SAMOCHÓD TERENOWY, A SUV – CZY POTRAFISZ JE ODRÓŻNIĆ?

SAMOCHÓD TERENOWY, A SUV – CZY POTRAFISZ JE ODRÓŻNIĆ?

01 KWIECIEŃ 2019 10:00

PORADNIK | Ze względu na podobny wygląd, miejskie, przeznaczone do jazdy po asfalcie auta typu SUV często mylnie brane są za samochody terenowe. Wiele jednak je dzieli, poczynając od wyposażenia, poprzez ramę nośną i konstrukcję silnika, na przeniesieniu napędu kończąc.

W przeciwieństwie do terenówki, SUV nie poradzi sobie w grząskim błocie, na skałach czy w wodzie o głębokości większej, niż prześwit pojazdu. Auta terenowe SUV to w zasadzie samochody uterenowione, stworzone z myślą o rodzinnych wyjazdach, nie ekstremalnej jeździe w ciężkich warunkach. Zanim więc wybierzesz auto dla siebie, przeczytaj.

Samochody terenowe, a SUV – podstawowe różnice

Tym, co odróżnia auto terenowe od SUV-a jest przede wszystkim obecność reduktora terenowego oraz pełnej blokady międzyosiowej. Ten pierwszy znacząco ułatwia pokonywanie znajdujących się na drodze przeszkód. Blokada natomiast czyni samochody terenowe bardziej odpornymi na uszkodzenia i mniej podatnymi na ugrzęźnięcia. Jak rozpoznać, czy auto zostało wyposażone w te elementy? W jego kabinie należy szukać dźwigni lub przełącznika. Obsługa reduktora i blokady może być bowiem wyłącznie manualna. Uznawane za terenowe SUV-y często posiadają niepełną blokadę międzyosiową. Inne z kolei mają reduktor, lecz nie zostały wyposażone w pełną blokadę. Należy do nich m. in. Mercedes ML pierwszej generacji. Duże kontrowersje wzbudza kultowe w USA i coraz bardziej popularne w Europie auto Jeep Grand Cherokee 3. W zależności od wersji, samochód ten może być SUV-em lub terenówką. Podczas jazdy w ekstremalnych warunkach z pewnością doskonale sprawdzi się wzbogacony o system Quadra-Drive II model, z blokadami trzech mechanizmów różnicowych.

Auta terenowe – SUV w offroadowym wydaniu

SUV-y i terenówki różni znacznie więcej, niż pełna blokada międzyosiowa i reduktor terenowy. Rama nośna w samochodach terenowych ma podłużnicowy charakter i wyróżnia się dużą wytrzymałością oraz niemałym ciężarem. W SUV-ach natomiast mamy do czynienia z samonośną konstrukcją, opartą na podłodze i dachu auta. Jej odporność na uszkodzenia jest mniejsza, niż w przypadku terenówek.

Samochody terenowe SUV, a dokładniej uterenowione różnią się od nich także w kwestii przeniesienia napędu. Aby sprostać ekstremalnym wyzwaniom, terenówki zostały wyposażone w możliwość bezwarunkowego blokowania dyferencjałów oraz ciągłego przełożenia mocy na wszystkie koła.

Terenowe SUV-y mają nieco inny układ. Tutaj moc przenoszona jest na osie bezpośrednio poprzez sprzęgło międzyosiowe oraz skrzynię biegów. Różnica pomiędzy autami dotyczy także zawieszenia.

Samochody terenowe posiadają wytrzymałe, twarde zawieszenie, doskonałe na wyboiste, pełne przeszkód drogi. Jeśli spróbujemy podobnej jazdy SUV-em, możemy doprowadzić do awarii. Zawieszenie auta jest bowiem bardziej zbliżone do tego w osobowych samochodach i nie sprawdzi się na wymagającym terenie.

Samochody terenowe, uterenowione i ich silnik

Konstrukcja silnika to kolejna rzecz, która różni tradycyjne terenówki od SUV-ów. W tych pierwszych nie może być mowy o silniku poprzecznym. Przy takim rozwiązaniu instalacja reduktora terenowego byłaby niemożliwa. Dodatkowo, samochody terenowe posiadają bardziej wydajny system chłodzenia, sprawdzający się w różnych pozycjach układ smarowania oraz liczne zabezpieczenia przed wodą i zalaniem silnika.

Mimo wielu różnic w konstrukcji aut oraz w zastosowanych rozwiązaniach, ceny SUV-ów i terenówek tej samej klasy są zbliżone. Używane samochody terenowe 4x4 można nabyć już za 30-35 tys. PLN. Cena nowych modeli jest dużo wyższa. Jeep Grand Cherokee prosto z salonu, w wersji podstawowej kosztuje ponad 200 tys. PLN.

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: