NOWA HONDA JAZZ e:HEV - INSPIROWANA DOŚWIADCZENIAMI F1

NOWA HONDA JAZZ e:HEV - INSPIROWANA DOŚWIADCZENIAMI F1

28 MAJ 2020 12:30

NOWOŚĆ! | Nowa generacja Hondy Jazz, która właśnie wchodzi do sprzedaży, jest napędzana zaawansowanym, innowacyjnym zespołem hybrydowym Hondy, inspirowanym rozwiązaniami sprawdzonymi na torach wyścigowych.

Honda skorzystała z wiedzy inżynierskiej swoich ekspertów od sportów motorowych oraz doświadczeń zdobytych w ramach programu wdrażania hybrydowych jednostek napędowych w Formule 1™, do poprawienia efektywności energetycznej hybrydowego układu napędowego e:HEV

Najnowszy hybrydowy układ napędowy Formuły 1, nazwany RA620H, wykorzystuje wysoce wydajny, sześciocylindrowy silnik spalinowy, o pojemności 1600 cm3, sprzężony z układem rekuperacji energii. Zaawansowana elektryczna instalacja układu hybrydowego efektywnie przetwarza energię kinetyczną odzyskiwaną podczas hamowania oraz energię gazów wylotowych, aby generować dodatkowy zastrzyk mocy niezbędnej podczas przyspieszania oraz zmniejszyć efekt opóźnień w pracy turbosprężarki. W ubiegłym sezonie układ napędowy Hybrid Power Unit Hondy pomógł osiągnąć łącznie trzy zwycięstwa w wyścigach Formuły 1 i sześć miejsc na podium zespołom partnerskim – Aston Martin Red Bull Racing i Scuderia Toro Rosso (obecnie Scuderia AlphaTauri).

Podczas wyścigów Formuły 1, inżynierowie Hondy bezustannie monitorują i korygują stosunek odzyskiwanej energii do tej pobieranej przez układ hybrydowy, starając się osiągnąć optymalne osiągi. Wiedza, dotycząca idealnych proporcji wydajności i mocy, uzyskiwanych podczas eksploatacji hybrydowych jednostek napędowych, stała się inspiracją dla rozwiązań stosowanych w gamie zaawansowanych układów napędowych e:HEV, napędzających samochody osobowe Hondy.

Najnowszym beneficjentem tej technologii jest nowy Jazz. Hybrydowy system e: HEV odzyskuje energię hamowania, wykorzystując ją do ładowania akumulatora napędowego i zwiększenia mocy silnika, co skutkuje lepszymi osiągami, płynnymi zmianami między trybami jazdy i zwiększoną oszczędnością.

Yasuaki Asaki, szef działu rozwoju Power Unit wyjaśnia: „Podczas weekendowych sesji w wyścigach Formuły 1, zespoły muszą bardzo skrupulatnie zarządzać zużyciem paliwa, aby nie złamać regulaminów przyjętych w tej klasie sportowej. W wyścigu dzielimy całkowity limit paliwa przez liczbę okrążeń, ale zdarzają się sytuacje, w których zespół może planować wyższe osiągi i większe zużycie w części wyścigu, a w innych jego partiach oszczędza paliwo na później, na przykład na wypadek poruszania się za samochodem bezpieczeństwa. Komunikacja między inżynierem wyścigowym a kierowcą jest kluczem do osiągnięcia optymalnego wyniku. Natomiast w gamie seryjnie produkowanych modeli hybrydowych e: HEV wykorzystujemy naszą wiedzę specjalistyczną do projektowania jednostek sterujących układu napędowego, które zapewniają kierowcy idealne proporcje mocy do oszczędności, w każdym wymaganym trybie jazdy.”

System e:HEV został opracowany dla nowej generacji modelu Jazz, z myślą o zapewnieniu niewielkiego zużycia paliwa, a kierowcy przyjemnych wrażeń z jazdy. Składa się z dwóch kompaktowych silników elektrycznych o wysokiej mocy, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, akumulatora litowo-jonowego i z innowacyjnej przekładni bezpośredniej oraz jednostki sterującej przepływem mocy, zapewniających wysoki poziom sprawności i płynności pracy.

Aby zapewnić tak dobre wrażenia z jazdy i wyjątkową sprawność, zaawansowany hybrydowy system e:HEV płynnie wybiera jeden z trzech dostępnych trybów jazdy:

  • Tryb elektryczny (EV Drive): akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy
  • Tryb hybrydowy (Hybrid Drive), silnik benzynowy wytwarza energię, która trafia do generatora, gdzie jest zamieniana na prąd, przekazywany następnie do silnika elektrycznego.
  • Tryb silnika spalinowego - mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i napędzanymi kołami a moment napędowy jest kierowany z silnika wprost na koła.

W większości przypadków, podczas jazdy miejskiej, pojazd samodzielnie przechodzi pomiędzy napędem hybrydowym i elektrycznym (EV), dbając o maksymalną wydajność. W czasie szybkiej jazdy autostradowej wykorzystywany jest tryb silnika spalinowego, który może być wspomagany dodatkową szczytową mocą silnika elektrycznego dostępną na żądanie przy szybkim przyspieszaniu. Podczas jazdy w trybie hybrydowym nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii, które odbywa się za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, pełniącego rolę generatora. Tryb elektryczny włącza się również, gdy samochód zwalnia, wytwarzając energię poprzez hamowanie odzyskowe, w celu doładowania akumulatora trakcyjnego.

Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów, w Jazzie przeniesienie napędu realizuje nowo opracowana, elektronicznie sterowana, jednostopniowa przekładnia (e-CVT) o stałym przełożeniu, łącząca bezpośrednio ruchome elementy. Rezultatem jest ciche, płynne przenoszenie momentu obrotowego z rozwijanym liniowo przyspieszeniem we wszystkich trybach jazdy. Historia sukcesów wyścigowych Hondy sięga 1958 roku, przy czym w roku 1965 producent odnotował pierwsze zwycięstwo w Formule 1. W historii startów w Formule 1 Honda zdobyła w sumie 74 razy Grand Prix i sześć tytułów w klasyfikacji konstruktorów. Udział w najbardziej prestiżowych zawodach motorowych pozwolił Hondzie rozwijać umiejętności inżynierskie, a zdobywaną w ten sposób wiedzę wykorzystywać w modelach jeżdżących po publicznych drogach.

-

NOWA HONDA JAZZ e:HEV (2021) - JAK POWSTAŁ NAJWYGODNIEJSZY SAMOCHÓD W SWOJEJ KLASIE?

Podczas projektowania nowej generacji modelu Jazz, inżynierowie i styliści Hondy skupili się na zapewnieniu kierowcy i pasażerom większego komfortu, co stało się priorytetem w podejmowaniu wszelkich decyzji. Ustalenia dotyczące konstrukcji, stylu i ergonomii były podejmowane jednocześnie, ze świadomością, że wszystkie elementy samochodu stanowią dzieło jednego zespołu projektowego, czego efektem miało być osiągnięcie niespotykanego w tym segmencie komfortu i przestronności oraz wyraźny postęp w stosunku do poprzedniej generacji.

Kluczem do osiągnięcia wysokich standardów jest nowo opracowana przez Hondę struktura fotela, zapewniająca lepsze podparcie ciała. Nowa struktura zastąpiła stosowane wcześniej sprężyny typu S-spring, zarówno w oparciach, jak i siedziskach przednich foteli. Wprowadzenie szerszego siedziska pozwoliło na zwiększenie o 30 mm grubości jego wyściółki, co zapewniło miękkość odczuwalną natychmiast po zajęciu miejsca. Nowa struktura i grubsza wyściółka pozwalają na umiarkowane ugięcie siedziska, jednak – co najważniejsze – nie dopuszczają do całkowitego wykorzystania zakresu sprężystości.

Udoskonalona konstrukcja oparcia fotela zapewnia lepsze podparcie kręgosłupa na odcinku lędźwiowym oraz na poziomie miednicy. Redukuje to obciążenie okolic bioder i talii pasażerów podczas dłuższych podróży. Ponadto, nowa konstrukcja foteli przyczynia się do utrzymania wygodnej, stabilnej pozycji podczas jazdy w zakrętach oraz po nierównych nawierzchniach.

Nowe siedzenia są węższe w górnej części oparcia, co służy lepszemu podparciu bocznemu pleców pasażerów. Ta zwężająca się konstrukcja zapewnia również większą przestrzeń między przednimi oparciami, ułatwiając komunikację między pasażerami z przodu i z tyłu. Najniższy punkt siedziska znajduje się 14 mm bliżej ziemi, co w połączeniu z bardziej zaokrąglonymi boczkami siedzisk, ułatwia wsiadanie i wysiadanie z samochodu.

„Honda stara się zapewniać swoim klientom komfort wnętrza i najwyższą przyjemność podróżowania” – powiedział Takeki Tanaka, lider projektu Hondy Jazz. „Braliśmy pod uwagę każdy element nowego Jazza, od materiałów i pozycji foteli, po konstrukcję samochodu, a jednocześnie studiowaliśmy anatomię przyszłych pasażerów, aby zaoferować im wyjątkowy komfort. Najnowszy Jazz utrzymał w efekcie reputację modelu przestronnego i praktycznego, obecnie bardziej wyrafinowanego, co będzie można odczuć w codziennym użytkowaniu.”

Inżynierowie i projektanci Hondy pracowali również wspólnie nad poprawą komfortu pasażerów tylnych siedzeń. Przesunięcie zawiasów poza ramę oparcia tylnego siedzenia sprawiło, że kanapa jest teraz wygodniejsza. Zmieniono ramę siedziska, umożliwiając zastosowanie grubszej o 24 mm wyściółki.

-

-

Nowa Honda Jazz e:HEV 2020 (2021) - Ergonomiczne rozplanowanie przestrzeni

Synchroniczne działanie zespołów podczas projektowania nowej generacji Jazza pozwoliło utrzymać równowagę rozwoju prac nad strukturą samochodu, siedzeniami i elementami sterującymi, a w efekcie nad poprawieniem komfortu kierowcy. Wprowadzono szereg subtelnych korekt, które przyczyniają się do znacznego zmniejszenia fizycznego zmęczenia podczas jazdy. Udoskonalenia ergonomiczne obejmują zmianę pozycji pedału hamulca, który znalazł się głębiej, zwalniając dodatkową przestrzeń na nogi, a zarazem zmniejszając potrzebę dostosowania do niego pozycji siedzenia. Zmodyfikowano również sam pedał hamulca, który dzięki zmianie kąta o 5 st. pozwala na bardziej naturalne ustawienie stopy i efektywniejsze działanie dźwigni pedału. Jednocześnie przeprojektowano siedzisko tak, by zapewnić optymalne podparcie uda kierowcy.

Ustawienie wygodnej pozycji kierowcy jest łatwiejsze dzięki zwiększeniu zakresu regulacji w osi wzdłużnej kolumny kierownicy, która może zostać wysunięta teraz o 14 mm bliżej kierowcy. Kąt ustawienia kierownicy w osi pionowej zmniejszono o 2 stopnie, jest więc ustawiona bardziej pionowo niż w poprzednim modelu i bardziej skierowana w stronę kierowcy. W wyniku tych zmian, zmniejszył się zakres ruchu ramion, potrzebny, aby wygodnie uchwycić kierownicę. Wpłynęło to na poprawienie pozycji ramion względem siedziska fotela, zwiększając tę odległość o 18 mm.

Przemyślane w procesie projektowania strukturalnego modyfikacje podnoszące komfort tylnej części kabiny, sprawiły, że pasażerowie foteli drugiego rzędu korzystają również z największej w tym segmencie przestrzeni na nogi (989 mm). Stało się to możliwe dzięki odsuniętym i szerzej rozstawionym prowadnicom przednich siedzeń. Zbiornik paliwa jest umieszczony – nietypowo w tej klasie samochodów – w centralnym punkcie podłogi, pod przednimi siedzeniami. Dzięki temu Jazz zachowuje wyjątkowo funkcjonalny system składania tylnych siedzeń – Magic Seats, który daje możliwość podnoszenia i opuszczania siedzeń w wielu konfiguracjach i elastycznego kształtowania przestrzeni ładunkowej. Wykorzystując każdy możliwy sposób poprawy komfortu pasażerów oraz zwiększenia ergonomii i przestronności wnętrza, a przede wszystkim włączając te założenia do każdego etapu procesu projektowania, Honda stworzyła nową, atrakcyjną propozycję w segmencie samochodów kompaktowych. W rezultacie powstał całkowicie nowy, hybrydowy samochód miejski, odpowiadający potrzebom współczesnych konsumentów, który łączy wyjątkową oszczędność z niezwykłą codzienną funkcjonalnością.

-

-

Nowa Honda Jazz e:HEV 2020 (2021): kompleksowy pakiet bezpieczeństwa z przednią centralną poduszką powietrzną

Nowy Jazz jest przykładem zaangażowania Hondy w ochronę pasażerów. Jest też pierwszym europejskim modelem w swojej klasie, który będzie standardowo wyposażony w przednią centralną poduszkę powietrzną. Wprowadzone rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa biernego jest jednym z elementów kompleksowego pakietu systemów bezpieczeństwa i wspierania kierowcy nowego modelu Jazz. Ma ono za zadanie wzmocnić reputację Jazza jako jednego z najbezpieczniejszych aut w Europie.

Przednia centralna poduszka powietrzna zamontowana jest w tylnej części siedzenia kierowcy i w chwili wypadku wypełnia przestrzeń między kierowcą a pasażerem. Poduszka ta, jedna z 10 w nowym Jazzie, pomaga uniknąć bezpośredniego zderzenia ciał kierowcy i pasażera w przypadku kolizji bocznej. Za wypełnienie poduszki w sektorze, w którym ma zapewnić ona maksymalną ochronę, odpowiadają trzy zaczepy mocujące, które podczas wyzwalania prowadzą ją po łuku wokół kierowcy. Aby zrealizować tę nową funkcję, zespół inżynierów tak opracował kształt poduszki, by pasował on do górnej części zagłówka nowo zaprojektowanego fotela kierowcy. Centralna przednia poduszka powietrzna, w przypadku zderzenia bocznego, współpracuje z dwoma innymi systemami. Boczny ruch pasażera ograniczają napinacze pasów bezpieczeństwa, zarówno pasa kierowcy, jak i pasażera, wspomagane dodatkowo przez podwyższony środkowy podłokietnik. Nowe rozwiązanie może zmniejszyć obrażenia głowy osoby siedzącej po stronie kolizji o 85% i o 98% w przypadku, gdy siedzi ona po przeciwnej stronie od zderzenia (testy wewnętrzne Hondy).

Kolejne ulepszenia nowego Jazza obejmują system bocznych poduszek powietrznych dla pasażerów tylnych siedzeń. Te unikalne poduszki powietrze, zainstalowane w bokach oparcia tylnej kanapy, aktywują się podczas kolizji bocznej, aby chronić pasażerów przed uderzeniem w drzwi i słupek C. Poduszki zaprojektowano w kompaktowym rozmiarze, tak by nie stracić możliwości podnoszenia siedzisk w ramach systemu „magic seat” wyróżniającego Jazza wśród konkurentów. Nowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa pasażerów wejdą na rynek w momencie, gdy Euro NCAP - zwracając uwagę na poważne skutki zderzeń bocznych - wprowadzi w 2020 roku nowe zasady dotyczące testów zderzeniowych. Zasady te rozszerzą zakres badań dot. ochrony pasażerów siedzących podczas zderzeń bocznych po przeciwległej stronie samochodu.

„Bezpieczeństwo pasażerów ma dla naszych projektantów opracowujących samochód ogromne znaczenie” - powiedział Takeki Tanaka, lider projektu Hondy Jazz. „Projektowaliśmy najnowszą generację Jazza od podstaw, co oznaczało, że byliśmy w stanie zastosować w nim nowe zaawansowane technologie konstrukcyjne i najnowsze systemy bezpieczeństwa pasywnego, aby zapewnić wyjątkową ochronę przed różnego rodzaju wypadkami. Dzięki dodaniu w standardzie udoskonalonego pakietu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, mamy pewność, że nowy Jazz pozostaje jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie.”

Poza przednią centralną poduszką powietrzną, kierowcę chroni poduszka kolanowa, eliminująca urazy nóg oraz poprawiająca ochronę głowy i klatki piersiowej dzięki ograniczeniu ruchu całego ciała do przodu.

-

Nowy Jazz posiada strukturę zbudowaną wg opracowanej przez Hondę koncepcji technologicznej Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™), która zwiększa ochronę pasażerów w przypadku zderzenia i jest podstawą doskonałych własności w zakresie bezpieczeństwa biernego.

Szkielet połączonych ze sobą elementów strukturalnych rozprowadza energię zderzenia w przedniej partii pojazdu bardziej równomiernie, redukując siły przenoszone na przedział pasażerski. Struktura ACE™ nie tylko chroni samochód i pasażerów, rozpraszając energię zderzenia w całej strukturze nadwozia, ale także redukuje energię kinetyczną przenoszoną na inne uczestniczące w kolizji pojazdy. Zakres skuteczności ochrony pasażerów przez ACE™obejmuje zarówno kolizje z dużymi, jak i małymi pojazdami.

Uzupełnieniem powyższych elementów bezpieczeństwa biernego w nowej generacji Jazza jest rozbudowany system Honda Sensing™, obejmujący ulepszone systemy, które zwiększają bezpieczeństwo czynne oraz wspomagają kierowcę. Nowa kamera szerokokątna o wyższej rozdzielczości zastąpiła montowany w modelu Jazz poprzedniej generacji, zestaw wielofunkcyjnej kamery i czujnika systemu aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CTBA). Kamera rozpoznaje więcej rodzajów nawierzchni i scenariuszy ruchu drogowego. Obejmują one monitorowanie czy pojazd zbliża się do zewnętrznej krawędzi chodnika (do granicy trawy lub żwiru), do nadjeżdżającego pojazdu czy zjeżdża na nieoznaczony pas bez znaków drogowych. Kamera potrafi eliminować problem zaparowania, zapewniając non stop czyste pole widzenia.

Wszechstronny pakiet systemów bezpieczeństwa aktywnego „Honda SENSING” obejmuje:

  • System ograniczający skutki kolizji (Collision Mitigation Braking System) obecnie skuteczniej wykrywa pieszych w warunkach nocnych, gdy nie ma oświetlenia ulicznego. System ostrzega również kierowcę, gdy wykryje nadjeżdżającego torem kolizyjnym rowerzystę. Ponadto system włącza hamowanie, gdy Jazz przecina tor jazdy innego pojazdu lub zjeżdża na tor kolizyjny. Umożliwiło to zastosowanie nowo opracowanej przedniej kamery szerokokątnej.
  • Tempomat adaptacyjny (ACC): automatycznie pozwala samochodowi podążać za innym pojazdem, kontrolując dystans w ruchu przy niskich prędkościach, np. w korkach (Low Speed Follow).
  • System utrzymywania na pasie ruchu (LKAS) funkcjonuje od prędkości 72 km/h zarówno na drogach miejskich, jak i poza miastem oraz na drogach wielopasmowych, przez co gwarantuje bezpieczeństwo w znacznie większej liczbie scenariuszy drogowych.
  • System zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu (RDMS) pomaga kierowcy nie zbaczać z kursu. Ostrzega on kierowcę, gdy wykryje, że pojazd może przekroczyć linie ograniczające pas ruchu lub zbliżyć się do zewnętrznej krawędzi chodnika (granicy trawy lub żwiru), albo też do pojazdów nadjeżdżających z przeciwnej strony, a także jeśli opuszczamy pas bez sygnalizacji.
  • System rozpoznawania znaków drogowych korzysta z szerokokątnej kamery, wykrywając znaki, kiedy samochód porusza się do przodu. Po minięciu znaku, system automatycznie rozpoznaje i wyświetla jego graficzny odpowiednik na siedmiocalowym ekranie. System jest zaprojektowany tak, by rozpoznawać okrągłe znaki pokazujące ograniczenia prędkości i zakazy wjazdu. Dwa znaki mogą być wyświetlane jednocześnie – po prawej stronie wyświetlacza pokazuje się tylko znak ograniczenia prędkości, podczas gdy lewa strona pokazuje znaki zakazu wjazdu i ograniczenia prędkości uzupełnione o dodatkowe informacje, na przykład warunki atmosferyczne.
  • Inteligentny ogranicznik prędkości rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i dostosowuje do nich prędkość samochodu. Jeśli znak drogowy pokazuje limit niższy od aktualnej prędkości pojazdu, wskaźnik na wyświetlaczu miga, czemu towarzyszy powiadomienie akustyczne, a system stopniowo zmniejsza prędkość pojazdu.
  • System automatycznych świateł drogowych działa przy prędkościach powyżej 40 km/h, włączając lub wyłączając automatycznie światła drogowe, w zależności od jasności otoczenia i od obecności pojazdów wymijanych lub poprzedzających (samochodów, ciężarówek, motocykli, rowerów).
  • System monitorowania martwego pola z funkcją wykrywania ruchu poprzecznego, jest dostępny w standardzie w wersji Executive.

___
źródło: Honda Polska

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: