KOLUMNA MACPHERSONA - CO TO JEST?

KOLUMNA MACPHERSONA - CO TO JEST?

02 GRUDZIEŃ 2019 08:20

PORADNIK | Dzięki wynalazkowi amerykańskiego inżyniera, większość współczesnych aut z przednim zawieszeniem wyposażonych jest w lekką kolumnę, która łączy w sobie kilka funkcji, nie zajmując przy tym dużo miejsca.

Kolumna MacPhersona została opracowana już w 1949 roku, lecz rozwiązanie to nadal jest wykorzystywane na dużą skalę, zwłaszcza w autach o mocy poniżej 250 km. Czym jest zaprojektowany przez MacPhersona system? Jakie są jego wady i zalety? W jakich samochodach wdrożono tę konstrukcję? Poniżej odpowiadamy na te i inne pytania!

-

CO TO JEST KOLUMNA MACPHERSONA?

Zacznijmy od podstawowych informacji. Aby zrozumieć rolę systemu, skupmy się na jego budowie. Pomysł MacPhersona polegał na uproszczeniu konstrukcji zawieszenia poprzez przymocowanie koła do nadwozia w dwóch miejscach. Górne połączenie uzyskuje się przy wykorzystaniu łożyska amortyzatora, natomiast dolne, używając wahacza poprzecznego. W kolumnie MacPhersona amortyzatory, zwrotnice i sprężyny stanowią jeden element, który pełni kilka funkcji jednocześnie, m.in. resorującą, skręcającą, tłumiącą i prowadzącą. Podczas kręcenia kierownicą, kolumna obraca się na górnym łożysku. Poszukując w sieci dotyczących systemu informacji, można spotkać się z zapisem łożysko McPhersona lub McPersona. Chodzi jednak o tego samego wynalazcę, który zapisał się na kartach historii motoryzacji, rewolucjonizując konstrukcję przedniego zawieszenia.

-

KOLUMNA MACPHERSONA – BUDOWA

Podstawa kolumny to amortyzator. Jest on połączony z nadwoziem poprzez łożysko, które delikatnie się obraca. Amortyzator wraz ze sprężyną pełni funkcję resorującą i tłumiącą. Tuż za sprężyną znajduje się wahacz poprzeczny ze sworzniem przy kole i tuleją przy nadwoziu. Jego zadaniem jest prowadzenie. Kolumna MacPhersona łączy się ze zwrotnicą, która odpowiedzialna jest za kierowanie pojazdem. Do zwrotnicy przymocowane są końcówki drążków kierowniczych oraz łożysko koła. Element kolumny stanowi również przegub z półosią napędową.

-

ŁOŻYSKO KOLUMNY MACPHERSONA – ZALETY ROZWIĄZANIA

Przyczyną popularności systemu, a zarazem jego największą zaletą jest kompaktowość. Uproszczona konstrukcja zajmuje dużo mniej miejsca, niż w przypadku alternatywnych rozwiązań. Wolną przestrzeń wykorzystano na poprzecznie umieszczony silnik. Dodatkowo, kolumna MacPhersona posiada nieskomplikowaną budowę w porównaniu z innymi systemami, np. zawieszeniem wielowahaczowym. Jest lekka i zwarta, a koszty produkcji i eksploatacji systemu nie są wysokie. Do zalet rozwiązania należy też komfortowe resorowanie. Łożysko MacPhersona stanowi gwarancję stabilności podczas hamowania, a dzięki ujemnemu promieniowi zataczania kierowca może liczyć na zwrotność oraz stateczność pojazdu.

-

ŁOŻYSKO MACPHERSONA – WADY SYSTEMU

Mimo że kolumna MacPhersona uważana jest za uniwersalną, jej zastosowanie w pojazdach o dużej mocy nie zawsze okazuje się satysfakcjonujące dla kierowcy. Auta o sportowym charakterze z reguły posiadają inne zawieszenie. Powód to brak możliwości zastosowania szerokiego ogumienia. Podczas skrętu łożysko MacPhersona obraca się, co prowadzi do zmiany kątów pochylenia kół względem podłoża, a to oznacza mniejszą przyczepność na zakrętach oraz problemy z przekazywaniem momentu obrotowego na koła w trakcie przyspieszenia. Kolumna MacPhersona jest podatna na uszkodzenia. Awarię można spowodować poprzez wjechanie na dużą nierówność. Do wad systemu trzeba też zaliczyć drgania i hałas w kabinie pasażerskiej, wynikające z braku możliwości całkowitej izolacji pracy zawieszenia od nadwozia.

-

ŁOŻYSKO MACPHERSONA – OBJAWY USZKODZENIA

Wraz z kolejnymi kilometrami, zawieszenie zużywa się, siła tłumienia amortyzatorów spada, dochodzi do pękania sprężyn, zniszczenia poduszek i łożysk górnego mocowania. Objawów awarii nie należy bagatelizować, lecz niezwłocznie udać się do serwisu w celu wymiany zużytych lub uszkodzonych elementów. Jak poznać, czy kolumna MacPhersona uległa zniszczeniu? Symptomy usterki w obrębie zawieszenia to charakterystyczne puknięcia podczas skręcania kół. Początkowo ciche, wraz z upływem czasu przybiera na sile. Do innych objawów należą skrzypienie i odczuwalny przy ruchach kierownicy opór. Mimo że łożysko MacPhersona nie jest uznawane za trwałe, jego naprawa nie wiąże się z dużymi kosztami. Wymiana kolumny w niektórych przypadkach może okazać się jednak problematyczna.

-

KOLUMNA MACPHERSONA – W JAKICH AUTACH?

Skoro znamy już odpowiedzi na pytania co to jest kolumna MacPhersona, jakie są jej zalety i wady, warto dowiedzieć się, w jakich autach wdrożono system. Przykładem samochodu z zawieszeniem tego typu jest nowy Hyundai Kona Hybrid, którego moc maksymalna wynosi 43,5 km. Zastosowano w nim kolumnę typu MacPherson z gazowymi amortyzatorami. Głównie jednak rozwiązanie to wykorzystywane jest w autach o mniejszej mocy.

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: