motocykla i jest od niej węższa o 40mm. Jej szerokość wynosząca 195 mm ma kluczowe znaczenie dla łatwiejszego kontaktu stóp z podłożem. Aluminiowy wahacz jest konstrukcją całkowicie nową i jest o 500 g lżejszy od poprzednika, a konstrukcyjnie wywodzi się z wahacza stosowanego w modelu CRF450R. Zoptymalizowana sztywność poprawia przyczepność tylnego koła i odczucia kierowcy.
Do regulacji siły tłumienia z przodu i z tyłu oraz wstępnego napięcia sprężyn w celu dopasowania ich do obciążenia i warunków jazdy służy elektroniczna regulacja jazdy Showa, która jest nową opcją w Africa Twin Adventure Sports. Showa EERA™ dostosowuje siłę tłumienia do wybranego trybu jazdy i ma za zadanie dostarczenie najlepszych reakcji zawieszenia w różnych warunkach jazdy, zależnie od potrzeb – więcej komfortu jazdy przy niższych prędkościach i więcej stabilności przy wyższych prędkościach. Dane wejściowe są zbierane z czujników skoku zawieszenia i z jednostki (IMU). Dostępne są trzy ustawienia drogowe: SOFT zapewnia najniższą siłę tłumienia dla płynniejszej reakcji, wszechstronny tryb MID działa jako ustawienie uniwersalne, z kolei tryb HARD zapewnia najwyższe siły tłumienia zarówno przy małych, jak i dużych szybkościach ruchu zawieszenia i jest przeznaczony do bardziej sportowej jazdy. Dostępne jest też ustawienie OFF-ROAD, które stopniowo zwiększa siłę tłumienia przedniego widelca wraz ze wzrostem prędkości ruchu zawieszenia i wykorzystuje wyższe siły tłumienia tylnego amortyzatora. Napięcie wstępne sprężyny tylnej można regulować elektronicznie podczas postoju, korzystając z czterech ustawień domyślnych: 1) jazda solo, 2) jazda solo z bagażem, 3) jazda z pasażerem i 4) jazda z pasażerem i bagażem. Opcja USER umożliwia precyzyjne dostrojenie siły tłumienia z przodu i tyłu oraz wybór spośród 24 punktów napięcia wstępnego sprężyny tylnej.
Africa Twin Adventure Sports 2020 jest również dostępna ze standardowym zawieszeniem Showa. Przy długości skoku wynoszącej 230 mm, odwrócony przedni widelec 45 mm Showa zapewnia pochłanianie dużych nierówności. Jego charakterystyka została zmieniona w celu poprawy działania zawieszenia w terenie i na szosie. Tłumienia odbicia i dobicia są w pełni regulowane. Odlewana aluminiowa górna półka oraz kuta dolna połączone są drążonym aluminiowym trzonem i łączą się z widelcem za pomocą dwóch śrub na górze i na dole.
Podobnie zmieniono i dopasowano do przedniego zawieszenia tylny amortyzator Showa, który zapewnia skok 220 mm i przy cylindrze 46 mm posiada zewnętrzny zbiornik oleju, co pozwoliło uzyskać stabilną kontrolę tłumienia w ekstremalnych warunkach jazdy w terenie. Wstępne napięcie sprężyny można regulować za pomocą pokrętła na korpusie amortyzatora; tłumienie odbicia i dobicia są również w pełni regulowane. Wewnętrzne powierzchnie punktów obrotu wahaczy wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości (600 MPa), a łącząca je górna rura poprzeczna służy jako górne mocowanie amortyzatora za pośrednictwem przegubu kulowego. IMU mierzy kąt pochylenia, opóźnienie (z pomocą czujników prędkości koła przedniego i tylnego), uwzględnia uślizg przedniego i tylnego koła, by precyzyjnie zarządzać ciśnieniem podczas hamowania w systemie ABS. Jeśli system wykryje nagłe podniesienie tylnego koła, precyzyjnie kontroluje siłę hamowania, aby zachować stabilność. Podczas postoju, działanie układu ABS na tylne koło można wyłączyć, szykując się do jazdy w terenie. Prześwit wynosi 250 mm rozstaw osi 1575 mm, kąt pochylenia główki ramy, to 27°, wyprzedzenie wynosi 30’/113 mm. Masa motocykla z płynami jest o 5 kg lżejsza i wynosi 238 kg, a ze skrzynią DCT 248 kg. System Showa EERA™ to dodatkowe 2 kg. Tak jak poprzednio mocowane promieniowo kompaktowe dwuczęściowe, czterotłokowe zaciski hamulcowe współpracują z podwójnymi pływającymi tarczami typu “wave” o średnicy 310 mm poprzez spiekane klocki hamulcowe. Tylna tarcza typu “wave” o średnicy 256 mm jest perforowana. Aby ułatwić naprawę przebitej opony, przednie i tylne koła szprychowe 21/18 cali (szprychy wykonano ze stali nierdzewnej) są wyposażone w bezdętkowe opony Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T lub Metzeler Karoo Street w rozmiarze 90/90-21M/C 54H i 150/70R18 M/C 70H. Opony z blokowym kostkowym bieżnikiem (Continental 90/90-21M/C 54S i 150/70B 18M/C 70Q) są również dopuszczone do montażu.
-
NOWY SILNIK CRF1100L ADVENTURE SPORTS 2020
Podstawowa budowa 8-zaworowego rzędowego silnika SOHC pozostaje niezmieniona w modelu 2020, ale silnik ma nieco większą pojemność skokową wynoszącą 1084 cm3, zamiast 998 cm3. W rezultacie moc maksymalna wzrosła do 102KM przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy z 99 Nm do 105 Nm przy 6250 obr/min. Co ważne, wyraźny wzrost zarówno mocy, jak i momentu obrotowego odczuwa się od 2500 obr/min, aż do obrotów maksymalnych.
Aby uzyskać większą pojemność, nie zmieniano średnicy cylindrów - 92 mm, natomiast powiększono skok tłoka do 81,5 mm (zamiast 75,1 mm), przy stopniu sprężania wynoszącym 10,1:1. Tuleje cylindrowe są teraz wykonywane z aluminium. Oprócz wielu innych oszczędności masy, w skrzyni biegów i innych miejscach, sam silnik współpracujący z manualną skrzynią biegów jest teraz o 2,5 kg lżejszy (z masą 66,4 kg), a wersja silnika łączona z przekładnią DCT ma masę o 2,2 kg mniejszą (74,9 kg), niż w poprzedniej generacji modelu.
Tak jak poprzednio, wał korbowy posiada wykorbienia przesunięte o 270° i nierównomierne odstępy między momentami zapłonu, co powoduje charakterystyczny pulsacyjny odgłos silnika i poprawia wyczucie przyczepności tylnego koła. Głowica cylindra została jednak całkowicie przekonstruowana, podobnie jak korpus przepustnicy o średnicy powiększonej do 46 mm; rozstaw cylindrów i ich średnice są teraz wyrównane, aby stworzyć gładki profil wlotu powietrza. Ustawienia elektronicznego modułu silnika ECU są nowe, kąt wtryskiwacza paliwa został zmodyfikowany w celu zapewnienia bardziej bezpośredniego rozpylania w przemodelowanych komorach spalania z dwiema świecami zapłonowymi.
-