OPONY ODPOWIEDNIE NA OKRES ZIMOWY – CO WYBRAĆ?

OPONY ODPOWIEDNIE NA OKRES ZIMOWY – CO WYBRAĆ?

31 GRUDZIEŃ 2018 16:10

PORADNIK | Wraz z nadejściem pierwszych mrozów, kierowcy tłumnie odwiedzają punkty wymiany opon, by przygotować swój samochód do zimy. Zimowe opony oznaczają lepszą przyczepność i większe bezpieczeństwo na drodze. 

Z ich założeniem nie warto czekać. Gdy temperatura powietrza utrzymuje się w granicach 7⁰C, nadchodzi czas na wymianę. Zanim jednak zdejmiemy letnie opony, sprawdźmy stan swoich „zimowek”, ich wiek i głębokość bieżnika.

Jakie opony zimowe kupić?

Jeśli wiek posiadanych opon przekracza 5-6 lat, a głębokość bieżnika nie osiąga 4 mm, powinniśmy przygotować się do kupna nowych „zimówek”. Musimy znać rozmiar opon odpowiednich dla naszego auta, a także indeksy prędkości i nośności. Typ opon zależy od modelu i rozmiarów samochodu. Każdego roku ADAC przeprowadza testy ogumienia. Jeśli więc wciąż zastanawiamy się, jakie opony zimowe kupić, być może warto rzucić na nie oko. Opony różnią się od siebie rodzajem bieżnika. Te o symetrycznej rzeźbie są wytrzymałe i wyróżniają się niskim oporem toczenia. Ich parametry trakcyjne są jednak słabsze, niż w przypadku opon asymetrycznych. Te drugie dodatkowo doskonale odprowadzają wodę. Dużą popularnością cieszą się także opony z bieżnikiem kierunkowym. Jakie opony zimowe kupić do miasta? Mokra nawierzchnia miejskich ulic wymaga ogumienia o wysokiej przyczepności. Emitujące hałas modele sprawdzą się podczas długich podróży, natomiast opony z grubym bieżnikiem to dobry wybór, gdy często jeździmy po zaśnieżonych drogach.

Opony zimowe bieżnikowane – czy warto?

Zakup nowych opon wiąże się z dużym kosztem. Aby uniknąć niemałego wydatku, część kierowców decyduje się na opony zimowe bieżnikowane. Powstają one poprzez nałożenie nowego bieżnika na zużyte ogumienie, w oparciu o wzorzec, pochodzący od znanych producentów. Są tańsze, lecz często mniej wytrzymałe, niż nowe opony. Ich zaletą jest mniejsza podatność na aquaplaning, oznaczający utratę przyczepności na mokrej nawierzchni. Opony zimowe bieżnikowane nie są jednak tak bezpieczne, jak nowe modele. Stara opona często traci swoje właściwości, a jej stan, mimo nowego bieżnika, nie zawsze jest idealny, co może stać się przyczyną usterki. Jeśli decydujemy się na tę opcję, wybierzmy opony wysokiej jakości, pochodzące z godnego zaufania warsztatu. Opony zimowe bieżnikowane powstają przy użyciu metody „na ciepło” lub „na zimno”. Specjaliści uznają te pierwsze za bezpieczniejsze.

Wyższe ciśnienie w oponach zimowych – dlaczego?

Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze oraz komfortu jazdy. Przy gwałtownych wahaniach temperatury, kontrola ciśnienia powinna być przeprowadzana częściej. Jeśli spodziewamy się mrozu, podnieśmy ciśnienie w oponach zimowych o 0,2 bara. Musimy jednak pamiętać, by wrócić do poprzednich wartości, gdy słupek termometru ponownie skoczy w górę. Dlaczego warto utrzymywać wyższe ciśnienie w oponach zimowych przy mrozach? Pod wpływem niskiej temperatury ciśnienie spada, co może stanowić zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa. Problemy ze stabilizacją kierunku jazdy, dłuższa droga hamowania czy gorsza przyczepność to tylko niektóre z wielu skutków zbyt małego ciśnienia w oponach.

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: