50 LAT TEMU POWSTAŁ REKORDOWY OPEL ELECTRO GT

Na torze wyścigowym „Hockenheimring” w Niemczech Georg von Opel przymierzał się do ustanowienia nowego rekordu prędkości dla samochodu elektrycznego specjalnie przygotowanym i zmodyfikowanym sportowym Oplem „Elektro GT”. Ostatecznie w dniach 17–18 maja 1971 r. samochód ustanowił sześć rekordów świata. Próba pobicia rekordu przez Georga von Opla - wnuka założyciela firmy, Adama Opla, oraz skutecznego biznesmena i światowej klasy sportowca - miała na celu nie tylko „sprawdzanie koncepcji” przyszłych samochodów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym (BEV). Była to także kontynuacja rodzinnej tradycji. Kuzyn Georga, „Raketen-Fritz” (Fritz-rakieta), trafiał na pierwsze strony gazet w latach 1927–1929 dzięki pokazom pojazdów wyposażonych w silniki rakietowe. Rekordowym osiągnięciem było rozpędzenie samochodu RAK 2 do 238 km/h na torze wyścigowym Avus 23 maja 1928 r.

„Elektro GT” był wyposażony w dwa stałoprądowe silniki firmy Bosch, które łącznie generowały moc ciągłą 88 kW (120 km) i szczytową nawet 118 kW (160 KM). Firma Varta dostarczyła cztery akumulatory niklowo-kadmowe zamontowane obok miejsca kierowcy i za nim. Akumulatory składające się z 280 ogniw zwiększały masę seryjnego GT (960 kg) o 590 kg. Pojazd ważył więc łącznie 1550 kg - tyle samo, co Opel Diplomat B. Próba długodystansowa wymusiła zwiększenie liczby ogniw do 360, co stanowiło już 740 kg dodatkowej masy. Wagowo GT dorównywał wówczas ciężarówce Opel Blitz z krótkim rozstawem osi (1700 kg). Zwiększona masa wymagała zastosowania sztywniejszych sprężyn, a firma Continental opracowała specjalne wysokociśnieniowe opony, które ograniczały opory toczenia do minimum. Zasłonięto wszystkie wloty i wyloty powietrza w nadwoziu, zastosowano płaską pokrywę silnika bez wybrzuszenia na gaźnik znanego z seryjnego GT, usunięto zderzaki, lusterka i klamki drzwi oraz wszystko, co tylko się dało z komory silnika i przedziału pasażerskiego.

Elektroniczny system sterowania upakowano w bagażniku, a do charakterystycznego tyłu GT dodano ogromny spojler. Wymontowano tylne światła i zasłonięto pozostałe po nich otwory. W miejscu tłumika zamontowano wymiennik ciepła. Tradycyjny akumulator zasilający pokładową elektronikę znajdował się z przodu komory silnika, w której zamiast jednostki benzynowej zamontowano silniki elektryczne. Akumulatory trakcyjne (zaadaptowane z wojskowych odrzutowców) osadzono w specjalnych uchwytach. Zajęły one całą przestrzeń za kierowcą, pozostawiając tylko tyle miejsca, by mógł on usiąść w standardowym fotelu.

17 maja 1971 r. Georg von Opel za kierownicą „Elektro GT” ustanowił cztery nowe rekordy świata dla samochodów z napędem elektrycznym:

Dystans Czas  Prędkość
1,0 km 19,061 s 188,86 km/h
1,0 km ze startu zatrzymanego 31,066 s 115,88 km/h
0,5 km ze startu zatrzymanego 19,358 s 92,98 km/h
0,25 mili ze startu zatrzymanego 16,869 s 85,87 km/h
18 maja doszły dwa kolejne rekordy, również ze startu zatrzymanego:
10 km 4 min 43,69 s 126,89 km/h
10 mil 7 min 35,63 s 127,15 km/h

-

Niestety mała pojemność akumulatorów Ni‑Cd uniemożliwiła ustanowienie nowego rekordu utrzymania prędkości 100 km/h przez 100 kilometrów. Próba zakończyła się już po 44 kilometrach. „Elektro GT”, pierwszy BEV Opla, wykazał, że samochód elektryczny z zasilaniem akumulatorowym może dorównać pod względem prędkości współczesnym samochodom sportowym. Dzisiaj, po 50 latach ciągłego rozwoju i innowacji, dalekim krewnym dawnego mistrza osiągów jest Opel Corsa‑e — wszechstronny sportowiec zdolny nie tylko do sprintu od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy, ale także do pokonania 337 km w cyklu WLTP na jednym ładowaniu litowo-jonowego akumulatora.

-

___
źródło: Opel Polska

Czytaj więcej o marce Opel

Opel daje czadu: niemiecka marka zaprezentuje nowego Opla Frontera na Rock am Ring 2025
Opel daje czadu: niemiecka marka zaprezentuje nowego Opla Frontera na Rock am Ring 2025

Opel |  Opel oficjalnym partnerem motoryzacyjnym największego niemieckiego festiwalu rockowego, który odbędzie się w dniach od 6 do 8 czerwca.

Wytrzymały samochód gotowy na każde wyzwanie: Opel Frontera GRAVEL
Wytrzymały samochód gotowy na każde wyzwanie: Opel Frontera GRAVEL

OPEL | Nowy Opel Frontera jest gotowy na codzienne przygody. To solidny samochód, oferujący dużo przestrzeni, zelektryfikowany w każdej wersji i doskonale przystosowany do wymagań życia codziennego – co można zobaczyć w prowadzonej w całej Europie kampanii promocyjnej. 

Czysta przygoda na łonie natury: nowy Opel Frontera z namiotem dachowym
Czysta przygoda na łonie natury: nowy Opel Frontera z namiotem dachowym

OPEL | Zaledwie kilka dni po debiucie w salonach, nowy Opel Frontera udowadnia, że jest prawdziwym autem do zadań specjalnych – dzięki solidnej konstrukcji, wyjątkowej przestronności i, co najważniejsze, doskonałemu stosunkowi jakości do ceny.

Najnowsze oferty

Opel Grandland Hybrid GS 1.2 145KM eDCT6 | 692235
  • Model: Grandland
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2025
Opel Grandland Hybrid GS 1.2 145KM eDCT6 | 692235
  • Model: Grandland
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2025
Opel Astra Edition 1.2 Turbo Benzyna 130KM AT8
  • Model: Astra
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 42003 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony