ŚWIECĄCA KONTROLKA PODUSZKI POWIETRZNEJ - CO TO OZNACZA?

ŚWIECĄCA KONTROLKA PODUSZKI POWIETRZNEJ - CO TO OZNACZA?

09 GRUDZIEŃ 2019 11:00

PORADNIK Jeśli kontrolka „airbag” nie gaśnie zaraz po włączeniu zapłonu, prawdopodobnie doszło do awarii systemu bezpieczeństwa. 

Lepiej jej nie bagatelizować, ponieważ w przypadku kolizji, poduszki powietrzne w samochodzie mogą nie zadziałać, a to oznacza ogromne zagrożenie dla życia kierowcy i pasażerów auta. Aby jednak usunąć awarię, trzeba znać jej przyczyny. Poniżej znajdziesz listę najbardziej popularnych usterek w obrębie SRS.

-

JAK DZIAŁA PODUSZKA POWIETRZNA?

Zacznijmy od kilku słów o działaniu systemu SRS. Jego elementy to:

  • poduszki powietrzne,
  • sterownik,
  • napinacze pasów bezpieczeństwa,
  • czujniki zderzenia,

Aby wiedzieć, jak działa poduszka powietrzna, trzeba przyjrzeć się bliżej jej sterownikowi, umieszczonemu zwykle pod tunelem środkowym. To on aktywuje poduszkę, rozpoznając dostarczane przez czujniki sygnały. W wyniku zderzenia, jednostka sterująca uruchamia poduszkę, która napełnia się gazem i błyskawicznie rozrywa plastik osłony. Jak działa czujnik poduszki powietrznej? Znajdujące się w różnych częściach samochodu czujniki zbierają informacje z otoczenia i przesyłają je do sterownika systemu bezpieczeństwa. Są to m.in. czujniki nacisku, układu hamulcowego, ciśnienia czy dźwięku. Czas reakcji systemu wynosi zwykle około 40 milisekund. Świecąca kontrolka poduszki powietrznej to znak, że doszło do awarii w systemie SRS. Aby ustalić jej przyczynę, należy skorzystać z komputera diagnostycznego. Mimo że lepiej nie działać na własną rękę, warto poznać potencjalne źródło usterki.

-

DLACZEGO ŚWIECI SIĘ KONTROLKA PODUSZKI POWIETRZNEJ?

Gdy kontrolka nie gaśnie po uruchomieniu silnika, być może doszło do uszkodzenia położonej na przednim siedzeniu maty obecności pasażera. Często powoduje je kierowca, naciskając fotel kolanem podczas odkurzania wnętrza auta lub sięgania do tylnej kanapy samochodu. Jeśli problem tkwi w macie, kontrolka poduszki powietrznej nie zgaśnie, póki nie dojdzie do jej wymiany. Inna przyczyna awarii to rozłączenie wtyczki pod jednym z foteli auta na skutek zbyt gwałtownego przesunięcia lub po intensywnym sprzątaniu. Aby zaradzić problemowi, wystarczy wpiąć wtyczkę, lecz nie ma wówczas gwarancji, że kontrolka zgaśnie. Jeśli dalej świeci się kontrolka poduszki powietrznej, niezbędne będzie podłączenie komputera diagnostycznego. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku nowoczesnych samochodów. Źródłem awarii mogą być także uszkodzone przewody. Jeśli doszło do ich zużycia lub przerwania, łączność między sterownikiem, a poduszką mogła zostać zerwana. Trzeba ją wówczas niezwłocznie przywrócić poprzez wymianę lub naprawę uszkodzonych przewodów.

-

CZUJNIK PODUSZKI POWIETRZNEJ I JEGO USZKODZENIE

Często przyczyna awarii SRS tkwi w jednym z czujników zderzeniowych. Zainstalowane na podłużnicach lub podwoziu samochodu czujniki poduszki powietrznej są z reguły niezwykle wytrzymałe, jednak zdarza się, że ulegają uszkodzeniu pod wpływem korozji lub spowodowanego czynnikiem mechanicznym defektu wiązki. Poza czujnikami, problem stanowić mogą także wystrzelone pasy bezpieczeństwa. W przypadku aut z drugiej ręki to znak, że pojazd brał udział w wypadku. Gdy świeci się kontrolka poduszki powietrznej z powodu pasa, można temu łatwo zaradzić, uwalniając go. Także i w tym przypadku lepiej jednak skorzystać z komputera diagnostycznego, by wyeliminować inne usterki i upewnić się, że system SRS działa poprawnie. Dlaczego jeszcze kontrolka poduszki powietrznej nie gaśnie w trakcie jazdy? Być może przyczyna tkwi w uszkodzonym sterowniku lub awarii innego układu. Dzieje się tak w sytuacji, gdy kontrolka „airbag” podpięta jest pod odpowiedzialną za inny system kontrolkę. Świecą się wówczas obie kontrolki.

-

ŚWIECI SIĘ KONTROLKA PODUSZKI POWIETRZNEJ I CO DALEJ?

Nie zawsze przyczyny świecącej kontrolki należy szukać w awarii systemu SRS. Być może wystarczy włączyć poduszkę powietrzną po stronie pasażera. Wyłącza ją wielu młodych rodziców, wożących swoją pociechę w foteliku, tyłem do kierunku jazdy. Jeśli kontrolka poduszki powietrznej świeci się po wizycie w warsztacie, wina może leżeć po stronie mechanika, który niewłaściwie podłączył elektronikę. Kontrolki mogły też zostać zalane. Kontrolka zapala się także bezpośrednio po kolizji i wystrzale poduszek. Konieczna jest wówczas wymiana poduszek powietrznych i kontrola sprawności systemu SRS. Niezależnie od przyczyny usterki, świecąca się kontrolka poduszki powietrznej powinna zaniepokoić każdego kierowcę i skłonić go do skorzystania z profesjonalnej pomocy. Dzięki badaniu przy użyciu komputera diagnostycznego, możliwa jest szybka i trafna diagnoza awarii.

___

fot.: yourmechanic.com

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: