Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT) to innowacyjny system cewek umieszczonych pod asfaltem, które przesyłają energię bezpośrednio do samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów bez konieczności zatrzymywania się na stacjach ładowania w celu uzupełnienia energii w akumulatorze. Technologia ta może być stosowana we wszystkich pojazdach wyposażonych w specjalny „odbiornik”, który przekazuje energię pochodzącą z infrastruktury drogowej bezpośrednio do silnika elektrycznego, zwiększając zasięg, przy jednoczesnym zachowaniu poziomu naładowania akumulatora pojazdu.
-
-
Pilotażowy projekt Stellantis i wszystkich zaangażowanych partnerów jest koordynowany przez A35 Brebemi, spółkę należącą do globalnego operatora infrastruktury transportowej Aleatica, która koncentruje się na zrównoważonych i innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie mobilności.
„Nasz długoterminowy plan strategiczny, Dare Forward 2030, opiera się na założeniu zapewnienia wszystkim najnowocześniejszej swobody mobilności, a projekt ten jest kwintesencją tego, co chcemy osiągnąć jako firma” - powiedziała Anne-Lise Richard, dyrektor globalnej jednostki biznesowej e-Mobility w Stellantis. „Współpracując z tą niezwykłą grupą partnerów, udowodniliśmy, że technologia ładowania indukcyjnego może zasilić naszą zelektryfikowaną przyszłość. Te wspólne projekty to ekscytujący krok naprzód na drodze do wydłużenia żywotności akumulatorów, zmniejszenia niepokoju związanego z zasięgiem, poprawy wydajności energetycznej, zmniejszenia rozmiarów akumulatorów, zapewnienia wyjątkowej wydajności oraz obniżenia wagi i kosztów.”
Prace prowadzone na „Arena del Futuro” wykazały, że samochód BEV, taki jak nowy Fiat 500, który został wyposażony pod kątem przetestowania systemu, może poruszać się z dużą prędkością bez zużywania energii zgromadzonej w jego akumulatorze. Testy wykazały, że wydajność przepływu energii z asfaltu do samochodu jest porównywalna z wydajnością typową dla stacji szybkiego ładowania, więc kierowca nie musi się zatrzymywać, aby naładować akumulator. Co więcej, pomiary natężenia pola magnetycznego dowiodły, że nie ma ono żadnego wpływu na kierowcę i pasażerów.
Podczas wydarzenia w Chiari zaprezentowano Maserati Grecale Folgore, aby ogłosić zbliżający się udział Maserati w projekcie. Folgore to w pełni elektryczna wersja Maserati – marki, która do 2025 r. zamierza zelektryfikować całą gamę swoich samochodów. Grecale Folgore zostanie wyposażony i będzie jeździł na torze „Arena del Futuro” w celu zebrania danych i przeprowadzenia szczegółowej analizy osiągów.
„Arena del Futuro” jest zasilana prądem stałym (DC), który oferuje kilka niezwykłych korzyści, w tym:
- zmniejszenie strat mocy w procesie dystrybucji energii elektrycznej,
- zapewnienie bezpośredniej integracji z odnawialnymi źródłami energii bez konieczności przekształcania prądu stałego (DC) w prąd zmienny (AC),
- możliwienie stosowania cieńszych przewodów niż w przypadku dystrybucji prądu zmiennego, co daje wyraźne korzyści w zakresie projektowania, masy i zanieczyszczeń harmonicznych,
- wykorzystanie do dystrybucji prądu przewodów aluminiowych, które są łatwiej dostępne, tańsze o połowę od miedzianych, lżejsze i łatwiejsze do recyklingu w modelu opartym na gospodarce o obiegu zamkniętym.
DWPT jest jedną z technologii, które mają uprościć podejście klientów do mobilności elektrycznej i docelowo w konkretny sposób odpowiedzieć na wymogi dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju środowiska w sektorze mobilności. Magazyn Time wymienił system ładowania indukcyjnego znajdujący się na drodze „Areny del Futuro” jako jeden ze 100 najważniejszych wynalazków 2021 roku.
Cele te są możliwe do osiągnięcia dzięki innowacyjnym technologiom oferowanym przez 5G, IoT (Internet rzeczy) i rozwiązaniom opartym na sztucznej inteligencji, które ułatwiają wymianę informacji między pojazdem a platformą zarządzania systemem, zwiększając bezpieczeństwo na drogach i wydajność podróżowania. System indukcyjnego przesyłu energii DWPT nie wymaga stosowania zewnętrznych przewodów, dzięki czemu nawierzchnia drogi pozostaje bezpieczna dla pieszych.
Technologia ta wzbudza zainteresowanie na całym świecie ze względu na wszechstronność zarówno statycznych, jak i dynamicznych wersji indukcyjnych. Oprócz dróg i autostrad technologia ta może być instalowana także w połączeniu z innymi infrastrukturami, np. portami, lotniskami i parkingami.
-