HISTORIE ALFY ROMEO - WŁOSKA IKONA OCZAMI INSIDERA

HISTORIE ALFY ROMEO - WŁOSKA IKONA OCZAMI INSIDERA

22 KWIECIEŃ 2020 14:10

ALFA ROMEO | „Historie Alfy Romeo” to nowa seria internetowa, która wchodzi za kulisy, by odtworzyć 110 lat historii marki Alfa Romeo. Zapraszamy fanów Alfy Romeo w podróż, która trwa od 110 lat i przedstawiona jest we wciągających odcinkach.

"HISTORIE ALFY ROMEO" - ŚWIĘTUJĄC 110 LAT HISTORII

Piękne historie mogą ekscytować i przynosić radość, a w trudnych momentach podnosić na duchu. Dobrze opowiedziana historia jest jak dobrze wykonany samochód, do którego wsiadasz i jedziesz. Możesz pojechać daleko, przynajmniej w wyobraźni. Piękne historie mogą ekscytować i przynosić radość, a w trudnych momentach podnosić na duchu. Dobrze opowiedziana historia jest jak dobrze wykonany samochód, do którego wsiadasz i jedziesz. Możesz pojechać daleko, przynajmniej w wyobraźni. Dzień 24 czerwca 2020 roku będzie dla Alfy Romeo kolejnym, ważny kamieniem milowym: marka z logo węża będzie świętować swoje 110 lat pelnych innowacji technologicznych, sportowych sukcesów i niezapomnianych samochodowych dzieł. „Historie Alfy Romeo”, internetowa seria skierowana do fanów marki i motoryzacji, świętuje to właśnie wydarzenie. Alfa Romeo jest podziwiana nie tylko przez entuzjastów marki, ale także przez wszystkich, którzy cenią piękno, innowacyjność i osiągi. Historia Alfy Romeo, splatająca sie z tym, co najlepsze we Włoszech, jest inspirującą opowieścią o stylu, charakterze, pomysłowości, odwadze i triumfie.

Wykorzystując swoje najbardziej znane modele i dołączając do nich archiwalne zdjęcia samochodów prezentowanych w Muzeum Alfa Romeo w Arese, „Historie Alfy Romeo” opowiadają o włoskim dziedzictwie i społeczeństwie, podkreślając ewolucję marki od konstruktora karoserii, przez mistrza sportów motorowych, aż po światową ikonę motoryzacji. Jak każde dzieło z logo węża, tak i „Historie Alfy Romeo” skierowane są do tych, których fascynuje samochód. W kolejnych odcinkach „Historie Alfy Romeo” zabierają odbiorców na kameralne spotkania z kierowcami i gwiazdami, inżynierami i projektantami, celebrytami i zwykłymi fanami, wszystkimi tymi, którzy odgrywają kluczową rolę w historii Alfy Romeo.

„Historie Alfy Romeo” zaczynają się od pierwszego samochodu wyprodukowanego przez Alfę, 24 HP, zaprojektowanego przez Giuseppe Merosiego w jego domu na Via Cappuccio w Mediolanie, jeszcze przed zarejestrowaniem nazwy firmy A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) w Mediolanie 24 czerwca 1910 roku. Zobacz i poznaj korzenie oraz bliskie związki Alfa Romeo z Londynem, Bordeaux i Neapolem, które od samego początku otworzyły markę na świat. Przypomnimy także początki wyścigowej legendy Alfa Romeo: od debiutu na torze w 1911 roku, po pierwsze zwycięstwo w 1923 roku na Targa Florio, kiedy to powstał słynny emblemat Quadrifoglio.

-

-

ROZDZIAŁ PIERWSZY: ZA KIEROWNICĄ 24HP

Od założenia firmy do pierwszych międzynarodowych zwycięstw (1906 - 1925)

Francuz, który przybył z Neapolu.

Oficjalnie, historia rozpoczęła się 24 czerwca 1910 r., wraz z założeniem fabryki A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Jednakże, nasza opowieść zaczyna się kilka lat wcześniej, od niezwykle barwnej postaci: Francuza z podkręconym wąsem i wyjątkową smykałką do interesów. Pierre Alexandre Darracq prowadził fabrykę rowerów w Bordeaux, zanim zakochał się w automobilach. Rozpoczął zatem produkcję samochodów we Francji, odnosząc ogromny sukces.

-

-

Następnie postawił na eksport, otwierając oddziały firmy w Londynie, a później we Włoszech, rozpoczynając tym samym, w kwietniu 1906 r. swoją działalność w Neapolu. Jednakże Neapol był bardzo oddalony od Francji, a podróż była skomplikowana i kosztowna. Już w grudniu tego samego roku, zdecydował się przenieść produkcję do Mediolanu, wybierając atelier w dzielnicy Portello, pod numerem 95. Do trudności logistycznych doszły jeszcze problemy rynkowe. Sprzedaż samochodów we Włoszech była trudnym przedsięwzięciem: po drogach jeździło zaledwie kilak tysięcy samochodów, a średnia siła nabywcza była wyjątkowo niska. Co gorsza, w porównaniu z Francją, oczekiwania potencjalnych włoskich klientów były zupełnie inne: samochody Darracq były lekkie i niedrogie, pozbawione mocy uwielbianej przez włoskich nabywców. Pod koniec 1909 roku, Darracq postawił swoją firmę w stan likwidacji.

-

-

Cavaliere z Mediolanu.

Ktoś inny był jednak przekonany o potencjale, jaki oferuje fabryka Portello. Cavaliere Ugo Stella, dyrektor zarządzający Societa Italiana Automobili Darracq, z pomocą lombardzkich finansistów i gwarancjami Banku Rolnego Mediolanu, przejął fabrykę i ponownie zatrudnił ponad 200 pracujących w niej osób. Ambitny i zdecydowanie ryzykowny ruch ... ale Stellę wyróżniał niezwykły zmysł intuicji towarzyszący później wielu etapom historii Alfy Romeo. Znający się na rzeczy Stella, przeanalizował ryzyko i zrozumiał, jakich samochodów pragną jego klienci. Ponadto, miał asa w rękawie: znalazł człowieka, który taki samochód zaprojektował.

Geodeta z Piacenzy.

Giuseppe Merosi był geodetą w Piacenzy. Podobnie, jak dla wielu młodych mężczyzn w tamtych czasach, jego pasją były samochody i pracował w różnych zawodach w tej branży.

-

-

Jesienią 1909 roku, Stella zlecił mu zaprojektowanie dwóch zupełnie nowych samochodów zapewniających moc 12 i 24 KM: mocniejszych niż modele Darracq, w guście włoskiej klienteli i umieszczonych na ramie umożliwiającej montaż prestiżowego nadwozia. W swoim mediolańskim mieszkaniu przy Via Cappuccio 17, młody inżynier projektant pracował dzień i noc, a 1 stycznia 1909 r. przedstawił zarządowi gotowy projekt nowego modelu, który został zaakceptowany, a następnie przekazany do wydziału inżynierii.

24 HP.

To być może jedyny przypadek w historii motoryzacji, kiedy model samochodu stworzono zanim jeszcze powstała marka, która będzie go sprzedawać. 24 HP była wyposażona w wykonany z żeliwa 4-cylindrowy rzędowy silnik typu monoblok (wówczas nietypowy) o pojemności 4 litrów, generujący moc 42 KM, z pojedynczą przekładnią Cardana na kołach tylnych. Rama pojazdu składała się z podłużnic skrzynkowych oraz belki poprzecznej w kształcie litery C, dzięki czemu konstruktorzy Castagna, Schieppati, Sala i Bollani, mogli opracować wersje Torpedo i limuzyna dla bardzo wymagających klientów. 24 HP od samego początku mierzyła wysoko: dziś nazwalibyśmy ją modelem Premium, kosztującym równowartość dwuletniego urzędniczego wynagrodzenia.

-

-

Od samego początku, samochód rozwijał prędkość 100 km/h i wyróżniał się dobrymi osiągami i dbałością o szczegóły. Dzięki temu, nie tylko dobrze „przyspieszał”, ale także zapewniał znakomite osiągi na drodze. Nic dziwnego, że 24 HP została tak dobrze przyjęta. Pierwsza A.L.F.A. była już prawdziwą Alfą Romeo: elegancką i sportową, zaawansowaną technologicznie i charakteryzującą się niepowtarzalnym i wyrafinowanym urokiem. Ta magiczna formuła będzie towarzyszyła marce w całej jej długiej historii, czyniąc ją wyjątkową i zapisując liczne karty w annałach motoryzacji.

Merosi zrozumiał, że jest na właściwej drodze i postawił mocniej nacisnąć pedał gazu. W 1911 roku zaprojektował wersję 24 HP Corsa: mniejsza waga, większa moc i większa prędkość... trochę jak współczesna GTA. Za kierownicą tego modelu, zaledwie rok po założeniu firmy, A.L.F.A. wkracza w świat wyścigów. Pierwsze zwycięstwo miało miejsce w wyścigu Parma-Poggio di Berceto w 1913 roku: kierowca Nino Franchini zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej i pierwsze w swojej kategorii.

-

-

40/60 HP.

Dla nowo powstałej Marki wyścigi były najlepszym sposobem, aby zaprezentować się w całej świetności. Zdając sobie z tego sprawę, Merosi postanowił podjąć wyzwanie i zbudować prawdziwy samochód wyścigowy z nowym silnikiem. W 1913 r. powstał model 40/60 HP. Na jego bazie stworzono jeden z najbardziej futurystycznym modeli ówczesnej epoki. Hrabia Ricotti poprosił konstruktora Castagna o przetestowanie na podwoziu A.L.F.A. rozwiązań oferowanych przez nowo powstałą naukę: aerodynamikę. W rezultacie, powstał 40/60 HP Aerodynamic Ricotti Torpedo, model jak prosto z powieści Julesa Verne'a, osiągający prędkość 139 km/h.

-

-

Niestety, wybuch pierwszej wojny światowej zmienił zasady gry dla wszystkich, również dla firmy A.L.F.A., która rozpoczęła produkcję na potrzeby wojska. Zmiany oznaczają także nowe możliwości: 2 grudnia 1915 r. Spółka komandytowa, inż. Nicola Romeo & Co, przejęła zakład Portello, przekształcając go w fabrykę amunicji i silników lotniczych. Do pierwotnego działu produkcji dołączyły nowa kuźnia i odlewnia, wyposażone w obrabiarki i sprzęt zakupiony bezpośrednio w Stanach Zjednoczonych. Liczba pracowników fabryki w krótkim czasie wzrosła do ponad 1200.

Inżynier senator.

Nicola Romeo, przyszły senator Królestwa Włoch, to kolejna ważna postać w naszej historii. Podczas wojny przejął duże firmy inżynieryjne, takie jak „Costruzioni Meccaniche di Saronno”, „Officine Meccaniche Tabanelli” w Rzymie i „Officine Ferroviarie Meridionali” w Neapolu. Zmienił nazwę swojej firmy na „Società anonima Ing. Nicola Romeo e Co.” - a kiedy Banca Italiana di Sconto zażądała ogłoszenia upadłości spółki A.L.F.A., zdecydował się ją kupić.

-

-

Po bataliach sądowych ze starymi właścicielami o nazwę, inżynier Romeo postanowił sprzedawać swoje samochody, dodając nazwę „Alfa” do swojego nazwiska Romeo. Pierwszymi samochodami pod nową marką były 20-30 HP oraz pochodząca od nich ES Sport. Samochody, które stanowiły kontynuację ścieżki wytyczonej już przed wojną przez Merosiego były eleganckie, szybkie i o wyjątkowym temperamencie. W tamtych latach kierowcy, jak Giuseppe Campari, Antonio Ascari, Ugo Sivocci i młody Enzo Ferrari, wielokrotnie pojawiali się na pierwszych stronach gazet. Mugello, Parma-Poggio di Berceto, Targa Florio, Aosta-Gran San Bernardo, Coppa delle Alpi: Alfy Romeo zawsze zajmowały pierwsze miejsce. Wciąż jednak brakowało wielkiego międzynarodowego sukcesu.

-

-

Arcydzieło Merosiego.

Włoska odpowiedź na najbardziej eleganckie samochody na świecie: w taki sposób brytyjska prasa powitała w listopadzie 1921 roku nową Alfę Romeo RL zaprezentowaną na londyńskim Salonie Samochodowym. RL przedstawiała zupełnie nową koncepcję i być może była arcydziełem Merosiego. 3-litrowy silnik, 56 koni mechanicznych, 6-cylindrowy monoblok ze zdejmowaną głowicą, zawory sterowane przez drążki popychaczy i dźwigienki: RL osiągał 110 km/h, a jego prowadzenie było niezwykle precyzyjne. Cały czas pod kierownictwem Merosiego, w 1923 roku powstały dwie specjalne wersje wyścigowe Corsa o obniżonej masie do 980 kg. Powstały, aby zwyciężyć na Targa Florio - i udało im się to.

-

-

W kwietniu Ugo Sivocci zjawił się na linii startu z zieloną czterolistną koniczyną na białym tle umieszczoną na boku samochodu. Talizman zadział: Sivocci odniósł zwycięstwo na XIV Targa Florio (pierwsze z długiej serii), a Quadrifoglio, czyli czterolistna koniczyna, weszła do historii marki i motoryzacji.

Projektant wskazany przez Ferrari.

Nadszedł czas, by oddzielić produkcję seryjną od produkcji samochodów startujących w Grand Prix. To sam Enzo Ferrari zaproponował nazwisko menedżera: Vittorio Jano, młodego projektanta z Piemontu, który zdobył rozległą wiedzę, pracując w Fiacie nad budową silników i ram nadwozi.

-

-

Jano wprowadził do Alfy Romeo rewolucyjne pomysły, takie jak doładowanie silników o małych pojemnościach. Były to pomysły, które okazały się sukcesem. Jego GP P2 z Ascari za kierownicą pokonało konkurencję, ścigając się na trasie Circuito di Cremona przy średniej prędkości ponad 158 km/h. Zwycięstwa modelu P2 doprowadziły Alfę Romeo na szczyt sportowej motoryzacji. W 1925 roku Alfa Romeo triumfowała na pierwszych Mistrzostwa Świata Grand Prix, zorganizowanych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Uznanych Klubów Motoryzacyjnych. Aby uczcić zwycięstwo, logo Alfa Romeo zostało otoczone wieńcem laurowym.

___
źródło: Alfa Romeo Polska

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: