NOWA HONDA MONKEY 125 2023 (CENA W POLSCE)

NOWA HONDA MONKEY 125 2023 (CENA W POLSCE)

27 WRZESIEŃ 2022 12:30

NOWOŚĆ | Kieszonkowa mobilna fabryka uśmiechów Hondy jest już gotowa do zabawy w 2023 roku.

Motocykl Honda Monkey jest chyba najbardziej znany jako ikona stylu lat 70-tych, choć pojazd po raz pierwszy ujrzał światło dzienne już w 1961 roku. Pierwotnie stworzony jako zabawka dla dzieci, napędzana silnikiem 49 cm3 i przeznaczony dla Tama Tech, park rozrywki w Tokio, okazał się tak popularny, że opracowano wersję drogową, której eksport do Ameryki i Europy rozpoczęto w 1963 roku, wyposażając motocykl w charakterystyczny chromowany zbiornik paliwa, składaną kierownicę i sztywno montowane koła o średnicy 5 cali.

Jego popularność opierała się na bezpretensjonalnym, budzącym natychmiastową sympatię wzornictwie, małych rozmiarach i wyjątkowo niskiej masie, co sprawiło, że motocykl stał się wspaniałą miejską zabawką. Do roku 1969 koła urosły do średnicy 8 cali, a od 1970 roku motocykl zyskał jeszcze większą popularność, gdy wyposażono go w szybko demontowany widelec, co oznaczało, że można go było zmieścić do bagażnika, nawet niewielkiego samochodu.

Rok 1978 wyznacza kolejny przełom i początek prawdziwej popularności Hondy Monkey. Motocykl został przekonstruowany – zyskał zbiornik paliwa w kształcie łzy – by przemówić do nabywców samochodów kempingowych (RV), którzy potrzebowali poręcznego środka transportu, gdy ich jeżdżący dom parkował po dotarciu do celu podróży. I to właśnie były miejsce i czas, w których zawadiacki Monkey podbił serca milionów ludzi, dzięki 3-biegowej przekładni i sprzęgłu odśrodkowemu (które nie wymaga „tradycyjnych” motocyklowych umiejętności), dając użytkownikom pierwsze doświadczenia z obracaniem manetki przepustnicy na kierownicy jednośladu.

Jazda na malutkim motocyklu niosła tak dużo radości i była tak banalnie łatwa, że Monkey spopularyzował ideę motocykla skuteczniej, niż jakakolwiek inna maszyna. Z masywnymi oponami, wysoką mini-kierownicą, miniaturowym zbiornikiem paliwa i dużym, zgrabnym siedzeniem, Monkey niewątpliwie pasuje wyglądem do swoich najwspanialszych czasów, a jednocześnie jest ponadczasowy – jak uczucie sympatii, które natychmiast budzi.

W 2018 roku Monkey kolejny raz znalazł się we właściwym miejscu i czasie. Zupełnie nowy Monkey, o pojemności 125 cm3, inspirowany oryginalną konstrukcją, ale jednocześnie użyteczny i pasujący do XXI wieku, wniósł radość na drogi Europy. W roczniku modelowym 2022 Monkey otrzymał zmodernizowany silnik, skrzynię biegów wzbogaconą o dodatkowy bieg, udoskonalenia zawieszenia i usprawnienia elementów, które zwiększają frajdę z jazdy i codzienną użyteczność.

-

HONDA MONKEY 125 2023 - JAKA ZMIANA?

Rok modelowy 2023 nie przyniósł zmian mechanicznych, ale trzy nowe opcje malowania z solidną domieszką stylu retro powodują, że kieszonkowy i radosny Monkey wygląda tak dobrze, jak nigdy:

- Banana Yellow, obecnie z malowanymi na żółto ramą, wahaczem, sprężynami tylnego widelca, czarno-białym tartanowym siedzeniem i białymi nakładkami na zbiornik paliwa;
- Pearl Nebula Red, teraz z malowanymi na czerwono ramą i tylnymi sprężynami widelca, czarno-biało-czerwonym tartanowym siedzeniem i srebrnymi nakładkami na zbiornik paliwa;
- Pearl Shining Black - NOWOŚĆ - z malowanymi na czarno ramą, wahaczem, sprężynami tylnego widelca, czarno-białym tartanowym siedzeniem i białymi nakładkami na zbiornik paliwa.

-

HONDA MONKEY 125 2023 - OPIS MODELU

Zapożyczony z modelu MSX Grom, dwuzaworowy, chłodzony powietrzem silnik Hondy Monkey zapewnia 9 KM (6,9kW) mocy maksymalnej i 11Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motocykl jest trwały i łatwy w codziennym użytkowaniu, a 5-biegowa skrzynia biegów otwiera możliwości dłuższych przejażdżek. Stalowa rama, widelec USD, podwójne tylne amortyzatory i 12-calowe koła oznaczają wygodę jazdy, a dodatkowe bezpieczeństwo i spokój ducha zapewnia hamowanie z systemem ABS wspomaganym przez bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU).

Oczywiście przy tym wszystkim nie można zapomnieć o niepowtarzalnym wyglądzie Monkey, począwszy od wysokiej kierownicy mini-ape, a skończywszy na skierowanym ku górze wydechu. Monkey z roku modelowego 2023, to rodzaj hołdu oddanego wersji tego motocykla z 1967 roku, z kraciastym wzorem siedzenia i klasycznym stylem Hondy z tamtych czasów. Była to pierwsza wersja Monkey sprzedawana w Japonii.

-

Banana Yellow

-

HONDA MONKEY 125 2023 - JAKI SILNIK?

Choć dane techniczne nie mówią tego wprost, Monkey wyposażony jest w silnik zaprojektowany zarówno do jazdy, jak i do zabawy. Ma on 124 cm3 pojemności skokowej, rozrząd SOHC, średnica cylindra 50 mm, skok tłoka 63,1 mm i stopień sprężania 10:1. Moc maksymalna wynosi 9 KM (6,9kW) przy 6750 obr/min, z maksymalnym momentem obrotowym 11 Nm przy 5500 obr/min.

Płytka korygująca przepustnicy kieruje strumień zasysanego powietrza do kanału dolotowego oraz kanału pośredniego, zapewniając płynność przepływu powietrza. Kształt airboxa sprzyja również płynnemu przepływowi powietrza, co służy liniowemu przyrostowi momentu obrotowego i płynności jazdy. W celu zapewnienia zgodności z normą EURO5 zastosowano kompaktowy katalizator skutecznie usuwający zanieczyszczenia ze spalin, długość rury wydechowej zoptymalizowano w stosunku do strony dolotowej silnika, a jednokomorowy tłumik zapewnia wydajną pracę i charakterystyczne brzmienie wydechu.

Pięciobiegowa skrzynia biegów dysponuje szerokim zakresem przełożeń, co ułatwia dłuższe podróże i zapewnia bardziej zrelaksowaną jazdę. Maksymalna prędkość to 91 km/h. Ręcznie sterowane sprzęgło daje wrażenie jazdy pełnowymiarowym motocyklem, podczas gdy 12-calowe koła zapewniają żywą reakcję w czasie jazdy miejskiej. Przy tym niewielkie gabaryty Monkey i łatwość utrzymania równowagi przy niskich prędkościach, pozwalają na swobodne przemieszczanie się w korkach.

Silnik jest do tego bardzo oszczędny – zadowalając się 1,5 l na 100 km (tryb WMTC), dzięki zastosowaniu rozwiązań redukujących tarcie, takich jak wzajemne przesunięcie osi wału korbowego i osi cylindra oraz użycie rolkowych dźwigienek zaworowych. Wyrafinowany system PGM-FI gwarantuje bardzo wydajne spalanie.

-

Pearl Nebula Red

-

HONDA MONKEY 125 2023 - JAKIE PODWOZIE?

Stalowa rama grzbietowa skonstruowana tak, by zapewnić odpowiednią równowagę między sztywnością i poczuciem elastyczności, co wpływa na idealne zachowanie się motocykla w szerokim zakresie warunków drogowych, w jakich taki pojazd jest używany. Owalny przekrój wahacza nawiązuje do motywu zaokrąglonych kształtów, które zastosowano w całym motocyklu.

Rozstaw osi, to 1145 mm, kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 25°/82 mm, a minimalny promień skrętu to zaledwie 1,9 metra. Masę własną wraz z płynami ograniczono do 104 kg, wysokość siedzenia ustalono na 775 mm. Pluszowe siedzisko wykonano z uretanu o wysokiej gęstości, podnosząc w ten sposób komfort jazdy kierowcy. Przedni widelec USD o średnicy goleni 110 mm z wysokiej jakości powłoką Alumite. Podwójne tylne amortyzatory posiadają dopasowane kolorystycznie do malowania motocykla, dwustopniowe sprężyny, które utrzymują dobrą jakość jazdy na wyboistych drogach i redukują dobijanie zawieszenia. Amortyzatory dysponują skokiem 102 mm; maksymalny prześwit wynosi 175 mm. Pojedyncza przednia tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm i tylna tarcza o średnicy 190 mm zapewniają bezpieczne hamowanie, także przy wsparciu systemu ABS, współpracującego z bezwładnościowym modułem pomiarowym IMU. Masywne opony z blokowym wzorem bieżnika zapewniają płynną jazdę, a ich wymiary, to 120/80-12 65J z przodu i 130/80-12 69J z tyłu.

Klasyczny styl Monkey (wysoka kierownica typu mini-ape, chromowane błotniki, pochylony wydech z tłoczoną osłoną termiczną, grube opony, miękkie siedzenie i zbiornik paliwa w kształcie orzeszka) oddaje wiernie ducha pierwowzoru i wysyła odpowiednie wizualne sygnały, które powinny trafić zarówno do klientów w dojrzałym wieku, jak i do znacznie młodszego pokolenia.

Starsi kierowcy kojarzą go z bezpruderyjnością lat 70-tych – być może wiążą ten wygląd ze wspomnieniem pierwszego poczucia motocyklowej swobody wpisanej w jego stylistykę. Jednocześnie młodsi motocykliści, poszukujący wszystkiego, co retro, otrzymują zarówno klasyka, jak i coś niezaprzeczalnie funky, co odróżnia ich od przyjaciół. Czymś, co łączy tych, którzy na nim jadą i tych, którzy go mijają, jest wewnętrzny uśmiech, określany przez Hondę jako „smile factor”. Takie odczucia wywołuje właśnie ten rodzaj motocykla.

Na liście dodatkowego wyposażenia Hondy Monkey znalazł się stylowy bagażnik tylny z rur stalowych, przydatny do przewozu nieco cięższych ładunków o masie do 3,0 kg. Lśniący zbiornik paliwa o pojemności 5,6 litra zwieńczono trójwymiarowym historycznym skrzydełkiem Hondy - Classic Wing.

-

Pearl Shining Black (NOWOŚĆ)

-

HONDA MONKEY 125 2023 - JAKA ELEKTRONIKA?

Nowoczesna technika jest atrakcyjnie wkomponowana w klasyczny wygląd motocykla: cyfrowy okrągły wyświetlacz LCD zawiera prędkościomierz (który zabawnie mruga po włączeniu zapłonu), licznik kilometrów z dwoma licznikami przebiegów dziennych, sześciosegmentowy wskaźnik poziomu paliwa, a do tego całe oświetlenie wykonane w technice LED.

Kluczyk z falistym profilem rowka (również z motywem Classic Wing) posiada system „answer back”, dzięki czemu światła migają po naciśnięciu przycisku, co ułatwia lokalizację na zatłoczonych parkingach. Jednokanałowy system ABS współpracuje z modułem IMU, aby złagodzić zjawisko unoszenia tylnego koła przy intensywnym hamowaniu.

-

-

HONDA MONKEY 125 2023 - CENA W POLSCE:

MODEL KOLOR CENA KATALOGOWA
Honda Monkey 125 2023 BANANA YELLOW 19 500 PLN
PEARL NEBULA RED 19 500 PLN
PEARL SHINING BLACK 19 500 PLN

-

HONDA MONKEY 125 2023 - DANE TECHNICZNE:

SILNIK
typ chłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder
pojemność skokowa 124 cm3
średnica x skok tłoka 50 x 63,1 mm
stopień sprężania 10:01
moc Maksymalna 6,9 kW przy 6750 obr./min.
maksymalny  moment obrotowy 11 Nm przy 5500 obr./min.
pojemność układu smarowania 1,1 litra
poziom hałasu (dB) WOT: 75
L urban: 74
SYSTEM PALIWOWY
zasilanie PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
zbiornik paliwa 5,6 l.
zużycie paliwa 1,5 l/100km
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
rozrusznik elektryczny
akumulator 12 V - 3.5 Ah
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
typ sprzęgła mokre, wielopłytkowe
typ skrzyni biegów 5-biegowa
RAMA
typ grzbietowa rama stalowa
PODWOZIE
wymiary (dł. x szer. x wys.) 1710 x 755 x 1030 mm
rozstaw osi 1145 mm
kąt pochylenia kolumny 25°
wyprzedzenie 82 mm
wysokość siedziska 775 mm
prześwit 175 mm
promień skrętu 1,9 m
masa własna 104 kg
ZAWIESZENIE
przód odwrócony widelec teleskopowy typu upside down, skok 100 mm
tył podwójne amortyzatory, skok 102 mm
KOŁA
przód aluminiowe 10-ramienne
tył aluminiowe 10-ramienne
opona przednia 120/80-12M/C 65J
opona tylna 130/80-12M/C 69J
HAMULCE
przód pojedyncza tarcza 220 mm z ABS opartym na module IMU.
tył pojedyncza tarcza 190 mm
OŚWIETLENIE
reflektor LED
światła tylne LED

___
źródło: Honda Motocykle Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: