NOWY JEEP RENEGADE 4XE I COMPASS 4XE Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM PLUG-IN

NOWY JEEP RENEGADE 4XE I COMPASS 4XE Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM PLUG-IN

21 LIPIEC 2020 12:30

NOWOŚĆ | Renegade 4xe i Compass 4xe to pierwsze zelektryfikowane modele Jeepa w regionie EMEA. Na większości rynków europejskich zamówienia na Renegade’a 4xe i Compassa 4xe zostały otwarte w lipcu, w Polsce otwarcie zamówień planowane jest w sierpniu.

Każdy Jeep z napędem hybrydowym plug-in będzie nosił emblemat 4xe, wywodzący się z takich wartości, jak wydajność, osiągi i odpowiedzialność. Nowa gama modeli Jeepa z napędem hybrydowym plug-in to będą najbardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa SUV-y Jeepa, nowa technologia 4xe będzie oferować zerową emisję zanieczyszczeń oraz duży zasięg w trybie elektrycznym i łatwość ładowania.Wydajność nie jest uzyskiwana kosztem osiągów. Każdy Jeep 4xe pozostanie wierny swojemu terenowemu powołaniu, poprawiając wrażenia z jazdy na drodze, dzięki płynnej reakcji i przyspieszeniu. Jednocześnie, dzięki większemu momentowi obrotowemu generowanemu przez jednostkę napędową oraz możliwości ich precyzyjnej regulacji, samochody zaoferują jeszcze więcej możliwości 4x4 w każdym terenie podczas wymagających przygód off-roadowych. Wreszcie, 4xe oznacza odpowiedzialność i poszanowanie dla środowiska. Dzięki technologii hybrydowej plug-in emisja CO2 jest niższa, niż 50 g/km w trybie hybrydowym*, a koszty eksploatacji są mniejsze.

-

NOWY JEEP RENEGADE 4XE I NOWY JEEP COMPASS 4XE

Światowa premiera pionierskich zelektryfikowanych SUV-ów Jeepa odbyła się podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2019 roku. Na tę bardzo ważną premierę została wybrana ta prestiżowa scena, podczas gdy prace nad modelami, w tym instalacja linii produkcyjnych, były w trakcie realizacji. Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe są produkowane w zakładzie FCA Melfi w regionie Basilicata (Włochy), gdzie Jeep Renegade jest produkowany od 2014 roku. Chociaż produkcja SUV-ów Jeep 4xe odbywa się w Melfi, w pierwszej fabryce Jeepów poza Ameryką Północną z pełnym cyklem produkcji, to proces prac nad samochodami zakończył się w Arjeplog Proving Grounds w szwedzkiej Laponii.

W ramach testów przejechano ponad 3800 km by dotrzeć z Turynu do Arjeplog i przetestować hybrydowe SUV-y Jeep plug-in w każdych warunkach, z którymi Klienci będą musieli się zmierzyć. W celu zapewnienia jakości, bezpieczeństwa, niezawodności i komfortu w każdych warunkach przeprowadzono szereg kompleksowych działań. Nowa, technologia hybrydowa plug-in zwiększa możliwości SUV-ów Jeepa. Z jednej strony, jeszcze bardziej zwiększa sprawność terenową, z drugiej strony, zwiększa osiągi na drodze podczas codziennej jazdy. Modele te czują się swobodnie nie tylko na piasku, w błocie, na skałach, w śniegu czy na lodzie: ich możliwości i przyjemność z jazdy widać w pełnej krasie również w mieście.

-

-

Testy były kontynuowane zimą 2019 roku w Arjeplogu oraz podczas długo oczekiwanej zimowej imprezy Jeep Winter w Champoluc (Val d'Aosta, Włochy), gdzie marka umożliwiła wgląd w działanie systemu 4xe, wystawiając poprzeczny przekrój Jeepa Renegade. Na początku 2020 roku z zadowoleniem przyjęto premierę, ekskluzywnej edycji „First Edition" zarówno Jeepa Renegade’a 4xe, jak i Jeepa Compassa 4xe. Klienci, którzy wcześniej zamówili ją na specjalnej stronie internetowej, mieli możliwość potwierdzenia swojego zamówienia i przetestowania jako pierwsi modelu Jeepa 4xe (na ośmiu rynkach zebrano ponad tysiąc zamówień i odnotowano ponad sto tysięcy odwiedzin strony). Na wybranych rynkach zamówienia na pełną gamę Renegade 4xe i Compassa 4xe zostały otwarte dla Klientów w lipcu.

Jest to ważny krok w procesie ewolucji marki, który bardziej, niż kiedykolwiek, ukierunkowany jest na zrównoważony rozwój i elektryfikację. Jest to ewolucja spójna z historią Jeepa, który zgodnie z tradycją jest jedną z marek mających największy kontakt z naturą. Każdy SUV Jeepa jest tworzony po to, by zabierać Klientów do miejsc, które w inny sposób są niedostępne i od dziś mogą oni tam nadal docierać, ale przy zerowej emisji zanieczyszczeń, bez hałasu i w sposób świadomy, odpowiedzialny i zrównoważony.

-

PRZYJAŹNY ŚRODOWISKU

Elektryfikacja zapewni marce Jeep przyszłość, ponieważ dąży ona do osiągnięcia pozycji lidera w dziedzinie ekologicznych technologii klasy Premium. Zobowiązanie to rozpoczyna się we Włoszech i w Europie, gdzie powstają hybrydowe modele plug-in Jeepa, Renegade i Compass 4xe.

Nowe modele 4xe oferują najlepsze osiągi i dynamikę jazdy ze wszystkich Renegade`ów i Compassów w historii. Mogą dosłownie „Dojechać, gdzie się chce”, by „robić, co się chce”, cytując znane hasło marki („Go Anywhere, Do Anything") i odwołując się do legendarnych możliwości 4x4, udoskonalanych na przestrzeni prawie 80 lat.

Jednocześnie są to idealne samochody do codziennej jazdy po mieście, dzięki technologii hybrydowej plug-in, która – w całkowicie elektrycznym trybie pozwala Klientom na podróżowanie z zerową emisją zanieczyszczeń i średnim zasięgiem 50 km, podczas gdy w przypadku dłuższej jazdy terenowej, dwa silniki elektryczne tworzące pętlę Powerloop, zapewniają stały dostęp do napędu eAWD, by bez obaw móc stawiać czoła najbardziej ekstremalnym przygodom. Samochody hybrydowe marki Jeep będą najbardziej wydajnymi i odpowiedzialnymi pojazdami w historii i będą reprezentować nowoczesną wizję przysłowiowych zdolności Jeepa, aby zapewnić doskonałą równowagę pomiędzy osiągami, przyjemnością z jazdy, bezpieczeństwem i poszanowaniem środowiska.

-

STYLISTYKA

Nadwozia nowych modeli Jeepa 4xe wyróżniają się uderzającą, niebieską kolorystyką na przednim emblemacie „Jeep" oraz na emblematach „4xe" i „Jeep" z tyłu. Akcenty koloru niebieskiego zdobią również emblematy boczne z nazwami Renegade i Compass, natomiast port ładowania umieszczony jest pod pokrywą znajdującą się na lewym tylnym błotniku samochodu.

Ekskluzywne wyposażenie sprawia, że modele Jeepa 4xe są najbardziej zaawansowanymi technologicznie SUV-ami w historii. Wewnątrz kabiny pasażerskiej dostępny jest 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT oraz system multimedialny Uconnect NAV z ekranem dotykowym 8,4", kompatybilny z Apple CarPlay, Android Auto i Radio DAB (w zależności od rynku). Oba wyświetlają określone informacje na temat zelektryfikowanej jazdy.

Modele 4xe wyposażone są również w nową, sześciostopniową, automatyczną skrzynię biegów, unowocześnione sterowanie systemem zarządzania trakcją Selec-Terrain z trybami  jazdy - Auto, Snow, Mud & Sand oraz Rock - w tym nowego trybu Sport zapewniającego lepszą reakcję przepustnicy i układu kierowniczego, dostępnego wyłącznie w modelach Renegade i Compass 4xe. Czarne akcenty „black wizard” pojawiają się na nawiewach powietrza, głośnikach i w środkowej części deski rozdzielczej w wersji Limited i S, natomiast w wersji Trailhawk deska rozdzielcza ma akcenty w kolorze Ruby Red.

-

MOC I OSIĄGI

Zarówno Renegade 4xe, jak i Compass 4xe są wyposażone w 1,3-litrowy silnik benzynowy z przodu oraz silniki elektryczny umieszczony między kołami tylnymi i zasilany akumulatorem o mocy 11,4 kWh, który można ładować podczas jazdy lub zewnętrznie z gniazdka elektrycznego: w domu, przy użyciu wydajnej i ekskluzywnej ładowarki easyWallbox lub bardziej zaawansowanej Connected Wallbox, lub też na publicznych stacjach ładowania. Wydajny 1,3-litrowy silnik turbo zapewnia moc 130 KM lub 180 KM, a wsparty 60 KM wytwarzanymi przez silnik elektryczny daje łącznie do dyspozycji 190 KM (wersja Limited) lub 240 KM (wersje Trailhawk i S). Jeśli chodzi o moment obrotowy, silnik elektryczny zapewnia moment obrotowy równy 250 Nm, natomiast silnik spalinowy 270 Nm. Połączenie silnika spalinowego i silnika elektrycznego gwarantuje niezwykłe osiągi i wyjątkową przyjemność z jazdy: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 7,5 sekundy i maksymalną prędkość 130 km/h w trybie elektrycznym i 200 km/h w trybie hybrydowym.

-

-

Gama nowego Jeepa Renegade 4xe i Jeepa Compassa 4xe obejmuje trzy poziomy wyposażenia - „Limited”, „S” i „Trailhawk” - wszystkie wyposażone w napęd na cztery koła (eAWD) i sześciobiegową skrzynię automatyczną- oraz dwa silniki, które zapewniają łączną moc 190 KM lub 240 KM.

Dostępna jest szeroka gama opcji personalizacji, z nawet 18 różnymi konfiguracjami kolorów w przypadku Renegade`a i 22 w przypadku Compassa. Kolory nadwozia to: Alpine White, Glacier, Granite Crystal, Jetset Blue, Blue Shade, Sting Grey, Colorado Red, Carbon Black I Solid Black, a także 3 specjalne kolory dla Renegade`a - Bikini i Omaha Orange (oba dostępne we wszystkich wersjach wyposażenia, za wyjątkiem „S”) i Matt Green (tylko w wersji Trailhawk). Dodatkowe trzy kolory- Ivory Tri-Coat, Blue Italia i Techno Green dostępne są wyłącznie dla modelu Compass. Ponadto, dla nowego Renegade`a dostępnych jest aż sześć specjalnych wzorów kół, a dla nowego Compassa 4xe - siedem.

-

BEZPIECZEŃSTWO 

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, nowe modele 4xe wyposażone są w najbardziej zaawansowane systemy ADAS na rynku, w tym zapewniające doskonałą widoczność reflektory Full LED (w standardzie lub jako opcja w modelu Renegade w zależności od wersji) i reflektory bi-ksenonowe (w Jeepie Compass). Ponadto, w standardzie oferowane są system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd (Forward Collision Warning) i system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LaneSense Departure Warning Plus), system rozpoznawania znaków drogowych i inteligentny asystent prędkości (tylko w modelu Renegade) oraz przednie i tylne czujniki parkowania. Wśród dostępnych systemów bezpieczeństwa należy wymienić również system monitorowania martwych pól widzenia (Blind Spot Detection), kamerę cofania ParkView z dynamiczną siatką, automatyczny asystent parkowania i system bezkluczykowy Keyless Go.

Jeep Renegade 4xe ma w standardzie zupełnie nowy system Wykrywania Zmęczenia Kierowcy (DDD), oferowany po raz pierwszy w modelu Jeep.

 -

UKŁAD I DZIAŁANIE HYBRYDOWEGO UKŁADU NAPĘDOWEGO JEEPA 4XE

Układ napędowy Jeepa Renegade 4xe i Jeepa Compass 4xe integruje dwa silniki elektryczne i akumulator o pojemności 11,4 kWh, z oszczędnym 1,3-litrowym silnikiem benzynowym turbo i sześciobiegową skrzynią automatyczną.

Budowa ta zapewnia, że mamy dwa samochody w jednym: samochód elektryczny wyposażony w silnik elektryczny i litowo-jonowy akumulator wysokiego napięcia na tylnej osi oraz konwencjonalny samochód z silnikiem spalinowym zamontowanym na osi przedniej.

Kluczowymi elementami napędów Renegade i Compassa 4xe są:

  • 1,3-litrowy, czterocylindrowy, benzynowy silnik spalinowy z turbodoładowaniem o mocy 130 lub 180 KM i momencie obrotowym 270 Nm.
  • Dwa silniki elektryczne, z których jeden znajduje się na przedniej osi i zestawiony jest z silnikiem spalinowym, który oprócz pracy w synergii z silnikiem, może w razie potrzeby działać jako generator wysokiego napięcia. Drugi z nich umieszczony jest na tylnej osi i posiada przełożenie redukcyjne oraz zintegrowany mechanizm różnicowy („e-axle"). Dostarcza on 60 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego, generując trakcję i odzyskując energię podczas hamowania.
  • Akumulator 11,4 kWh, 400 Volt, litowo-jonowy, niklowo-manganowo-kobaltowy, zasila „e-axle” i znajduje się w bezpiecznym miejscu pod siedzeniem w drugim rzędzie.
  • Zintegrowany moduł kontrolujący ładowanie akumulatora wysokiego napięcia i konwencjonalnego akumulatora 12V, który ma kompaktowy rozmiar i zamontowany jest w bagażniku.

Łączna moc dwóch źródeł energii (elektrycznej i cieplnej) wynosi 190 KM lub 240 KM.

Turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra, który zasila Renegade`a i  Compassa 4xe jest częścią nowej rodziny silników FCA Global Small Engine. Silnik ten oparty jest na strukturze modułowej i jest dostępny w wersjach 4xe w konfiguracji czterocylindrowej z dwoma dostępnymi poziomami mocy: 130 KM i 180 KM. Podstawowa konstrukcja turbodoładowanych silników benzynowych o pojemności 1,3 litra montowanych w modelach Renegade i Compass 4xe zapewnia wydajność, modułowość i wysoki stopień standaryzacji w odniesieniu do komponentów i procesu produkcyjnego, elastyczność i możliwość dodatkowego rozwoju. Są one wykonane w całości z aluminium, by zapewnić lekkość (ich waga to 106 kg). Korpus silnika, opracowany we współpracy z firmą Teksid, wykonany jest z wysokociśnieniowego odlewu aluminiowego.

Po przeanalizowaniu różnych konstrukcji korpusu silnika wybrano architekturę z płytą podstawową zapewniającą najlepszą równowagę między masą, osiągami strukturalnymi, hałasem i drganiami. Wszystkie silniki GSE Turbo oferują trzecią generację ekskluzywnej technologii MultiAir, która poprawia efektywność spalania poprzez regulację wysokości, czasu i momentu podnoszenia zaworu wlotowego.

Dzięki zintegrowaniu elektrycznego urządzenia na pasku pomocniczym możliwe było zaprojektowanie logiki sterowania, która optymalizuje dynamikę i wydajność silnika spalinowego oraz automatycznej skrzyni biegów. Rezultatem jest oś przednia przewyższająca wszelkie porównywalne konwencjonalne układy napędowe, potrafiąca zapewnić dynamiczne, płynne i wydajne działanie.

W akumulatorach litowo-jonowych o mocy 11,4 kWh i napięciu 400 V stosuje się kobalt, nikiel, mangan/ grafit. Akumulator jest umieszczony pod drugim rzędem siedzeń, gdzie zabezpieczony jest przed zewnętrznymi elementami. Umieszczony w stalowej obudowie akumulator ma specjalny obwód nagrzewnia i chłodzenia, który utrzymuje jego optymalną temperaturę, zapewniając optymalną wydajność. Akumulator 11,4 kWh umożliwia Renegade’owi i Compassowi 4xe pokonanie średnio 50 kilometrów* w trybie w pełni elektrycznym, bez emisji zanieczyszczeń. System hybrydowy zawiera także przetwornicę mocy (PIM) umieszczoną wewnątrz akumulatora, która również jest zabezpieczona przed uszkodzeniem.

-

-

Warto zwrócić uwagę, że w modelach Jeepa 4xe, dzięki niewielkiemu rozmiarowi modułu ładującego umieszczonego w bagażniku oraz umieszczeniu silnika elektrycznego pod podłogą, pojemność bagażnika jest praktycznie taka sama jak w wersji z silnikiem konwencjonalnym (330 litrów w przypadku Renegade’a i 420 litrów w przypadku Compassa - z oparciem ustawionym pionowo). Jednocześnie zachowana została podwójna funkcja bagażnika z podwyższoną powierzchnią ładunkową u góry i zmaksymalizowaną pojemnością ładunkową u dołu. W obu modelach w wersji 4xe, koło zapasowe może być umieszczone pod podłogą bagażnika.

-

ZELEKTRYFIKOWANE TRYBY JAZDY

Klienci nowego Jeepa Renegade i Compass 4xe mogą spersonalizować doznania z jazdy zgodnie ze swoimi potrzebami i rodzajem podróży. I tak na przykład, podczas codziennych dojazdów do miasta idealna będzie jazda na napędzie elektrycznym, który doskonale sprawdzi się także podczas ekscytujących off-roadowych przygód na ekstremalnych trasach w kontakcie z naturą w autentycznym stylu Jeepa.

System ma trzy tryby pracy - hybrydowy, elektryczny i E-save. Żądany tryb aktywuje się za pomocą selektora trybu jazdy umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów. We wszystkich trybach jazdy układ hamulcowy z systemem rekuperacji energii odzyskuje energię podczas pasywnych faz jazdy (takich jak zwalnianie lub lekkie hamowanie). Ponadto, Renegade i Compass 4xe pracują w trybie hybrydowym, gdy akumulator osiągnie minimalny poziom naładowania niezależnie od wybranego trybu. Poniżej szczegółowe informacje:

  • HYBRID - domyślny tryb wybierany podczas uruchamiania samochodu. Służy do zarządzania systemem i korzystania z niego w najbardziej efektywny sposób, optymalizując moc i minimalizując zużycie paliwa. Silnik spalinowy i silnik elektryczny współpracują ze sobą w zależności od rodzaju drogi, podczas faz odzyskiwania energii w trakcie hamowania. Początkowo, system preferuje jazdę elektryczną (zatem energia jest dostarczana przez silnik elektryczny). Kiedy akumulator osiągnie minimalny poziom naładowania (oznaczany jako „SOC”, State Of Charge), samochód przechodzi na napęd spalinowy. System steruje uruchomieniem i pracą silnika za pomocą algorytmu optymalizacyjnego (Hybrid Control Processor - HCP) zaprojektowanego w celu maksymalizacji poziomów wydajności systemu.
  • ELECTRIC - tryb w pełni elektryczny, który zapewnia średni zasięg 50 km* przy zerowej emisji. Zaprojektowany w celu maksymalnego zwiększenia wrażeń z jazdy elektrycznej za pomocą innej kalibracji algorytmu optymalizacji HCP. Samochód porusza się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej, tak długo jak ma wystarczająco naładowany akumulator. System automatycznie przełącza się w tryb HYBRID, gdy akumulator rozładuje się poniżej bezpiecznego poziomu lub w razie konieczności gwałtownego przyspieszenia. Maksymalna prędkość w tym trybie wynosi 130 km/h. To idealny tryb do jazdy w centrach miast ze strefami ograniczonego wjazdu.
  • E-SAVE - tryb podtrzymywania ładowania lub ładowania akumulatora podczas jazdy z silnikiem spalinowym. Tryb E-SAVE obsługuje dwa tryby wtórne, zwane Oszczędzanie baterii - Battery Save (E-SAVE pasywny) i Ładowanie baterii (E-SAVE aktywny), które można aktywować na ekranie systemu Uconnect.
    • E-SAVE pasywny lub Battery Save: utrzymuje naładowany akumulator, używając w większości silnika spalinowego;
    • E-SAVE aktywny lub Battery Charge: ładuje akumulator do 80%, wykorzystując pracę silnika spalinowego, który napędza połączony przedni generator elektryczny

W trybie HYBRID - algorytm optymalizacji (HCP) zapewnia wydajność systemu, modulując wspólną pracę silników elektrycznego i spalinowego w zależności od poziomu naładowania akumulatora. Algorytm HCP automatycznie moduluje dystrybucję momentu obrotowego między silnikami elektrycznym a spalinowym. Silnik spalinowy uruchamia się, gdy wymagana wydajność przewyższa wydajność samego silnika elektrycznego. Algorytm optymalizacji jazdy w trybie HYBRID przeznaczony jest do zarządzania najkorzystniejszą konfiguracją samochodu, uwzględniając następujące czynniki:

  • Poziom energii (stan naładowania) pakietu akumulatorów.
  • Mapy wydajności silnika elektrycznego i spalinowego.
  • Polecenia wydawane przez kierowcę.
  • Sytuacje związane z podróżą i otoczeniem (gradienty, temperatura otoczenia itp.).

Praca silnika spalinowego podczas jazdy zależy od różnych kombinacji powyższych czynników. Gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, silnik spalinowy włącza się, aby zapewnić moment obrotowy potrzebny na przednie koła, kompensując brak napędu elektrycznego z kół tylnej osi.

Hamowanie odzyskowe to podstawowy element ekologicznego charakteru modeli Jeep 4xe, umożliwiający odzysk energii kinetycznej podczas fazy zwalniania i hamowania. Energia jest magazynowana w akumulatorze, a nie rozpraszana w postaci ciepła na tarczach hamulcowych. Tradycyjny układ hamulcowy jest używany, aby zatrzymać samochód w razie awaryjnego hamowania lub podczas jazdy z bardzo niską prędkością.

-

E-COASTING

Tryb ten działa zamiast hamulca silnikowego, kiedy pedał przyspieszenia jest zwolniony, umożliwiając odzysk energii, gdy samochód zwalania, nawet po zwolnieniu pedału hamulca. Tryb aktywuje się przyciskiem umieszczonym w tunelu środkowym, pod dźwignią zmiany biegów.
Hamowanie regeneracyjne jest zawsze aktywne niezależnie od trybu jazdy (silnik spalinowy lub elektryczny), aby maksymalnie zwiększyć odzysk energii kiedy pedał hamulca i przyspieszenia są zwolnione.  e-Coasting można aktywować w modelach Renegade i Compass 4xe, gdy dźwignia skrzyni biegów znajduje się w położeniu „D" (Drive).
Naciskając przycisk "eCoasting" można aktywować intensywność według dwóch różnych poziomów, mniej lub bardziej intensywnych.

Kontrolka na wyświetlaczu tablicy rozdzielczej wskazująca aktywację może mieć dwa różne kolory:

  • Biały („Normal”), jeśli wybrano funkcję „Intensywne”, ale jest ona nieaktywna (pedał przyspieszenia nie został zwolniony);
  • Zielony, jeśli funkcja „Intensywne” jest wybrana i aktywna (pedał przyspieszenia jest zwolniony).

Po aktywowaniu przez kierowcę funkcji „Bardziej intensywne”, kalibracja hamowania odzyskowego jest mocniejsza, kiedy kierowca nie naciska pedału przyspieszenia. Funkcja ta zmniejsza prędkość szybciej niż standardowe hamowanie odzyskowe i generuje więcej energii elektrycznej, która jest przekazywana do akumulatora.
Kiedy funkcja „Intensywne" zmienia się na „Normal" i odwrotnie, na zestawie wskaźników  wyświetla się specjalny komunikat.

Legendarne możliwości terenowe Jeepa są gwarantowane przez system napędu 4x4 Jeep Active Drive Low, montowany we wszystkich wersjach Compassa i Renegade`a 4xe. Nowa technologia hybrydowa plug-in dodatkowo zwiększa możliwości terenowe obu modeli, a połączenie dwóch napędów dodatkowo powiększa wartość momentu obrotowego. I tak na przykład, Trailhawk 4xe, najbardziej terenowa odmiana modelu o łącznej mocy 240 KM, zwiększa wartość momentu obrotowego nawet o 50% w porównaniu z modelem Trailhawk z silnikiem diesla o mocy 170 KM. Ponadto, dzięki nowej technologii 4xe, napęd na tylną oś jest przekazywany nie przez wał napędowy, ale przez specjalny silnik elektryczny. Pozwala to na rozdzielenie dwóch osi i niezależne kontrolowanie momentu obrotowego w bardziej skuteczny sposób niż układ mechaniczny, a napęd na tylne koła jest dostarczany w razie potrzeby.

-

JEEP SELEC-TERRAIN

Jeep Active Drive Low współpracuje z systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain oferującym maksymalnie pięć trybów jazdy. Selec-Terrain obejmuje system kontroli zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control) zapewniający doskonałe możliwości terenowe. Korzystając z Selec-Terrain, kierowca może wybrać idealny tryb jazdy, aby bezpiecznie pokonać każdy teren:

  • Auto: tryb standardowy, zapewnia ciągłe zarządzanie trakcją, odpowiedni do jazdy drogowej i terenowej.
  • Sport: dla zapewnienia sportowych osiągów wykorzystuje zarówno silnik elektryczny, jak i silnik spalinowy. Ten dynamiczny tryb jazdy, nowość zarówno w modelu Renegade, jak i Compass, sprawia, że codzienne wrażenia z jazdy w mieście są przyjemniejsze, dzięki utwardzeniu układu kierowniczego, wyostrzeniu reakcji pedału przyspieszenia i dostosowaniu zachowania przekładni poprzez zmiany biegów przy wyższych obrotach w celu uzyskania pełnej mocy i momentu obrotowego.
  • Snow (Śnieg): zapewnia lepszą przyczepność w ekstremalnych warunkach. Jest przeznaczony do jazdy po drogach i bezdrożach w warunkach słabej przyczepności, na przykład drogi pokryte śniegiem.
  • Sand/Mud (Piasek/Błoto): tryb jazdy terenowej do pokonywania powierzchni o słabej przyczepności, jak błotniste lub piaszczyste tereny, aby zapewnić maksymalną przyczepność.
  • Rock (Skały): (wyłącznie w wersji Trailhawk): Tryb ten jest dostępny jedynie, gdy włączony jest tryb 4WD Low. System konfiguruje samochód w celu zapewnienia maksymalnej przyczepności i zdolności kierowania na nawierzchni o niskiej przyczepności. Ponadto, tryb Rock zapewnia wzorcowe osiągi w terenie. Służy do pokonywania najtrudniejszych przeszkód, takich jak duże skały.

Ponadto, system zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain umożliwia zarządzanie systemem AWD w modelach Renegade i Compass 4xe, łącząc pięć trybów dynamicznych - Auto, Sport, Mud/Sand, Snow i Rock (ten ostatni wyłącznie w wersji Trailhawk) z dwoma różnymi trybami napędu 4x4, w zależności od sytuacji, z którą kierowca musi się zmierzyć:

  • 4WD Lock: ta funkcja na stałe włącza napęd 4x4 przy prędkościach do 15 km/h, utrzymując w ciągłej pracy silnik elektryczny usytuowany z tyłu (P4), aby zapewnić przyczepność 4x4 przy niskich prędkościach przy stałej dystrybucji momentu obrotowego między dwie osie (współczynnik dystrybucji różni się w zależności od wybranego trybu terenu). Przy prędkościach powyżej 15 km/h, napęd AWD jest dostępny na żądanie. W porównaniu do tradycyjnego mechanicznego systemu AWD, prędkość reakcji tylnego silnika elektrycznego (P4) umożliwia szybsze włączenie. Pełną funkcjonalność napędu na cztery koła modeli 4xe zapewnia funkcja „Powerlooping”, w sytuacji niskiego poziomu naładowania akumulatora. Gwarantuje ona, że silnik elektryczny przedni, mechanicznie połączony z silnikiem spalinowym, nieprzerwanie wytwarza prąd o wysokim napięciu, aby zasilać silnik elektryczny tylny i zapewniać maksymalną przyczepność niezależnie od stanu naładowania akumulatora.
  • 4WD Low: to tryb pozwalający w pełni wykorzystać osiągi i moc pojazdu do pokonywania szczególnie trudnego terenu, takiego jak piasek lub skały. W wersjach Trailhawk tryb Rock systemu Selec-Terrain można wybrać jedynie w trybie 4WD Low.

Dzięki powyższym systemom, modele Jeep 4xe świetnie radzą sobie w każdej sytuacji,  w najbardziej wydajny i bezpieczny sposób.

___

źródło: Jeep Polska 

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: