HONDA CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS 2023 - JAKA ZMIANA?

HONDA CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS 2023 - JAKA ZMIANA?

05 SIERPIEŃ 2022 10:00

NOWOŚĆ | Minęły ponad trzy dekady, odkąd Honda XRV650 Africa Twin po raz pierwszy wjechała się na rynek europejski, a motocykl, który odziedziczył tę nazwę pojawił się w sprzedaży w 2016 roku jako CRF1000L Africa Twin i był zupełnie nową konstrukcją, w którą tchnięto ducha oryginału.

Istotą pierwszej Hondy Africa Twin była znakomicie dobrana równowaga między mocą i masą. Ten atut przeniesiono również do nowego modelu. Dzięki wyjątkowemu, atletycznemu wyglądowi, funkcjonalnemu, dającemu przyjemność z jazdy silnikowi i sprawnemu, komfortowemu podwoziu, CRF1000L Africa Twin okazał się prawdziwie nowoczesnym i na tyle wszechstronnym pojazdem, by zdobyć ogromną popularność zarówno wśród poszukiwaczy przygód z całego świata, jak i wśród osób dojeżdżających motocyklem do pracy w mieście czy wśród weekendowych turystów, bowiem dotychczas sprzedano 85 tys. egzemplarzy.

W 2018 r. model Africa Twin, zarówno w wersji z manualną skrzynią biegów, jak i ze skrzynią dwusprzęgłową DCT, otrzymał elektroniczną kontrolę przepustnicy (TBW) oraz 4 tryby jazdy, rozszerzone o dodatkowy system kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC), a także układy dolotowy i wydechowy, dopracowane pod kątem reakcji i brzmienia silnika. Na tej samej platformie zbudowano również motocykl Africa Twin Adventure Sports - z tymi samymi aktualizacjami, ale z ulepszoną ochroną przed wiatrem, większym zasięgiem, uzyskanym dzięki powiększeniu zbiornika paliwa, z zawieszeniem o większym skoku, dzięki czemu powstała odmiana motocykla jeszcze lepiej dostosowana do jazdy terenowej i do długich wypraw.

Kolejnym kamieniem milowym w ewolucji modelu Africa Twin było wprowadzenie w 2020 roku silnika o większej pojemności 1084 cm3 uzyskanej dzięki wydłużeniu skoku tłoków. Model CRF1100L Africa Twin kompleksowo odświeżono, nadając mu agresywny, kompaktowy, rajdowy styl oraz wyraźnie podwyższając możliwości terenowe. Jednocześnie komfort jazdy, możliwości i wszechstronność nowego CRF1100L Africa Twin Adventure Sport znacznie wzrosły, dzięki dodatkowej opcji elektronicznej regulacji jazdy Showa (Showa EERA™).

Model roku 2022 Africa Twin Adventure Sports (który stanowił 57% całej sprzedaży Africa Twin w 2021 roku) został wyposażony w udoskonalone ustawienia DCT dla jeszcze płynniejszej jazdy na pierwszym i drugim biegu, nową, bardziej kompaktową konstrukcję szyby i uderzającą ultra nowoczesną grafikę Cracked Terrain. Chociaż pozostawiono bez zmian specyfikację techniczną modelu roku 2023, dodanie nowego koloru Mat Iridium Gray Metallic jeszcze bardziej zwiększa atrakcyjność Africa Twin Adventure Sports.

-

HONDA CRF1100L AFRICA TWIN 2023 - CENA W POLSCE

Cena modelu nie jest jeszcze znana, klienci poznają ją wkrótce.

-

OPIS MODELU

Model CRF1100L Africa Twin Adventure Sports współdzieli ramę, silnik i pozycję kierowcy ze zorientowanym silniej na jazdę terenową modelem CRF1100L Africa Twin, ale ma swoje odmienne zadania. Można je określić jako zdolność pokonywania długich dystansów i codzienną funkcjonalność, zarówno w podróżach po asfalcie, jak i na bezdrożach. To efekt dużego zbiornika paliwa o pojemności 24,8 litra, dokładniejszej ochrony przed wiatrem (zarówno od przodu, jak i z boku), regulowanej wysokości szyby, dużej osłony podsilnikowej, aluminiowego tylnego bagażnika oraz wykorzystania bezdętkowych opon. Gniazdo elektryczne ACC i podgrzewane manetki są wyposażeniem standardowym.

Szeregowy dwucylindrowy silnik o pojemności 1084 cm3 dysponuje mocą 102 KM (75 kW) i momentem obrotowym 105 Nm, a konstrukcja stalowej ramy jest kluczem do łatwości prowadzenia motocykla. Zastosowano w nim również przykręcaną aluminiową ramę pomocniczą. Aluminiowy wahacz oparto na rozwiązaniu znanym z crossowego modelu CRF450R. Sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU) pozwala kontrolować nie tylko 7-poziomowy system HSTC, ale także 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła, działanie ABS w czasie pokonywania zakrętów (z ustawieniem terenowym), układ kontroli podnoszenia tylnego koła i wykrywanie zakrętów przez przekładnię DCT. Dostępne są cztery domyślne tryby jazdy: URBAN (miasto), TOUR (turystyka), GRAVEL (szuter) i OFF-ROAD (teren).

Aby uzyskać optymalne tłumienie zawieszenia z przodu i z tyłu, Africa Twin Adventure Sports jest również opcjonalnie wyposażona w system Showa EERA™. Cztery domyślne tryby pracy - SOFT, MID, HARDOFF-ROAD - obejmują wszystkie warunki jazdy, a tryb USER umożliwia dalsze dostrajanie systemu. Napięcie wstępne tylnej sprężyny można regulować podczas postoju.

Pozycja jazdy, dostosowana do pełnej kontroli, charakteryzuje się wąskim siedzeniem i wysoko osadzoną kierownicą. Podwójne światła do jazdy dziennej LED (DRL) wyposażone są w trzystopniowe doświetlanie zakrętów - automatycznie dostosowujące pole oświetlenia do kąta pochylenia motocykla, co poprawia bezpieczeństwo i zapewnia kierowcy komfortową widoczność. Tempomat i podgrzewane manetki są wyposażeniem standardowym. 6,5-calowy ekran dotykowy TFT z kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym (MID) oferuje głęboką interakcję z systemami zainstalowanymi w motocyklu, a także kontrolę nad Apple CarPlay®, Android Auto® i łącznością Bluetooth.

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports 2023 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:

- Pearl Glare White,

- NOWOŚĆ: Mat Iridium Gray Metallic.

-

-

Mat Iridium Gray Metallic

JAKIE WYPOSAŻENIE?

Rozbudowane przednie owiewki w Africa Twin Adventure Sports zaprojektowano z myślą o długodystansowych podróżach, a niewielka szyba z 5-stopniową regulacją wysokości umożliwia dobrą widoczność, jednocześnie zapewniając skuteczną ochronę przed wiatrem i kaprysami pogody. Podobnie jak w Africa Twin, poziom siedziska wynosi 850-870 mm, a kierownica znajduje się na wysokości 1182 mm, dzięki czemu kierowca zachowuje pozycję jazdy gwarantującą widoczność i wygodną kontrolę, zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej.

Część tylna motocykla jest solidnie zwężona, a starannie wyprofilowane wąskie siedzenie umożliwia łatwe przesuwanie się do przodu lub do tyłu i ułatwia dosięgnięcie podłoża. Zbiornik paliwa o pojemności 24,8 l oferuje potencjalny zasięg przekraczający 500 km przy zużyciu paliwa w cyklu WMTC wynoszącym 4,9 l/100 km w wersji z przekładnią manualną i 4,8 l/100 km w motocyklu z przekładnią DCT. Duża osłona podsilnikowa i aluminiowy tylny bagażnik są elementami specyfikacji standardowej.

Podwójne reflektory LED, umieszczone wysoko i wyposażone w światła do jazdy dziennej (DRL), automatycznie dostosowują się do jasności otoczenia i zapewniają dobrze widoczne światło w każdych warunkach. Celem zwiększenia bezpieczeństwa jazdy, Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports wyposażono w trzystopniowe doświetlanie zakrętów, które zależnie od prędkości i kąta pochylenia motocykla (kontrolowanego przez IMU) służy do automatycznego wyboru doświetlanego pola pokonywanych zakrętów. Duże osłony dłoni są wyposażeniem standardowym.

Pełnokolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT (MID) zapewnia kierowcy wygodną kontrolę nad wszystkimi systemami Africa Twin Adventure Sports, włącznie z wyborem trybu jazdy dostępnym w lewym górnym rogu ekranu. MID można również skonfigurować tak, by wyświetlał różne poziomy informacji, dotyczące wybranego trybu jazdy. Ekran jest łatwy w użyciu, nawet w rękawiczkach.

Motocykl wyposażono w Apple CarPlay®Android Auto®, umożliwiając obsługę smartfona za pośrednictwem ekranu dotykowego. Można również korzystać z aplikacji nawigacyjnych, a za pomocą zestawu słuchawkowego Bluetooth umieszczonego w kasku można nawiązywać i odbierać połączenia. Smartfon można podłączyć do portu ładowania USB, znajdującego się po prawej stronie ekranu MID. Opcjonalnie dostępna jest bezprzewodowa łączność Bluetooth z obsługą głosową, można również korzystać z przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy.

Przednie i tylne kierunkowskazy mają funkcję sygnału awaryjnego hamowania (ESS). Podczas nagłego hamowania z prędkości powyżej 50 km/h światła awaryjne migają, aby ostrzec innych użytkowników drogi o gwałtownym spadku prędkości. Światła awaryjne, włączające się przy nagłym hamowaniu, są wyłączane bez korzystania z prostego timera, system porównuje różnicę prędkości kół przedniego i tylnego i w zależności od sytuacji oblicza, kiedy należy wyłączyć światła awaryjne. Funkcję automatycznego anulowania SSD można dezaktywować, korzystając z ekranu MID. Tempomat jest wyposażeniem standardowym, co ułatwi dalekie podróże po autostradzie.

W roczniku 2023 model CRF1100L Africa Twin Adventure Sports będzie dostępny w dwóch opcjach kolorystycznych: malowanie Tricolor Pearl Glare White jest wciąż dostępne w modelu 2023, z klasyczną, sugestywną kolorystyką i przyciągającymi spojrzenia złotymi kołami. Nowością jest stylowe malowanie Mat Iridium Gray Metallic, z czarnymi obręczami kół.

-

-

Tricolor Pearl Glare White

JAKI SILNIK?

8-zaworowy dwucylindrowy rzędowy silnik Africa Twin Adventure Sports o pojemności skokowej 1084 cm3 ma moc maksymalną 102 KM (75 kW) przy 7500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 105 Nm przy 6250 obr/mon. Średnica cylindra wynosi 92 mm, skok tłoka, to 81,5 mm, a stopień sprężania 10,1:1. Korpus przepustnicy ma średnicę 46 mm, a rozstaw cylindrów i ich średnice dobrano tak, by stworzyć gładki profil wlotu powietrza. Oprogramowanie sterownika ECU i kąt pochylenia wtryskiwacza pozwalają na dostarczanie strumienia paliwa z powietrzem bezpośrednio do komór spalania wyposażonych w dwie świece zapłonowe każda.

Układ rozrządu Hondy SOHC Unicam jest charakterystyczny dla modelu CRF450R w specyfikacji do wyścigów motocrossowych, a nisko osadzony wałek rozrządu przyczynia się do zwartej budowy głowicy cylindrów i całego zespołu silnikowego. Zawory wlotowe mają średnicę 10,1 mm, zawory wylotowe 9,3 mm. Aluminiowe tuleje cylindrowe służą redukcji masy, przesunięcie czopów korbowodowych o 270° i wynikające z tego nierównomierne odstępy między kolejnymi zapłonami paliwa tworzą charakterystyczne dla takiego silnika „pulsowanie”.

Skrzynia korbowa jest podzielona poziomo, pompa wodna umieszczona w obudowie sprzęgła, a termostat jest zintegrowany z głowicą cylindrów. Wersje manualna i DCT silnika mają wspólne skrzynie korbowe, z niewielkimi różnicami zewnętrznymi, pompa wody i pompa oleju napędzane są przez wałki wyrównoważające silnika.

Miska olejowa ma półsuchą konstrukcję ze zbiornikiem oleju w dolnej części skrzyni korbowej. Umożliwia to obniżenie głębokości miski, ograniczając wysokość silnika. Pompa zasilana ciśnieniowo znajduje się w zbiorniku, z którego dostarcza olej, nie ma więc potrzeby stosowania ciśnieniowego kanału zasilającego. Siły bezwładności drugiego rzędu są neutralizowane wzajemnie ruchem posuwisto-zwrotnym tłoków, podczas gdy siły bezwładności pierwszego rzędu są redukowane przez zastosowanie dwóch wałków wyrównoważających.

Wykonane z aluminium: zabierak i tarcza dociskowa sprzęgła, wykorzystują krzywki „wspomagające”, aby ułatwić zmianę biegu na wyższy oraz krzywki „poślizgowe”, używane przy hamowaniu silnikiem i przy redukcji biegów. Wraz ze zmianą silnika na 1100 cm3 w roczniku modelowym 2020, średnica sprzęgła została zmniejszona w porównaniu z poprzednim modelem, a sprężyny sprzęgłowe pracują przy zmniejszonej sile napięcia, dzięki czemu dźwignia sprzęgła pracuje delikatniej. Sześciobiegowa przekładnia manualna korzysta z krzywkowego mechanizmu zmiany biegów o konstrukcji analogicznej, jak w modelu CRF450R, co zapewnia łatwość zmiany przełożeń. System umożliwiający zmianę biegu na wyższy bez użycia sprzęgła i zamykania przepustnicy (tzw. Quickshifter) pozostaje dostępny jako dodatek opcjonalny.

Zakończenie układu wylotowego posiada aktywny zawór kontrolny wydechu (ECV), bardzo zbliżony do stosowanego w modelu Fireblade. Zawór ten zwiększa zarówno osiągi silnika, jak i jego sprawność, otwierając się przy wyższych obrotach, co nadaje przyjemne pulsacyjne brzmienie wydechu przy niższych obrotach.

-

JAKIE SYSTEMY?

Elektroniczne sterowanie przepustnicy (TBW) wraz z sześcioosiowym bezwładnościowym modułem pomiarowym (IMU) są fundamentem wszystkich elektronicznych systemów motocykla. System oferuje 4 poziomy mocy i 3 poziomy hamowania silnikiem. Nadal występuje siedem poziomów czułości systemu regulacji momentu obrotowego (HSTC), ale zakres interwencji zoptymalizowano i dostosowano do pracy z danymi wejściowymi, przekazywanymi w czasie rzeczywistym przez IMU (kąty znoszenia, pochylenia i prędkości ich zmian). Czułość poziomów interwencji jest zoptymalizowana, aby umożliwić kierowcy precyzyjniejszy wybór stopnia uślizgu tylnej opony podczas jazdy w terenie. System HSTC można też całkowicie wyłączyć.

Kolejnym systemem jest kontrola unoszenia przedniego koła Wheelie Control. Dzięki IMU mierzącemu kąty i prędkości ich zmian oraz kontroli momentu obrotowego silnika za pomocą TBW, kierowca może wybierać pomiędzy 3 poziomami wejściowymi systemu Wheelie Control. Poziom 1 pozwala na zamierzone unoszenie koła, ale tłumi każdy jego nagły ruch. Poziom 3 całkowicie blokuje podniesienie przedniego koła, a poziom 2 oferuje działanie pośrednie między 1 i 3. Kontrolę unoszenia przedniego koła można całkowicie wyłączyć.

Wprowadzono cztery domyślne ustawienia trybów jazdy: TOUR, URBAN, GRAVEL i OFF-ROAD, które obejmują większość warunków jazdy i sytuacji drogowych oraz dwa konfigurowalne ustawienia użytkownika. Nawet w domyślnych trybach jazdy można zmienić niektóre parametry – w systemie HSTC między poziomami 1-7 (plus wyłączenie), w Wheelie Control między poziomami 1-3 (plus wyłączenie) i w przekładni DCT w trybie S poziomy 1-3 zmiany biegów.

- Tryb TOUR wykorzystuje najwyższy poziom mocy (1) do jazdy turystycznej z pasażerem i bagażami oraz hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.

- Tryb URBAN dobrze sprawuje się w szerokim zakresie warunków jazdy i wykorzystuje moc na średnim poziomie (2), hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.

- Tryb GRAVEL najbardziej łagodzi moc silnika (4) i hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny, kiedy pracuje w trybie terenowym, a działania ABS na tylne koło nie można wyłączyć.

- Tryb OFF-ROAD wykorzystuje nieco więcej mocy silnika (3) i maksymalnie łagodzi hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny kiedy pracuje w trybie terenowym, ale możliwe jest wyłączenie działania ABS na tylne koło.

- Tryby USER 1 i 2 dają kierowcy możliwość zestawienia dwóch różnych, spersonalizowanych ustawień, z wyborem poziomu mocy silnika 1-4, poziomu intensywności hamowania silnikiem 1-3, do tego wybór czułości HSTC, Wheelie Control, ABS (tryb drogowy/tryb terenowy). Tryb USER 1 na początku oferuje poziom 2 mocy silnika i poziom 2 hamowania silnikiem, tryb USER 2 fabrycznie ustawiony jest na poziom 4 mocy silnika i poziom 3 hamowania silnikiem.

-

JAK DZIAŁA DCT?

Honda sprzedała ponad 200 000 motocykli wyposażonych w DCT w całej Europie od czasu, gdy system ten po raz pierwszy pojawił się jako opcja w modelu VFR1200F w 2009 roku. O akceptacji rynku dla tej przekładni świadczy fakt, że wersje Africa Twin (w tym Adventure Sports) wyposażone w DCT stanowiły 51% europejskiej sprzedaży tych modeli w 2021 roku. Dla wersji Adventure Sports udział przekładni DCT wzrasta do 61%. Unikalny system przekładni DCT zapewnia stałą, błyskawiczną, płynną zmianę biegów i bardzo szybko korzystanie z tej przekładni staje się dla kierowcy zupełnie naturalne i oczywiste. Zastosowano w niej dwa sprzęgła: jedno dla rozruchu oraz 1, 3 i 5 biegu, drugie dla 2, 4 i 6 biegu, przy czym wałek główny jednego ze sprzęgieł jest umieszczony wewnątrz drugiego, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni.

Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło. Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, ale sama zmiana jest bardzo wygładzona.

Dodatkowe korzyści, to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni, źle zmieniając biegi), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i zmniejszenie zmęczenia kierowcy. DCT pozwala też kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, pokonywaniu zakrętów i punktach hamowania.

Dostępne są trzy tryby pracy przekładni. Tryb MT zapewnia pełną manualną kontrolę, umożliwiając kierowcy ręczną zmianę biegów za pomocą przycisków sterujących umieszczonych na kierownicy. Tryb automatyczny D jest idealny do jazdy po mieście i na autostradzie, zapewniając największą oszczędność paliwa. Tryb automatyczny S oferuje trzy poziomy bardziej sportowej jazdy, jako że elektroniczny moduł sterujący pracą przekładni pozwala na zwiększenie obrotów silnika nieco wyżej przed zmianą biegu. W tym trybie przekładnia wcześniej redukuje biegi, zapewniając skuteczniejsze hamowanie silnikiem.

W trybach D lub S, przekładnia DCT oferuje możliwość natychmiastowej ręcznej interwencji, jeśli kierowca uzna to za potrzebne. Wystarczy wtedy za pomocą przycisków umieszczonych po lewej stronie kierownicy dokonać zmiany biegu w górę lub w dół. Po takiej interwencji, po określonym czasie DCT bezproblemowo powraca do trybu automatycznego i wznawia zmienianie biegów w zależności od położenia przepustnicy, prędkości pojazdu i załączonego biegu. Przekładnia DCT zastosowana w Africa Twin jest również w pełni przygotowana do pracy w trudnych warunkach terenowych, o czym świadczy dodatkowy przełącznik G dostępny na ekranie dotykowym TFT. Włączenie opcji G podczas jazdy w jakimkolwiek trybie pracy DCT poprawia wyczucie przyczepności oraz kontrolę nad motocyklem poprzez redukcję poślizgu sprzęgieł przy zmianie biegów.

Kolejną funkcją przekładni DTC jest pomiar kąta nachylenia drogi, do którego dostosowywana jest mapa zmiany przełożeń, co zapewnia optymalne obroty zmiany biegów przy podjeżdżaniu na wzniesienie i ułatwia utrzymanie pełnej kontroli nad motocyklem. Oprogramowanie przekładni DCT w Africa Twin Adventure Sports wykorzystuje również wykrywanie zakrętów. Gdy IMU rozpoznaje, że motocykl pokonuje zakręt, system subtelnie modyfikuje program zmiany biegów, aby uzyskać maksymalną naturalność zmiany przełożeń. Ustawienia przekładni DCT są zoptymalizowane dla zapewnienia płynniejszego ruszania i jazdy przy niewielkich prędkościach.

-

-

JAKIE PODWOZIE?

Wśród najważniejszych elementów, które miały doprowadzić do uzyskania jeszcze lepszych parametrów terenowych i drogowych Africa Twin Adventure Sports, jest sześcioosiowa inercyjna jednostka pomiarowa Bosch MM7.10, umieszczona centralnie w motocyklu. Urządzenie to mierzy w czasie rzeczywistym kąty przechyłu bocznego, pochylenia przód-tył, kąt obrotu (znoszenia) oraz prędkość ich zmian. Wspomaga to zarządzanie trakcją tylnego koła poprzez systemy TBW i HSTC, przyczepnością przedniego koła przy hamowaniu poprzez korektę działania ABS na zakrętach, unoszeniem przedniego koła z pomocą systemu Wheelie Control, a także dodaje kontrolę unoszenia tylnego koła.

Równowaga wytrzymałości i sztywności stalowej częściowo podwójnej ramy kołyskowej służy zwiększeniu zdolności do jazdy w terenie, jednocześnie wzmacniając wszechstronne właściwości jezdne na asfalcie. Sztywność wokół główki ramy została zoptymalizowana, aby poprawić wyczucie przyczepności przedniego koła, główne belki są cienkie i proste, wyeliminowano też przednią poprzeczkę ramy. Prześwit wynosi 250 mm rozstaw osi 1575 mm, kąt pochylenia główki ramy, to 27,5°, wyprzedzenie wynosi 113 mm. Masa motocykla z płynami, to 238 kg, a w wersji z przekładnią DTC 248 kg. Showa EERA dodaje kolejne 2 kg zarówno w wersji z przekładnią manualną, jak i DCT.

Szerokość przykręcanej aluminiowej ramy pomocniczej wynosi 195 mm, co ma kluczowe znaczenie dla łatwiejszego kontaktu stóp z podłożem. Lekki aluminiowy wahacz, oparty na projekcie wahacza stosowanego w wyczynowym modelu CRF450R, zapewnia doskonałą przyczepność tylnego koła i precyzyjniejsze wyczucie kontaktu koła z nawierzchnią. Do regulacji siły tłumienia z przodu i z tyłu oraz wstępnego napięcia sprężyn w celu dopasowania ich do obciążenia i warunków jazdy służy elektroniczna regulacja jazdy Showa EERA, która jest opcją w Africa Twin Adventure Sports. Showa EERA dostosowuje siłę tłumienia do wybranego trybu jazdy i ma za zadanie dostarczenie najlepszych reakcji zawieszenia w różnych warunkach jazdy, zależnie od potrzeb – więcej komfortu jazdy przy niższych prędkościach i więcej stabilności przy wyższych prędkościach.

Dane wejściowe są zbierane z czujników skoku zawieszenia i z inercyjnej jednostki pomiarowej (IMU). Dostępne są trzy ustawienia drogowe: SOFT zapewnia najniższą siłę tłumienia dla płynniejszej reakcji, wszechstronny tryb MID działa jako ustawienie uniwersalne, z kolei tryb HARD zapewnia najwyższe siły tłumienia zarówno przy małych, jak i dużych szybkościach ruchu zawieszenia i jest przeznaczony do bardziej sportowej jazdy. Dostępne jest też ustawienie OFF-ROAD, które stopniowo zwiększa siłę tłumienia przedniego widelca wraz ze wzrostem prędkości ruchu zawieszenia i wykorzystuje wyższe siły tłumienia tylnego amortyzatora.

Napięcie wstępne sprężyny tylnej można regulować elektronicznie podczas postoju, korzystając z czterech ustawień domyślnych: 1) jazda solo, 2) jazda solo z bagażem, 3) jazda z pasażerem4) jazda z pasażerem i bagażem. Opcja USER umożliwia precyzyjne dostrojenie siły tłumienia z przodu iż tyłu oraz wybór spośród 24 punktów napięcia wstępnego sprężyny tylnej.

Africa Twin Adventure Sports jest również dostępna ze standardowym zawieszeniem Showa. Przy długości skoku wynoszącej 230 mm, odwrócony przedni widelec 45 mm zapewnia pochłanianie dużych nierówności. Jego charakterystyka została zmieniona w celu poprawy działania zawieszenia. Tłumienie odbicia i dobicia są w pełni regulowane. Odlewane górne aluminiowe jarzmo i kute jarzmo dolne – z drążonym aluminiowym trzonem – łączą się z widelcem za pomocą dwóch śrub na górze i na dole.

Aby ułatwić naprawę przebitej opony, przednie i tylne koła szprychowe 21/18 cali (szprychy wykonane ze stali nierdzewnej) są wyposażone w bezdętkowe opony Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T lub Metzeler Karoo Street w rozmiarze 90/90-21M/C 54H i 150/70R18 M/C 70H. Opony z blokowym bieżnikiem (Continental 90/90-21M/C 54S i 150/70B 18M/C 70Q) są również dopuszczone do montażu.

-

JAKIE AKCESORIA?

Elementy z oferty oryginalnych akcesoriów Hondy przeznaczonych do modelu Africa Twin Adventure Sports dostępne są zarówno osobno, jak i w pakietach pomyślanych pod kątem wygody nabywców. Pakiet Super Pack został opracowany w celu poprawy zarówno komfortu na długich trasach, jak i zwiększenia pojemności bagażowej, przy czym dostępne są dwie wersje kufrów: aluminiowe i plastikowe. Elementy pakietu:

- kompletny aluminiowy zestaw bagażowy zawierający kufer górny (42 l) i kufry boczne (37 l z lewej strony, 33 l z prawej strony), wraz z torbami wewnętrznymi

lub

- kompletny plastikowy zestaw bagażowy zawierający duży plastikowy kufer centralny (58 l) i kufry boczne (40 l z lewej strony, 30 l z prawej strony), wraz z torbami wewnętrznymi,

- torba na zbiornik, poj. 4.5 litrów,
- boczne orurowanie ochronne,
- przednie światła przeciwmgielne,
- osłona silnika z mocowaniem,
- osłony chłodnicy,
- gniazdo akcesoriów 12V,
- zestawy szyb i owiewek,
- podpórka główna.

Zestaw podróżny Travel Pack maksymalizuje wygodę w czasie długich podróży motocyklem Africa Twins. Podobnie jak zestaw Super Pack, również zestaw podróżny jest dostępny w dwóch wersjach – z kuframi aluminiowymi lub plastikowymi.

Kompletny aluminiowy zestaw bagażowy zawierający kufer górny (42 l) i kufry boczne (37 l z lewej strony, 33 l z prawej strony), wraz z torbami wewnętrznymi

lub

- kompletny plastikowy zestaw bagażowy zawierający duży plastikowy kufer centralny (58 l) i kufry boczne (40 l z lewej strony, 30 l z prawej strony), wraz z torbami wewnętrznymi,

- torba na zbiornik, poj. 4.5 litrów,
- osłona silnika z mocowaniem,
- boczne orurowanie ochronne,
- zestawy szyb i owiewek,
- podpórka główna.

Dostępne są również dodatkowe akcesoria, które obejmują:

- siedzenie niskie (825-845) mm i siedzenie wysokie (875-895),
- naklejki ochronne,
- nasuwany na oryginalną rurę wydechową tłumik SC-Project,
- kufer górny 38 litrów,
- torba na zbiornik, poj. 3 litrów.

-

DANE TECHNICZNE

SILNIK
typ SOHC chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam
pojemność skokowa 1084 cm3
średnica cylindra i skok tłoka 92 mm x 81,5 mm
stopień sprężania 10,1:1
moc maksymalna 102 KM (75 kW) przy 7 500 obr/min
maksymalny  moment obrotowy 105 Nm przy 6 250 obr/min
poziom hałasu dla wersji MT: L-urban 73,2 dB (ważona kombinacja pomiaru przy stałej prędkości i pomiaru przy przyspieszaniu z pełnym otwarciem przepustnicy), L-wot 78,9 dB (przyspieszanie z pełnym otwarciem przepustnicy);
dla wersji DCT: L-urban 73.7dB (ważona kombinacja pomiaru przy stałej prędkości i pomiaru przy przyspieszaniu z pełnym otwarciem przepustnicy), L-wot 79.6dB (przyspieszanie z pełnym otwarciem przepustnicy);
pojemność układu smarowania 4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT)
SYSTEM PALIWOWY
zasilanie elektroniczny wtrysk PGM-FI
zbiornik paliwa 24,8 l
emisja CO2 112 g/km MT
110 g/km DCT
zużycie paliwa 4,9 l/100 km MT
4,8 l/100 km DCT
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
rozrusznik elektryczny
pojemność akumulatora 12V-6Ah akumulator litowo-jonowy (20h)
moc alternatora  0,49 kW/5000 obr/min
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
typ sprzęgła mokre wielotarczowe ze sprężynami walcowymi, krzywkowe wspomaganie i antyhopping
DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe ze sprężynami walcowymi
typ skrzyni biegów 6-biegowa manualna (6-biegowa DCT)
RAMA
typ częściowo podwójna, kołyskowa
PODWOZIE
wymiary (dł. x szer. x wys.) 2330 mm x 960 mm x 1490 mm (1545 mm z szybą w górnej pozycji)
rozstaw osi 1575 mm
kąt pochylenia kolumny 27,5°
wyprzedzenie 113 mm
wysokość siedziska 850/870 mm (opcjonalne siedzenie obniżone 825 mm, opcjonalne siedzenie podwyższone 895 mm)
prześwit 250 mm
masa własna 238 kg (DCT 248 kg)
z zawieszeniem Showa EERA™ 240 kg MT (DCT 250 kg)
ZAWIESZENIE
przód odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm z kartridżem, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie dobicia, skok 230 mm
EERATM - odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm, Showa EERATM z regulacją tłumienia dobicia i odbicia, skok 230 mm
tył jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, skok koła 220 mm.
EERA™ - jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym Showa, hydrauliczna zdalna regulacja napięcia wstępnego i elektroniczna kontrola tłumienie odbicia i dobicia, skok koła 220 mm.
KOŁA
przód 21M/C x MT2.15, stalowe szprychy, aluminiowa obręcz
tył 18M/C x MT4.00, stalowe szprychy, aluminiowa obręcz
obręcz przednia 21"
obręcz tylna 18"
opona przednia 90/90-21M/C 54H (bezdętkowa)
Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T
Metzler Karoo Street
opona tylna 150/70R18M/C 70H (bezdętkowa)
Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T
Metzler Karoo Street
HAMULCE
układ ABS 2-kanałowy współpracujący z IMU
wybór trybu pracy ABS z ustawieniami drogowym i terenowym
przód podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu
tył tarcza hamulcowa 256 mm typu „wave” z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. Dwukanałowy ABS z możliwością wyłączenia ingerencji w hamowanie tylnego koła
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
zespół wskaźników wyświetlacz LCD, TFT 6,5 calowy multiinformacyjny ekran dotykowy
system zabezpieczeń immobilizer, opcjonalnie system alarmowy
reflektor LED
światła tylne LED
wyposażenie elektryczne światła do jazdy dziennej, Bluetooth dla urządzeń audio, Apple Carplay®, Android Auto®, gniazdo USB, automatyczne anulowanie sygnału skrętu, tempomat, sygnał hamowania awaryjnego, IMU, HSTC, doświetlanie zakrętów, kontrola unoszenia kół.

___
źródło: Honda Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: