BAZA DO BUDOWY AUTOLAWETY - IVECO DAILY, OPEL MOVANO CZY FIAT DUCATO?

BAZA DO BUDOWY AUTOLAWETY - IVECO DAILY, OPEL MOVANO CZY FIAT DUCATO?

02 KWIECIEŃ 2019 10:20

PORADNIK | Transport aut na długich trasach, ich holowanie w razie wypadku lub pomoc drogowa wymagają wytrzymałego i funkcjonalnego pojazdu. Jaką autolawetę wybrać, by omijać serwis, zyskać satysfakcjonującą ładowność i cieszyć się komfortem w trakcie jazdy? 

Mimo że jako bazę lawety wykorzystuje się różne modele aut, takich jak Peugeot Boxer, Volkswagen Crafter,Renault Master i Mercedes Sprinter, do najbardziej popularnych typów wśród kierowców autolawet należy Iveco Daily, niemiecki Opel Movano i włoski Fiat Ducato. Nie bez powodu.

AUTOLAWETA PONIŻEJ 3,5 TONY – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

Zanim przejdziemy do konkretów, skupmy się na tym, co ważne podczas wyboru bazy do budowy lawety. Przede wszystkim warto postawić na auto z wydajnym i ekonomicznym silnikiem. Tym, którzy zastanawiają się, jaki samochód pod lawetę wybrać, radzimy przyjrzeć się bliżej pojemności jednostki napędowej oraz jej mocy. Największą popularnością na rynku lawet cieszą się auta o pojemności 3 l, lecz wielu kierowców zadowala się wynikiem 2,3. Co z KM? 125 może nie wystarczyć. Zdecydowanie lepiej wybrać pojazd, który ma 165 KM. Autolaweta poniżej 3,5 tony powinna mieć także dobrze zarysowane linie najazdu, być wykonana z wysokiej jakości materiałów i mieć odpowiednie DMC, czyli łączną masę pojazdu. Przekłada się ona na ładowność. Co jeszcze? Liczy się też rodzaj kabiny, klasa montażu i długość najazdu.

JAKIE AUTO PRZEROBIĆ NA LAWETĘ?

Wszystko zależy od przeznaczenia. Jeśli szukamy pojazdu do ciężkiej pracy i o dużej ładowności, z pewnością możemy postawić na Iveco Daily 35S18. Renault Master często wykorzystywany jest w lokalnym transporcie. Wielu kierowców chwali sobie także Opla Movano, dostępnego w różnych wariantach podwozia. Budowa lawety od podstaw nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać pod warunkiem, że dobrze wybierzemy bazę. To od niej zależy przyszła funkcjonalność oraz awaryjność pojazdu, a także komfort jazdy. Jeśli planujemy transport międzynarodowy, zwróćmy uwagę na kabinę sypialną oraz dostępność funkcji ogrzewania postojowego. Autolaweta poniżej 3,5 tony z obniżonym o 4 cm najazdem w części zabudowy przy kabinie chroni maskę przewożonego samochodu przed uszkodzeniami. Warto też zwrócić uwagęna liczne, oferowane przez producentów udogodnienia, takie jak klimatyzacja, podgrzewane, elektrycznie sterowane lusterka, pneumatyczny fotel kierowcy czy tempomat.

OPEL MOVANO LAVETA- DLACZEGO WARTO?

To popularny wybór i nie ma w tym nic dziwnego. Najczęściej pod lawetę wykorzystywane jest podwozie Opel Movano L3H1, wyposażone w przedni napęd. W tej wersji istnieje możliwość wzbogacenia auta o zdalnie sterowane zawieszenie pneumatyczne, którego podstawą jest miech pneumatyczny i pół resor. Opcja F47 pozwala na regulację wysokości nadwozia aż o 12 cm w dół i 7 cm w górę. Autolaweta poniżej 3,5 tony z Drive-Rite Firestone to duże ułatwienie podczas załadunku. Gdy pojazd przekroczy prędkość 17 km/h, zostają przywrócone standardowe ustawienia zawieszenia. Opel Movano sprawdzi się nie tylko podczas przewozu pojazdów na duże odległości, ale też jako samochód pomocy drogowej. Jedną z jego największych zalet jest ekonomiczny i trwały silnik. Poza podwoziem z przednim napędem jest jeszcze L3H1 z napędem tylnym i bliżniaczymi kołami na tylnej osi oraz RWD SW z tylnym napędem i pojedynczymi kołami. Tym, którzy wciąż nie są pewni jaką autolawetę wybrać, możemy z czystym sumieniem polecić Opla Movano ze zwykłą lub załogową kabiną. Ładowność i wydajność pojazdu z pewnością nikogo nie rozczaruje.

AUTOLAWETA IVECO I JEJ LICZNE ZALETY

Na platformie hydraulicznej, z ładownością sięgającą 1100 kg, cieszy się dużym uznaniem w transporcie międzynarodowym. To dobry wybór w przypadku aut, których wciągnięcie na klasyczną lawetę mogłoby stanowić problem. Iveco Daily 35S18 to mocny i wydajny, 3-litrowy silnik oraz wysoka funkcjonalność. Wygodna kabina doskonale sprawdzi się na długich trasach. Poza modelem 35S18 z rozstawem osi 4100 mm, można postawić też na wytrzymały 50C18. Nowoczesny 70C18 to fantastyczna opcja dla tych, którzy świadczą usługi pomocy drogowej. Autolaweta Iveco to gwarancja komfortu. Ze zdalnie sterowaną zabudową hydrauliczną, możliwe jest precyzyjne i bezawaryjne wciąganie pojazdu. Inne zalety Iveco Daily to bogate wyposażenie dodatkowe i podwójna kabina załogowa. Dzięki odpowiedniemu kształtowi stalowej platformy, wydostające się z holowanych aut płyny eksploatacyjne nie przedostają się do gruntu.

FIAT – AUTOLAWETA W WERSJI DUCATO

Jeśli mielibyśmy wskazać najczęściej zabudowywany w Polsce samochód do 3, 5 tony to z pewnością w tej kategorii zwyciężyłby Fiat Ducato. Na jego popularność bez wątpienia wpływ ma dobra w stosunku do wydajności cena. Fiat Ducato zapewnia również wysoki komfort podróży, mimo że na forach można znaleźć także opinie o niskiej funkcjonalności kabiny tego modelu. Do dyspozycji kierowcy jest tutaj 3-litrowy silnik oraz różne warianty niedrogiego wyposażenia dodatkowego. Autolaweta poniżej 3,5 tony we włoskim wydaniu ma też wady. Należy do nich wyższa, niż w przypadku innych marek awaryjność oraz – w opinii wielu kierowców – twardo chodząca skrzynia. Do jej uszkodzenia dochodzi często po przejechaniu 120 tys. km. Dzięki gęstej sieci serwisowej, usterki można jednak szybko usunąć. Fiat Ducato jako pomoc drogowa sprawdza się znakomicie. Czy jednak będzie to dobry wybór w przypadku transportu międzynarodowego? Wiele zależy od indywidualnych preferencji kierowcy, ale dużo wskazuje na to, że lepiej przystosowany do długich tras będzie Iveco Daily.

BUDOWA LAWETY OD PODSTAW – NA CZYM TO POLEGA?

Gdy mamy już bazę, czas stworzyć platformę. Najlepiej wykorzystać w tym celu lekki, a jednocześnie trwały materiał, taki jak aluminium. Otworowane panele aluminiowe doskonale sprawdzą się jako podłoga. Długość platformy powinna wynosić ok. 5 m. Czym jeszcze powinna wyróżniać się zabudowa typu laweta? Producent zabudów samochodów dostawczych i ciężarowych zwykle dba także o barierki ochronne w postaci profili obwodowych anodowanych i antypoślizgowe trapy załadowcze. Na każdym etapie warto zadbać o wytrzymałość oraz wysoką jakość montażu. Nie możemy też zapomnieć o oświetleniu. Powinno ono być zgodne z przepisami o ruchu drogowym. Co prawda, budowa lawety od podstaw może budzić trochę wątpliwości, lecz największy dylemat zwykle dotyczy zakupu odpowiedniej bazy. Z jakiego powodu? Być może dlatego, że wybór jest niemały, a producenci prześcigają się w oferowanych rozwiązaniach, coraz częściej stawiając na ekonomię oraz komfort jazdy.

JAKĄ AUTOLAWETĘ WYBRAĆ – INNE PROPOZYCJE

Jako bazę do budowy lawety często wykorzystuje się także Renault Master. Ten model zasługuje na uwagę głównie ze względu na swoją ładowność oraz niską awaryjność. Jako autolaweta poniżej 3,5 tony dobrze sprawdza się także Ford Transit, którego największą zaletą jest duży wybór konfiguracji podwozi. Ze względu jednak na niewielką kabinę, służy on przeważnie do transportu lokalnego. Dużo pochlebnych opinii zbiera Mercedes Sprinter, lecz jego wysoka cena skutecznie odstrasza wielu potencjalnych kupców.


Fot. Spojkar.

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: