Ford Mustang GTD - aerodynamiczna przewaga

Kiedy pierwszy w historii Mustang GTD pokona 73 zakręty toru Nürburgring, jego celem będzie uzyskanie czasu okrążenia poniżej 7 minut. Będzie to możliwe dzięki aktywnym rozwiązaniom aerodynamicznym, nigdy wcześniej nie stosowanym w dopuszczanych do ruch publicznego samochodach Forda i niedozwolonym w samochodach wyścigowych klasy GT3.

Istotą aerodynamicznych osiągów Mustanga GTD jest system redukcji oporów powietrza (Drag Reduction System), wykorzystujący układ hydrauliczny, który może zmieniać kąt nachylenia tylnego spojlera i aktywować klapy pod przednią częścią samochodu, aby w zależności od warunków jazdy znaleźć równowagę między kierunkami opływu powietrza – co przekłada się na wysoką prędkość, a odpowiednią siłą docisku, zwiększającą przyczepność.

Każda powierzchnia, otwór w nadwoziu i otwór wentylacyjny na i pod nadwoziem Mustanga GTD spełniają swoje funkcje” – powiedział Greg Goodall, główny inżynier programu Mustanga GTD. „Część strug powietrza wykorzystywana jest do chłodzenia, a część do poprawy aerodynamiki i siły docisku. Wszystko po to, by pozwolić GTD na szybszą jazdę lub lepsze trzymanie się nawierzchni bez względu na warunki.

Gdy Mustang GTD pokonuje ostre zakręty, a przyczepność staje się ważniejsza niż prędkość, układ DRS zamyka główny element spojlera i klapę, tworząc jednolity profil strugi powietrza, by wygenerować dodatkowy docisk z tyłu pojazdu, pomagający GTD szybciej pokonywać zakręty bez utraty przyczepności. Jednocześnie przedni pas podwozia został ukształtowany w formie przypominającej kil, który pomaga odprowadzać strugi powietrza przez przednie wnęki kół i duże lamele otworów w błotnikach, tworząc obszar o niższym ciśnieniu, generujący siłę ssącą, która pomaga utrzymać stabilność przedniej części pojazdu na zakrętach.


Aktywnie zarządzamy położeniem środka docisku, wywieranego przez powietrze na pojazd, dzięki czemu uzyskujemy równowagę między przednią i tylną osią” – powiedział Goodall. „Taka funkcja nie jest dozwolona w wyścigach, gdzie przepisy nie zezwalają na aktywne zarządzanie przepływem powietrza.

W normalnych warunkach, podczas jazdy po drogach publicznych, elementy zmieniające wysokość nadwozia dbają o utrzymanie prześwitu, pozwalającego na pokonywanie codziennych przeszkód, takich jak progi zwalniające. Gdy wymagane są maksymalne osiągi na torze, zawieszenie Mustanga GTD może obniżyć prześwit o 40 mm, poprawiając przepływ powietrza nad i wokół nadwozia.

Zespół odpowiedzialny za projekt Mustanga GTD wciąż udoskonala aerodynamikę tego supersamochodu, spędzając tysiące godzin na wirtualnych symulacjach przepływu powietrza, jakie przeprowadzane są na potężnych komputerach, a także testując samochód na wymagających torach drogowych, od Road Atlanta po Spa w Belgii.

Nasi kierowcy startujący w Le Mans chcieliby mieć do dyspozycji te rozwiązania, które GTD wykorzystuje zarówno na torze, jak i na ulicy” – powiedział Goodall.



źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Ford

Ratownicy medyczni chwalą nowatorski ambulans, zbudowany na bazie Forda E-Transita
Ratownicy medyczni chwalą nowatorski ambulans, zbudowany na bazie Forda E-Transita

FORD | Obecnie zespół może pomagać pacjentom skuteczniej, dzięki pierwszemu w kraju ambulansowi zbudowanemu na bazie Forda E-Transita

Przygotowanie auta do zimy - Promocja serwisowa Forda
Przygotowanie auta do zimy - Promocja serwisowa Forda

FORD | Wymiana opon na zimowe to ważny, ale nie jedyny element w przygotowaniach samochodu do sezonu zimowego. Dbałość o bezpieczeństwo oznacza również wykonanie przeglądu, kontrolę układów i podzespołów oraz usunięcie ewentualnych usterek.

Ford Mustang Mach-E z przebiegiem ponad 125 000 km
Ford Mustang Mach-E z przebiegiem ponad 125 000 km

FORD | Ford Mustang Mach-E udowadnia, że elektryczność i wytrzymałość mogą doskonale współistnieć. Mogą się pod tym podpisać kolejne firmy, które użytkują samochód od dłuższego czasu i przejechały nim już ponad 125 tysięcy kilometrów.

Najnowsze oferty

Ford Mustang Mach-E RWD 269KM 75kWh
  • Model: Mustang Mach-E
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 10 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Elektryczny
  • Rok produkcji: 2023
Ford Kuga St-Line X 2.5PHEV 225 KM eCVT
  • Model: Kuga
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2023
Ford Kuga St-Line X 2.5PHEV 225 KM eCVT
  • Model: Kuga
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2023

Odwiedź nasze salony