Ford Mustang GTD - aerodynamiczna przewaga

Kiedy pierwszy w historii Mustang GTD pokona 73 zakręty toru Nürburgring, jego celem będzie uzyskanie czasu okrążenia poniżej 7 minut. Będzie to możliwe dzięki aktywnym rozwiązaniom aerodynamicznym, nigdy wcześniej nie stosowanym w dopuszczanych do ruch publicznego samochodach Forda i niedozwolonym w samochodach wyścigowych klasy GT3.

Istotą aerodynamicznych osiągów Mustanga GTD jest system redukcji oporów powietrza (Drag Reduction System), wykorzystujący układ hydrauliczny, który może zmieniać kąt nachylenia tylnego spojlera i aktywować klapy pod przednią częścią samochodu, aby w zależności od warunków jazdy znaleźć równowagę między kierunkami opływu powietrza – co przekłada się na wysoką prędkość, a odpowiednią siłą docisku, zwiększającą przyczepność.

Każda powierzchnia, otwór w nadwoziu i otwór wentylacyjny na i pod nadwoziem Mustanga GTD spełniają swoje funkcje” – powiedział Greg Goodall, główny inżynier programu Mustanga GTD. „Część strug powietrza wykorzystywana jest do chłodzenia, a część do poprawy aerodynamiki i siły docisku. Wszystko po to, by pozwolić GTD na szybszą jazdę lub lepsze trzymanie się nawierzchni bez względu na warunki.

Gdy Mustang GTD pokonuje ostre zakręty, a przyczepność staje się ważniejsza niż prędkość, układ DRS zamyka główny element spojlera i klapę, tworząc jednolity profil strugi powietrza, by wygenerować dodatkowy docisk z tyłu pojazdu, pomagający GTD szybciej pokonywać zakręty bez utraty przyczepności. Jednocześnie przedni pas podwozia został ukształtowany w formie przypominającej kil, który pomaga odprowadzać strugi powietrza przez przednie wnęki kół i duże lamele otworów w błotnikach, tworząc obszar o niższym ciśnieniu, generujący siłę ssącą, która pomaga utrzymać stabilność przedniej części pojazdu na zakrętach.


Aktywnie zarządzamy położeniem środka docisku, wywieranego przez powietrze na pojazd, dzięki czemu uzyskujemy równowagę między przednią i tylną osią” – powiedział Goodall. „Taka funkcja nie jest dozwolona w wyścigach, gdzie przepisy nie zezwalają na aktywne zarządzanie przepływem powietrza.

W normalnych warunkach, podczas jazdy po drogach publicznych, elementy zmieniające wysokość nadwozia dbają o utrzymanie prześwitu, pozwalającego na pokonywanie codziennych przeszkód, takich jak progi zwalniające. Gdy wymagane są maksymalne osiągi na torze, zawieszenie Mustanga GTD może obniżyć prześwit o 40 mm, poprawiając przepływ powietrza nad i wokół nadwozia.

Zespół odpowiedzialny za projekt Mustanga GTD wciąż udoskonala aerodynamikę tego supersamochodu, spędzając tysiące godzin na wirtualnych symulacjach przepływu powietrza, jakie przeprowadzane są na potężnych komputerach, a także testując samochód na wymagających torach drogowych, od Road Atlanta po Spa w Belgii.

Nasi kierowcy startujący w Le Mans chcieliby mieć do dyspozycji te rozwiązania, które GTD wykorzystuje zarówno na torze, jak i na ulicy” – powiedział Goodall.



źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Ford

Nowy Ford Kuga – co czyni go wyjątkowym SUV-em na rynku?
Nowy Ford Kuga – co czyni go wyjątkowym SUV-em na rynku?

FORD | Kuga nowy model to nie tylko gruntownie zmieniony design, który czyni go jeszcze bardziej atrakcyjnym

Odeta Moro – AutentycznE rozmowy w E-Transicie
Odeta Moro – AutentycznE rozmowy w E-Transicie

FORD Odeta Moro swoją przygodę z radiem i telewizją zaczęła ponad dwie dekady temu i do dzisiaj jest wierna swojemu dziennikarskiemu powołaniu

Droga do Dakaru. Seria filmów Ford Performance pokazuje przygotowania do najtrudniejszego rajdu na świecie
Droga do Dakaru. Seria filmów Ford Performance pokazuje przygotowania do najtrudniejszego rajdu na świecie

FORD | przedstawia rozwój Raptora T1+ w specjalnie przygotowanych przez Ford Performance filmowych reportażach

Najnowsze oferty

Ford Puma ST-Line 1.0 EcoBoost 125 KM A7
  • Model: Puma
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Ford Puma ST-Line 1.0 EcoBoost 125 KM A7 dostępny od ręki
  • Model: Puma
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Ford Focus ST-Line X 1.0 EcoBoost HYBRID 155KM A7 Kombi
  • Model: Focus
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony