NOWA HONDA CIVIC TYPE R 2023 - CENNIK W POLSCE

NOWA HONDA CIVIC TYPE R 2023 - CENNIK W POLSCE

01 GRUDZIEŃ 2022 10:00

CENNIK | Premiera nowego Civica Type R 2023 następuje w momencie, gdy Honda świętuje 25 lat swojego kultowego, wyczynowego hatchbacka i w 50 rocznicę debiutu pierwszego Civica. Model nowej generacji został zaprojektowany tak, by był najszybszym (jak dotąd) wcieleniem Civica Type R, bazującym na długiej tradycji samochodów wyczynowych, inspirowanych duchem wyścigów.

Inżynierowie Hondy, opierając się na, skoncentrowanym na człowieku, podejściu do dynamiki, designu i użyteczności, zastosowanym podczas opracowywania 11. generacji Civica, doszlifowali każdy jego szczegół, aby stworzyć jeszcze bardziej ekstremalnego Civica Type R. Wprowadzono modyfikacje konstrukcyjne, między innymi wlot powietrza na masce i nowy tylny dyfuzor, które poprawiają właściwości aerodynamiczne, jednocześnie uzupełniając sportową sylwetkę. Type R jest również niższy i szerszy od standardowego Civica, a nowy projekt tylnego spojlera podkreśla smukłą linię dachu, poprawia aerodynamikę i wzmacnia muskularny wygląd samochodu.

-

-

Lekkie komponenty i wzrost mocy 2-litrowego, czterocylindrowego silnika benzynowego, pozwoliły uzyskać stosunek mocy do masy należący do najlepszych w tej klasie samochodów. Zmieniony układ kontroli prędkości obrotowych silnika z funkcją auto blip gwarantuje, że zmiana biegów w sześciostopniowej skrzyni manualnej będzie prawdziwą przyjemnością dla kierowcy.

Wnętrze Civica Type R 2023 zdominowała sportowa czerwień, lekkie sportowe fotele i elementy sterowania skoncentrowane na kierowcy, które tradycyjnie już wyróżniają wszystkie wyczynowe modele Hondy. Oprócz wstępnie zaprogramowanych trybów jazdy (Comfort / Sport / +R), nowy, indywidualny tryb umożliwia dotychczas niedostępny poziom dostosowania samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy, pozwalając mu na personalizację charakterystyki takich parametrów, jak reakcje przepustnicy i reakcje układu kierowniczego. Pokładowy rejestrator danych Honda Log R posiada ulepszone monitorowanie oraz innowacyjną funkcję punktacji, która pomaga kierowcy w poprawianiu swoich wyników na torze.

Podobnie, jak wszystkie modele Type R Hondy, Civic Type R otrzymał ikoniczny karmazynowo-czerwony znaczek "H", który nawiązuje do ducha wyścigów obecnego w Hondzie od powstania firmy. Sukcesy wyścigowe samochodów Hondy sięgają 1965 roku, kiedy podczas Grand Prix Meksyku zwycięstwo odniósł Richie Ginther i jego bolid RA272 Formuły 1, wyróżniający się białym malowaniem z czerwonym, wschodzącym słońcem, umieszczonym między miejscem kierowcy, a numerem startowym. Honda nadal przekracza granice osiągów w sportach motorowych, a najnowsza generacja Type R ustanowiła niedawno nowy rekord okrążenia samochodu z napędem na przednią oś na słynnym z wyścigów F1 torze Suzuka w Japonii.

-

-

NOWA HONDA CIVIC TYPE R 2023 - CENA W POLSCE

Ceny rekomendowane modelu Civic Type R będą zaczynać się od 244 900 zł. Za tę cenę klienci otrzymają najbardziej zaawansowanego i wszechstronnego Civica Type R, jaki dotychczas powstał. Inżynierowie Hondy dopracowali każdy aspekt nowego modelu, między innymi wprowadzili modyfikacje poprawiające aerodynamikę, zastosowali lekkie komponenty oraz zapewnili solidny wzrost maksymalnej mocy. Pierwsze dostawy nowej Hondy Civic Type R w Europie spodziewane są w pierwszym kwartale 2023 r. Gama dostępnych kolorów lakieru nawiązuje do wyścigowego rodowodu modelu i obejmuje kultowy Championship White, a także Rallye Red oraz Racing Blue Pearl, Crystal Black PearlSonic Grey Pearl.

-

Model / wersja / skrzynia biegów Cena katalogowa
Type R 2.0 329 KM 420Nm M6 FWD 244 900 PLN
Type R CARBON 2.0 329 KM 420Nm M6 FWD 259 400 PLN

DO POBRANIA:

-

-

Wszystkie rozwiązania techniczne nowego Civica Type R, tworzonego zgodnie z koncepcją stworzenia "Ultimate Sports 2.0", zostały dopracowane z myślą o zwiększeniu poczucia radości z jazdy poprzez poprawę osiągów aerodynamicznych i zwiększenie siły docisku do nawierzchni. Bazując na eleganckich i stylowych liniach nowej Hondy Civic e:HEV, Type R prezentuje bardziej agresywną sylwetkę, wyróżniającą się na tle innych pojazdów. Doskonale odzwierciedla to sportowy, dynamiczny i wzbudzający uzależniające emocje charakter samochodu.

Civic Type R jest o 7 mm niższy i 880 mm szerszy niż Civic e:HEV oraz o 33 mm niższy i 13 mm szerszy niż Civic Type R poprzedniej generacji. Niski, muskularny wygląd osiągnięto dzięki nadaniu mucnej formy nadkolom, które rozszerzają się nad nowymi, wysuniętymi na zewnątrz, 19-calowymi, lekkimi i bardzo sztywnymi obręczami kół, wykończonymi w matowej czerni. Na wyjątkowe obręcze Type R założono opony, wykonane ze specjalnej mieszanki Michelin Pilot Sport 4S 265/30 ZR/19.

Kształty starannie dopracowanych powierzchni nowego samochodu są wynikiem funkcji jego poszczególnych elementów. Inżynierowie, pracujący nad nową Hondą Civic Type R, korzystali z wymiany informacji technicznych i pomysłów z wybranymi firmami z globalnej sieci partnerów wyścigowych Hondy – w tym z uczestniczącym w wyścigach WTCR zespołem J.A.S. Motorsport i specjalistami od wyścigów Super GT z Honda R&D (HRD) w Sakurze. Skupili się oni na wykorzystaniu obliczeniowej mechaniki płynów (CFD) w celu znacznego zredukowania oporów powietrza. W rezultacie uzyskano wyraźną poprawę współczynnika czołowego oporu powietrza w stosunku do poprzedniej generacji Civica Type R, a także bardziej kontrolowany przepływ powietrza i mniejsze zmiany ciśnienia nad i wokół samochodu.

Na końcowy rezultat złożyło się wiele drobnych zmian i modyfikacji. Przykładowo – w przednich błotnikach za kołem pojawił się duży kanał odprowadzający powietrze, co pozwala na zmniejszenie ciśnienia w nadkolu. Strumień powietrza, wyprowadzony z tych kanałów, jest kierowany wzdłuż samochodu przy progach bocznych, a następnie z dala od tylnego nadkola przez małe spoilery, umieszczone na końcu progów. Z tymi elementami współpracują szersze tylne nadkola, w pełni zintegrowane z nadwoziem, co daje gładsze, czystsze wykończenie, które nie zakłóca przepływu powietrza wokół tylnej części samochodu. Ukształtowanie łuku nadkola usuwa występujące w poprzedniej generacji wahania ciśnienia wokół tylnych drzwi, a tylny dyfuzor i spojler zapewniają mniejsze zakłócenia w przepływie powietrza.

-

-

Przedni zderzak stylistycznie pozbawiony jest elementów, które zakłócałyby jego formę. Stanowi on rozwinięcie podstawowej konstrukcji i kształtu zderzaka z Civica e:HEV. Dolny wlot powietrza został poszerzony i podwyższony, aby schłodzić intercooler o dużej pojemności, zwiększając przepływ powietrza zarówno do intercoolera, jak i do przednich hamulców. Jego powierzchnia jest o 10% większa, niż w poprzedniej generacji, w wyniku czego z Type R zniknęły światła przeciwmgielne i ich obramowania, znane z Civica e:HEV. Zastąpiono je stylizowanymi, cienkimi pionowymi wlotami powietrza, które optycznie podkreślają szerokość samochodu, a funkcjonalnie doprowadzają powietrze do przednich hamulców. Aby wspomóc zarządzanie temperaturą 2-litrowej jednostki VTEC Turbo, na aluminiowej masce oraz przednim pasie pojawiły się wloty, które pozwolą zoptymalizować przepływ powietrza przez komorę silnika i zapewnić docisk przedniej osi do nawierzchni.

Z tyłu nowy dyfuzor współpracuje ze spojlerem, aby powiększyć siłę docisku tylnej osi, jednocześnie pomagając w redukowaniu oporów powietrza. Zamontowany na nowych, odlewanych z aluminium wspornikach, tylny spojler jest szerszy i niższy niż w poprzedniej generacji modelu, co pomaga zaakcentować nową, elegancką linię dachu. Pozycja skrzydła spojlera została zoptymalizowana poprzez zmianę jego kąta wzdłuż osi poziomej, co zwiększa generowaną siłę docisku i zmniejsza ogólny opór przepływu powietrza. Zamontowane częściowo na kompozytowej pokrywie bagażnika skrzydło spojlera poprawia również widoczność w lusterku wstecznym, ponieważ pokrywa się z krawędzią tylnej szyby.

Konstrukcja lekkich, 19-calowych obręczy kół została również zoptymalizowana pod kątem maksymalnego wykorzystania osiągów opon Michelin o profilu 265/30 ZR19. Nowe obręcze kół, będące ewolucyjnym rozwinięciem kutych obręczy, montowanych w poprzednim modelu w wersji Limited Edition, charakteryzują się ciągłością konstrukcji odwróconej obręczy zastosowaną w celu poprawy sztywności. Taka konstrukcja poprawia prowadzenie samochodu poprzez stabilizację nacisku na wewnętrzną ścianę opony podczas pokonywania zakrętów. Wizualnie pomaga to również stworzyć wrażenie kół o większej średnicy. Wszystkie funkcjonalne części pojazdu wykończone są w kolorze czarnym o wysokim połysku. Obejmuje to przedni wlot powietrza, tylny dyfuzor i centralną część tylnego spojlera, podkreślając wyczynowe aspiracje samochodu.

-

-

Wnętrze nowego Civica Type R ma za zadanie wzbudzić emocje związane z jazdą jeszcze przed jej rozpoczęciem, już od momentu otwarcia drzwi przez kierowcę. Pomimo charakteru samochodu, nadającego się na tor wyścigowy, nowy Civic Type R zachowuje wysoki poziom komfortu, praktyczności i codziennej użyteczności, który jest znakiem rozpoznawczym standardowego Civica e:HEV. Pozycję kierowcy obniżono o 8 mm w stosunku do poprzedniego Civica Type R i najnowszej 11 generacji cywilnego Civica, co wzmacnia odczucia związane z jazdą sportowym samochodem. Nowo zaprojektowane, lekkie przednie sportowe fotele dają bezpieczne podparcie dla korpusu kierowcy ponad biodrami, zapewniając stabilność, komfort i łatwość manewrowania, zarówno podczas jazdy na torze, jak i podczas dłuższych podróży po zwykłych drogach. Umożliwia to kierowcy łatwe znalezienie naturalnej pozycji do jazdy i daje poczucie jedności z samochodem podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Dzięki obniżeniu pozycji bioder względem nawierzchni, obejmujące ciało fotele są centralnym elementem zapewniającym sportowe emocje za kierownicą. Cała kabina została zaprojektowana tak, aby nie rozpraszać kierowcy podczas wymagającej koncentracji, dynamicznej jazdy. Wszystkie istotne elementy kontroli i sterowania są zaprojektowane w zasięgu ręki, a główny wyświetlacz umieszczono centralnie, aby ułatwić kierowcy skupienie się na drodze.

Pomimo niskiej pozycji, widoczność z miejsca kierowcy jest lepsza niż w poprzednim Type R. Widać wyraźnie przednie narożniki maski, a martwe pola wokół podstawy słupków A i lusterek bocznych zostały zminimalizowane, co pomaga kierowcy zarówno na torze, jak i w ruchu ulicznym. Aby zminimalizować rozpraszanie uwagi, ograniczono ilość elementów, mogących wywoływać refleksy świetlne, jakie znajdują się w linii wzroku kierowcy. Oprócz lepszej widoczności do tyłu, którą zapewnia nowa konstrukcja tylnego spojlera, płaska linia krawędzi dolnej szyb bocznych umożliwia bardziej intuicyjne postrzeganie otoczenia w lusterkach zewnętrznych. Wrażenie drapieżności samochodu podnosi ikoniczne czerwone wykończenie wnętrza, które w przeszłości dominowało w wielu ekstremalnych maszynach Hondy. Przednie fotele są wykończone nową, bardziej wyrazistą tapicerką zamszową o wysokiej przyczepności, natomiast tylne siedzenia są wykończone tym samym materiałem, ale w kontrastowym zestawieniu – czarnym kolorze z czerwonymi szwami. Pasażerowie z tyłu otrzymali więc lepsze wsparcie podczas szybkiej jazdy. Dywaniki podłogowe są wykończone w dopasowanej do całości czerwieni, która budzi emocje, tak jak w poprzednich generacjach Type R. Podobnie jak we wszystkich poprzednich generacjach, nowy Type R posiada również unikatową tabliczkę znamionową. Jest ona umieszczana na desce rozdzielczej, a nie na konsoli środkowej, jak w poprzednich modelach, aby podkreślić ekskluzywność wnętrza Type R. Wizerunkowi kabiny dobrze służą wysokiej klasy elementy wykończeniowe, jak konsola wykonana z aluminium, czy obwódki nawiewów powietrza w kolorze jasnego matowego grafitu, które nie tylko wprowadzają estetykę klasy premium, ale także pomagają w redukcji refleksów świetlnych.

W Type R udoskonalono również w pełni cyfrowy wyświetlacz zestawu wskaźników, zachowując czystą i prostą formę dwóch zegarów dla trybów jazdy Comfort i Sport. Przełączenie w tryb +R powoduje aktywację specjalnie przygotowanej kompozycji graficznej, która przekazuje tylko kluczowe informacje, by zapobiec dekoncentracji kierowcy w czasie jazdy na torze wyścigowym. Cyfrowy obrotomierz, zajmujący całą szerokość ekranu, znajduje się na samej górze. Poniżej go wyświetlane są dane, mające istotne znaczenie na torze wyścigowym, takie jak najważniejsze poziomy temperatury, czasy okrążeń i miernik przeciążeń, wyskalowany w odniesieniu do przyspieszenia mierzonego siłą grawitacji G. Nowowprowadzony tryb Individual pozwala użytkownikom dostosować preferowany układ wyświetlacza.

-

-

NAJMOCNIEJSZY VTEC TURBO W HISTORII

Całkowicie nowy Civic Type R wpisuje się na długą listę kultowych modeli Type R, z których każdy, z wyjątkiem NSX Type R, podnosił poprzeczkę dla osiągów samochodów sportowych z napędem na przednią oś. W samochodzie najnowszej generacji, korzystającym z możliwości poprzedniego modelu, zastosowano nowe, lekkie materiały, zwiększono osiągi silnika i poprawiono dynamikę jazdy, czego efektem jest najszybszy, najbardziej dynamiczny i wywołujący uzależniające emocje Civic Type R w historii modelu. Od premiery pierwszego Civica Type R w 1997 roku, samochód ten zasłynął ze swoich mocnych, bardzo dynamicznych, wysokoobrotowych silników. Najnowsza generacja kontynuuje przywiązanie do doskonałości osiągów, które sprawiło, że Civic Type R od 25 lat cieszy się popularnością wśród fanów ostrej jazdy. Nowy Civic Type R jest napędzany usprawnionym, czterocylindrowym turbodoładowanym silnikiem VTEC o pojemności 2 litrów, w którym zastosowano kilka technologii, wywodzących się ze sportów motorowych. Rozwiązania te jeszcze skuteczniej podwyższają moc i moment obrotowy oraz poprawiają reakcje silnika, wykraczając nawet poza możliwości odchudzonej wersji Limited Edition poprzedniej generacji modelu. Konstruktorzy przeprojektowali turbosprężarkę, aby poprawić jej sprawność. Dzięki zmniejszeniu liczby łopatek turbiny oraz optymalizacji ich kształtu i średnicy, zmniejszono bezwładność wewnętrzną jednostki. Przeprojektowany korpus jest mniejszy i bardziej kompaktowy niż w poprzedniej generacji modelu. Przyczynia się on przy tym większej mocy i szybkości reakcji turbosprężarki.

Prosty przebieg układu wydechowego zwiększa przepływ gazów wylotowych o 13% w stosunku do poprzedniej generacji modelu, zmniejszając ciśnienie przy zaworach wydechowych i pozwalając silnikowi na bardziej wydajną pracę. Układ wydechowy zakończony jest, zaprojektowanym na nowo, potrójnym tłumikiem, który wyposażono w aktywny zawór, aby jeszcze bardziej zwiększyć przepływ spalin. Zadbano też o jeszcze lepsze brzmienie wydechu, poprawiając wrażenia akustyczne, co również wywołuje przypływ pozytywnych emocji u kierowcy i pasażerów.

Nowy Type R otrzymał usprawnioną kontrolę temperatury i skuteczniejsze chłodzenie powietrzem poprzez wydajniejszą chłodnicę. Dzięki temu uzyskano stałe, optymalne osiągi podczas bardzo dynamicznej jazdy. Przyczyniły się do tego również wloty powietrza o powierzchni, która łącznie wzrosła o 48%. Powiększony przekrój układu dolotu powietrza umożliwił poprawienie przepływu o 10%. Wszystkim zarządza zmieniony elektroniczny moduł kontroli silnika, który został udoskonalony poprzez dalsze zwiększenie precyzji kontroli czasów zapłonu i dostrojenie zmiennych faz rozrządu VTC, w celu poprawy ogólnej reakcji na otwarcie przepustnicy przy przyspieszaniu. W ujęciu całościowym efektem zmian, wprowadzonych w silniku, są lepsze osiągi przy wysokich obrotach i niższe zużycie paliwa przy niskich obrotach oraz najlepszy w tej klasie stosunek mocy do masy. Silnik wytwarza 329 KM przy 6500 obr./min, podczas gdy maksymalny moment obrotowy 420 Nm jest dostępny już przy 2600 obr./min i pozostaje na tym poziomie do 4500 obr./min, a silnik swobodnie rozkręca się aż do 7000 obr./min. Dzięki temu Civic Type R może rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,4 sekundy, a następnie osiągnąć prędkość maksymalną 275 km/h.

W uzyskiwaniu takich osiągów pomaga zmodernizowana sześciobiegowa przekładnia manualna, która posiada szereg nowych elementów, zaprojektowanych wyłącznie dla najnowszej generacji Civica Type R i poprawiających płynność i łatwość zmiany biegów elementów. Nowe koło zamachowe jest o 18% lżejsze niż w poprzednich generacjach, co zmniejsza jego bezwładność o 25%, czyniąc reakcje silnika VTEC Turbo jeszcze dynamiczniejszymi. Zmodyfikowany układ kontroli prędkości obrotowych silnika z funkcją auto blip, podbijający obroty przy redukcji, zapewnia idealne dostosowanie prędkości obrotowej podczas zmiany biegów, pomagając w uzyskaniu wysokiej stabilności na wejściu w zakręt. Szczególną uwagę zwrócono na zmianę biegów z drugiego na pierwszy. Wytrzymała skrzynia biegów zyskała również dźwignię o wysokiej sztywności, zoptymalizowany wzór bramki zmiany biegów, a także unikalny dla Type R mechanizm, poprawiający płynność przełożeń. Poprawiono również wyczucie zmiany biegów, dzięki zoptymalizowaniu oporu sprężyny, działającej z lepiej dobraną siłą. Pozwala to na szybsze wybieranie biegów. Pomimo, że jest to najmocniejszy Civic Type R w historii, inżynierowie Hondy obniżyli emisję spalin i zużycie paliwa. Efektem wprowadzenia wielu zaawansowanych rozwiązań jest zaledwie 186 g/km emisji CO2, przy zużyciu paliwa na poziomie 8,2 l/100 km (WLTP).

-

-

Najnowsza generacja Civica została zaprojektowana tak, by podwozie, układ kierowniczy i zawieszenie zapewniały doskonałe osiągi, dynamiczną reakcję i pozwalały kierowcy odbierać informacje zwrotne we wszystkich sytuacjach na drodze. Szczególnie starannie zadbano o precyzyjne reakcje układu kierowniczego i stabilność nowego Type R na drodze, aby wzmocnić poczucie więzi kierowcy z samochodem. Rozstaw osi większy o 37 mm w porównaniu z poprzednim Type R oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne w podstawowej wersji samochodu zostały połączone ze znacznie większym rozstawem kół tylnej osi, co zapewnia lepszą stabilność na zakrętach w porównaniu z poprzednikiem. Rozwiązania te dopracowano, wielokrotnie weryfikując wprowadzane zmiany na niemieckich autostradach, jak i na torze Nürburgring. Przednie zawieszenie z dwuosiowymi kolumnami, którego konfigurację zestrojono z myślą o zminimalizowaniu wpływu momentu napędowego na układ kierowniczy, zostało zmodyfikowane dzięki nowym dolnym wahaczom o zoptymalizowanym kształcie i sztywności. Skutkowało to wzrostem sztywności pochylenia koła o 16% w porównaniu z poprzednią generacją Type R. Z przodu zastosowano również milimetrową zmianę geometrii, aby dostosować ją do opon 265/30 ZR19 Michelin Pilot Sport 4S i zwiększonego momentu obrotowego silnika.

Adaptacyjne amortyzatory zostały zachowane z poprzedniej generacji, ale posiadają zmienioną logikę kontroli przechyłów poprzecznych i wzdłużnych. Zwiększona o 15% sztywność tylnej części nadwozia w stosunku do poprzedniego modelu Civica dodatkowo poprawia stabilność podczas pokonywania zakrętów. Aby podwyższyć sztywność nadwozia, Honda znacznie zwiększyła stosowanie kleju strukturalnego w całym podwoziu. W porównaniu do poprzedniego Type R użyto 3,8 razy więcej kleju, a inżynierowie zaprojektowali powłokę kleju wokół kluczowych węzłów nadwozia, takich jak przegroda przednia, otwory drzwiowe i kielichy kolumn tylnego zawieszenia. Zwiększone zastosowanie kleju strukturalnego jest istotne dla poprawy masy, nad czym również pracował zespół projektowy Civica. Aluminiowa maska nowego Civica jest o 43% lżejsza niż stalowy panel poprzedniej generacji modelu. Z kolei wykonana z kompozytów tylna klapa jest o 20% lżejsza niż wcześniej. Strategiczne skorzystanie z lżejszych materiałów, w połączeniu z udoskonaleniami konstrukcyjnymi, zaowocowało uzyskaniem lekkiego, a jednocześnie bardzo sztywnego nadwozia. Hamowanie powierzono zmodernizowanemu układowi hamulcowemu firmy Brembo, z udoskonalonymi przewodami hamulcowymi i nową mechaniczną pompą hamulcową. Zapewniają one lepszą kontrolę temperatury, przy jednoczesnym zapewnieniu lepszej sterowalności i stałej siły hamowania. Dwuczęściowe, pływające tarcze hamulcowe zostały przeniesione z poprzedniej generacji, zapewniając trwałą i wysoką skuteczność hamowania.

-

Podczas opracowywania układu kierowniczego Type R, inżynierowie chcieli zapewnić płynność jazdy przy minimalnej ilości korekt, wymaganych ze strony kierowcy. Cel osiągnięto, wprowadzając szereg zmian w najważniejszych komponentach układu. Kolumna kierownicy ma obecnie ułożyskowanie, które dla zwiększenia sztywności i trwałości jest poddawane honowaniu. Końcówki drążków są wykonane z materiału o wysokiej sztywności, co zwiększa wyczucie reakcji na kierownicy. Część ślizgowa wałka pośredniego posiada teraz uzębienie w celu uzyskania precyzyjniejszego połączenia. Dzięki zastosowaniu zmienionej logiki sterowania elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego (EPS), w kolumnie można było użyć drążka skrętnego o większej średnicy i sztywności podwyższonej o 60%, a także drążków kierowniczych o dużej sztywności, aby zredukować niepożądane odchylenia kątów kół kierowanych. Pozwoliło to na zmniejszenie opóźnienia reakcji kół na zmiany położenia kierownicy, a to przekłada się na doskonałe sprzężenie zwrotne i precyzyjne reakcje. Elektroniczny moduł sterowania silnikiem (MCU) został zapożyczony z modelu Civic e:HEV, ale w Type R otrzymał zmienioną logikę sterowania. Dzięki temu poprawiły się reakcje przy jeździe na wprost i stabilność przy skręconych kołach, co daje bardziej precyzyjne, a przy tym liniowe wyczucie w całym zakresie pracy układu kierowniczego.

-

Aby podnieść granice możliwości samochodów sportowych z silnikiem z przodu i napędem na przednią oś, Honda i Michelin opracowały specjalną mieszankę do budowy opony, która poradzi sobie z dużym obciążeniem przedniej osi podczas jazdy wyczynowej. Kluczem było zapewnienie stabilnych osiągów opony w zakresie wysokich obciążeń i możliwość kontrolowania przenoszenia obciążeń występujących w Type R. Po zwiększeniu szerokości opony do 265, wypróbowano i łączono różne mieszanki dla każdego bloku bieżnika. Opatentowana przez Michelin metoda produkcji C3M pozwoliła uzyskać znaczną poprawę przyczepności na suchej nawierzchni, bez pogorszenia osiągów na mokro i bez przyspieszonego zużycia opon. Wewnątrz opony zastosowano "falistą" strukturę opasania, dopasowaną do kształtu bloków opony, co zapewnia większe wsparcie dla ruchomych bloków bieżnika poprzez zmniejszenie odległości między opasaniem, a powierzchnią styku opony z nawierzchnią.

-

Civic Type R korzysta również z nowych elementów konstrukcyjnych, opracowanych dla standardowego Civica, które poprawiają ochronę przy kolizjach przednich, tylnych i bocznych, zwiększając ogólne bezpieczeństwo bierne. Już w poprzedniej generacji Honda zastosowała sieć połączonych ze sobą elementów konstrukcyjnych, które zwiększają zarówno sztywność skrętną, jak i sztywność giętą. W przedniej części samochodu mocna rama w kształcie pierścienia tworzy bardziej efektywną strukturę połączeń dla przedniej przegrody. Podobnie jest z tyłu, gdzie druga przegroda w kształcie pierścienia usztywnia tylną część samochodu. Łączy je bardzo sztywna ramowa konstrukcja kratowa wzdłuż podłogi, która jest połączona z tunelem środkowym, sięgającym bagażnika. Oprócz poprawy dynamicznego zachowania samochodu, sztywniejsze nadwozie zapewnia również poprawę komfortu dzięki zmniejszeniu przenoszenia wibracji i hałasu do kabiny oraz poprawę bezpieczeństwa dzięki większej odporności na deformację podłogi w przypadku kolizji. Nowe rozwiązania dla Civica kolejnej generacji obejmują dodatkowe usztywnienia drzwi przednich i tylnych nadkoli, co poprawia odporność na uderzenia boczne. Strukturę wzmacniają też płytowe zabezpieczenia belki przedniego zderzaka, które pochłaniają energię uderzenia, zmniejszając ryzyko obrażeń nóg u pieszych w razie kolizji. W nowym Civicu Type R zastosowano 11 poduszek powietrznych, w tym nowe kolanowe poduszki powietrzne dla obu przednich foteli, które zmniejszają obrażenia podczas zderzeń czołowych oraz boczne poduszki powietrzne, które pomagają chronić pasażerów na tylnym siedzeniu.

-

-

SYSTEMY ELEKTRONICZNE,  LOG R 2.0 I TRYBY JAZDY

Nowy Civic Type R 2023 korzysta z zaawansowanego pakietu, wiodących w klasie, systemów bezpieczeństwa, w tym najnowszych udoskonaleń Honda SENSING, wprowadzonych w standardowym Civicu. Najnowsze funkcje bezpieczeństwa stanowią kolejny krok w realizacji śmiałych ambicji Hondy, aby do 2050 roku doprowadzić do zerowej liczby śmiertelnych ofiar kolizji drogowych z udziałem samochodów i motocykli marki Honda. Czujniki sonarowe, które po raz pierwszy zadebiutowały w nowym Civicu, po cztery z przodu z tyłu, wykorzystują odbicie fal dźwiękowych do wykrywania niemetalicznych obiektów, takich jak szkło i ściany. Przednia kamera zapewnia poziomy kąt widzenia 100 stopni i umożliwia zastosowanie ulepszonej technologii rozpoznawania obiektów, która zwiększa zdolność samochodu do identyfikowania linii drogi, jej krawędzi, motocyklistów i rowerzystów. Do poprawy detekcji, wydajności i kontroli systemu zastosowano szybki procesor, co oznacza, że system Honda SENSING może wykrywać obiekty wcześniej i bardziej precyzyjnie, niż konwencjonalne systemy radarów milimetrowych, w tym identyfikować pieszych w jasnym i ciemnym otoczeniu. Pakiet technologii bezpieczeństwa Honda SENSING obejmuje:

  • System ostrzegania przed kolizją
  • System ograniczający skutki kolizji z system autonomicznego hamowania
  • System monitorowania ruchu poprzecznego
  • System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach
  • System utrzymywania na pasie ruchu
  • System utrzymywania na pasie ruchu
  • Inteligentny tempomat adaptacyjny
  • System rozpoznawania znaków drogowych
  • Automatyczne światła drogowe

-

Podczas opracowywania nowego Civica Type R inżynierowie Hondy postawili sobie za cel dostarczenie kierowcom wielu danych, przedstawionych w łatwy do interpretacji sposób, aby skutecznie pomóc w poprawie i doskonaleniu umiejętności jazdy zarówno na drodze, jak i na torze. Przybrało to formę nowej aplikacji Honda Log R 2.0. Gruntownie zaktualizowana aplikacja, opracowana dla nowej generacji Type R, jest teraz wbudowana w system informacyjno-rozrywkowy i nie wymaga już hostingu za pośrednictwem połączonego przewodowo smartfona*, oferując użytkownikom lepsze i bardziej stabilne połączenie. Aplikacja zyskała również szereg ulepszonych okien i graficznych prezentacji danych, zarówno do wyświetlania na ekranie smartfona, jak i danych przekazywanych przez nowy 9-calowy ekran dotykowy systemu informacji i rozrywki Honda Connect. Wszystko to jest możliwe dzięki potężnemu systemowi analizy danych, który wykorzystuje wiele punktów pomiarowych, przechwyconych przez wewnętrzne czujniki samochodu. W ten sposób aplikacja Honda Log R 2.0 zapewnia kierowcy dwie rozbudowane funkcje: funkcję "Performance Monitor" oraz funkcję "Scoring". Korzystając z funkcji Performance Monitor można wybrać przekazywanie 12 oddzielnych informacji o pojeździe, w tym temperatury silnika, cieczy chłodzącej i oleju, a także kąta skrętu kierownicy, ciśnienia w układzie hamulcowym, kąta nachylenia pedału przyspieszenia i stopnia znoszenia bocznego. Na wyświetlaczu widać również działania kierowcy i to, jak zachowywał się pojazd. Jedną z nowych funkcji wprowadzonych w Honda Log R 2.0 jest cyfrowy, kołowy obraz przyczepności opon, wyświetlający obliczoną maksymalną siłę tarcia każdej z czterech opon, jaką można wykorzystać w danym momencie, a także wartość zarówno wzdłużnej, jak i poprzecznej rzeczywistej siły działającej na oponę, które to siły są prezentowane jako wektor. Obliczenia wykonywane są na podstawie informacji o przyspieszeniu pojazdu i obciążeniu opon i są wyświetlane w czasie rzeczywistym na monitorze. Funkcja Scoring umożliwia kierowcy przeglądanie zapisów ze swojej jazdy, aby pomóc w doskonaleniu umiejętności za kierownicą. Funkcja ta realizuje dwie kolejne podrzędne: Auto Score i Data Log. Auto Score ocenia parametry jazdy na drogach publicznych w codziennych sytuacjach, natomiast Data Log pozwala kierowcy na rejestrowanie i analizowanie danych dotyczących jazdy na torze wyścigowym. Funkcja automatycznej oceny (Auto Score) działa za każdym razem, gdy aplikacja Honda Log R 2.0 jest w użyciu, monitorując sygnały wejściowe dla czterech kluczowych parametrów: przyspieszania, zwalniania, skręcania i jazdy po linii prostej oraz ich kombinacji. Dla każdego z sygnałów wejściowych jest generowany wynik, wykorzystywany do porównania stylu jazdy użytkownika z algorytmem, korzystającym z bazy danych działu badawczo-rozwojowego Hondy wbudowanym w aplikację, co pomaga określić, gdzie można usprawnić prowadzenie samochodu. Kierowcy mogą również prześledzić wcześniejsze podróże, aby oceniać postępy ich stylu jazdy. Ten tryb zachęca do płynnego, oszczędnego prowadzenia samochodu podczas rutynowej, codziennej jazdy.

W trybie dziennika danych gromadzone parametry obejmują przyspieszenie, hamowanie i siły przeciążenia na zakrętach, które w połączeniu z danymi lokalizacji GPS zapewniają kompleksowy przegląd okrążeń. Kolorowy ślad na mapie przejechanej trasy pozwala użytkownikowi rozpoznać i poprawić punkty hamowania i pozycję przepustnicy we wszystkich punktach toru wyścigowego. Lokalizator GPS może również zapisywać punkty linii startu i mety mierzonego okrążenia toru, aby każdy mógł porównywać zapisane wyniki z wcześniejszymi i przyszłymi danymi. Informacje o efektywności jazdy przekazywane są poprzez innowacyjny system punktacji opracowany dla funkcji Data Log, co pomaga kierowcy określić, w jakim obszarze można poprawić uzyskiwane wyniki. Unikatowa funkcja punktacji w trybie Data Log przyznaje do 100 punktów za każde okrążenie. System korzysta z tej samej klasyfikacji kierowców C, B, A, S i S+, której używają pracownicy działu badawczo-rozwojowego Hondy, oferując łatwe do zinterpretowania dane inspirowane profesjonalnym coachingiem w sportach motorowych, pozwalając w ten sposób na ciągłe doskonalenie umiejętności na torze wyścigowym. Aby jeszcze efektywniej pomóc kierowcom wydobyć więcej osiągów z Civica Type R na torze, funkcje wbudowane w Honda Log R 2.0 obejmują stoper do rejestrowania i zapisywania czasów okrążeń. Tryb ”VS Mode” pozwala kierowcy na porównanie i zestawienie wielu parametrów i rekordów toru poprzez włączenie funkcji Data Log. Dzięki funkcjom Auto Score i Data Log dane dotyczące jazdy zapisane w lokalnej pamięci pojazdu są automatycznie przesyłane na serwer i mogą być przeglądane w dowolnym miejscu i czasie za pomocą aplikacji Honda Log R 2.0 zainstalowanej na smartfonie. Kolejną nowością w aplikacji Honda Log R 2.0 jest możliwość przekształcenia funkcji wideo smartfona we, wzbogaconą danymi, kamerę pokładową. Rejestruje ona materiał filmowy w samochodzie i nakłada zsynchronizowane strumienie danych na żywo, wzbogacając obraz o cały szereg parametrów dotyczących uzyskiwanych osiągów. Licznik okrążeń, czas okrążenia, prędkość pojazdu, obroty silnika, tarcie opon, zarejestrowane siły G i inne elementy są nakładane w przejrzystych, łatwych do odczytania formatach. Dostępna do pobrania z App Store i Google Play, aplikacja Honda Log R 2.0 może dostarczyć kierowcy wiele informacji do dogłębnej analizy, którą można przeprowadzić również poza samochodem.

-

Aby każdy kierowca mógł cieszyć się najlepszymi wrażeniami z jazdy Type R, Honda rozszerzyła zakres dostępnej kontroli nad charakterystyką osiągów samochodu. Za pomocą specjalnego przełącznika trybu jazdy, umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów, użytkownik może wybrać jedno z trzech zaprogramowanych ustawień – Comfort, Sport i Individual, które zmieniają charakterystykę silnika, układu kierowniczego, zawieszenia, dźwięk silnika, poziom dopasowania obrotów i miernik osiągów. Specjalny przycisk trybu +R znajduje się tuż nad tym przełącznikiem. Każdy z dostępnych trybów zmienia parametry różnych systemów samochodu, w tym adaptacyjnych amortyzatorów, oporu kierownicy, dopasowania obrotów i reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Po uruchomieniu silnika samochód domyślnie rozpocznie pracę w ostatnio używanym trybie.

  • W trybie Comfort, Civic Type R oferuje więcej łagodności i wszechstronność w codziennym użytkowaniu, dzięki odpowiedniej regulacji zawieszenia kół i mniejszemu oporowi przy obracaniu kierownicy. Tryb ten jest idealny w przypadku nierównych nawierzchni, czy dłuższej jazdy po autostradzie.
  • Tryb Sport stanowi połączenie komfortu i responsywności, które są szybsze w porównaniu z trybem Comfort, ale bez obniżenia komfortu jazdy, odpowiadając mniej więcej pośredniemu stopniowi pomiędzy trybami Comfort i +R.
  • Tryb +R to ustawienie najbardziej skoncentrowane na osiągach i jest optymalnym wyborem do jazdy po torze. Tryb ten oferuje szybszą reakcję przepustnicy oraz bardziej sportową, kontrolowaną przez kierowcę jazdę dzięki systemowi adaptacyjnych amortyzatorów. Rezultatem jest bardziej bezpośrednie i liniowe wyczucie siły napędowej i działania układu kierowniczego, oferujące najlepsze, najbardziej ekstremalne wrażenia z jazdy za kierownicą Type R. W trybie +R można całkowicie wyłączyć system kontroli trakcji oraz funkcję systemu kontroli stabilności jazdy (VSA), co pozwala na uzyskanie większych kątów znoszenia i większych uślizgów kół. Wyłączenie nastąpi, gdy w samochodzie pracującym w trybie +R kierowca naciśnie i przytrzyma przez 5 sekund przycisk VSA. W trybie +R cyfrowy zestaw wskaźników przełącza się na układ dostępny wyłącznie w Type R, koncentrując się na przekazywaniu informacji ważnych w czasie wyczynowej jazdy. Dopełnieniem doznań kierowcy w trybie +R jest głośniejszy, podnoszący intensywność wrażeń z jazdy, dźwięk silnika.

Najnowsza generacja Type R zyskała także nowy tryb „Individual”, po raz pierwszy wprowadzony do Civica Type R, umożliwiający szeroką indywidualizację wrażeń z jazdy. Tryb ten pozwala na skonfigurowanie ustawień, które najlepiej odpowiadają potrzebom i preferencjom kierowcy, a także warunkom, w jakich odbywa się jazda. Dostęp do trybu Individual można uzyskać za pomocą przełącznika, podobnie jak do skonfigurowanych fabrycznie trybów Comfort i Sport. W tym trybie kierowca może indywidualnie skonfigurować reakcję przepustnicy, opór układu kierowniczego, zawieszenie, dźwięk silnika, licznik osiągów i system dopasowania obrotów oraz zapisać swoje ustawienia do wykorzystania w przyszłości. 

-

 ZOBACZ NASZ KANAŁ YOUTUBE:

___
źródło: Honda Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: