HONDA CRF1100L AFRICA TWIN 2023 - JAKA ZMIANA?

HONDA CRF1100L AFRICA TWIN 2023 - JAKA ZMIANA?

05 SIERPIEŃ 2022 09:00

NOWOŚĆ | Minęły ponad trzy dekady, odkąd Honda XRV650 Africa Twin po raz pierwszy wjechała na rynek europejski. Motocykl, który odziedziczył tę nazwę, pojawił się w sprzedaży w 2016 roku jako CRF1000L Africa Twin i był zupełnie nową konstrukcją, w którą tchnięto ducha tak popularnego pierwowzoru.

Istotą pierwszej Hondy Africa Twin była znakomicie dobrana równowaga między mocą i masą. Ten atut przeniesiono również do nowego modelu. Dzięki wyjątkowemu, atletycznemu wyglądowi, funkcjonalnemu, dającemu przyjemność z jazdy silnikowi i sprawnemu, komfortowemu podwoziu, CRF1000L Africa Twin okazał się prawdziwie nowoczesnym i wszechstronnym pojazdem. Zdobył on ogromną popularność zarówno wśród poszukiwaczy przygód z całego świata, jak i wśród osób dojeżdżających motocyklem do pracy w mieście czy wśród weekendowych turystów. Dotychczas sprzedano 85 tys. egzemplarzy tego modelu.

W 2018 r. model Africa Twin, zarówno w wersji z manualną skrzynią biegów, jak i ze skrzynią dwusprzęgłową DCT, otrzymał elektroniczną kontrolę przepustnicy, 3 tryby jazdy, system kontroli momentu obrotowego Hondy, a także układy dolotowy i wydechowy, dopracowane pod kątem reakcji i brzmienia silnika. Na tej samej platformie zbudowano również odmianę Africa Twin Adventure Sports – z tymi samymi aktualizacjami, jednak z ulepszoną ochroną przed wiatrem, większym zasięgiem uzyskanym dzięki powiększeniu zbiornika paliwa i z zawieszeniem o większym skoku – dzięki czemu powstał motocykl lepiej dostosowany do długich wypraw.

Kolejnym kamieniem milowym w ewolucji modelu Africa Twin było wprowadzenie w modelu na rok 2020 silnika o większej pojemności – 1084 cm3, uzyskanej dzięki wydłużeniu skoku tłoków. Komfort jazdy, możliwości techniczne i wszechstronność nowego CRF1100L Africa Twin Adventure Sport znacznie wzrosły, dzięki dodatkowej opcji elektronicznej regulacji zawieszenia Showa, a sam CRF1100L Africa Twin gruntownie przeprojektowano, nadając mu agresywny, kompaktowy styl rajdowy i znacznie lepsze możliwości terenowe. Zgodnie z zasadami określonymi przed laty przy konstruowaniu pierwszego modelu Africa Twin, silnik w znacząco lżejszym opakowaniu dostarcza obecnie więcej mocy i momentu obrotowego.

Motocykl na rok modelowy 2022 wyposażono w udoskonalone ustawienia DCT, by uzyskać jeszcze płynniejsze prowadzenie na pierwszym i drugim biegu, standardowo montowany aluminiowy tylny bagażnik oraz efektowną, ultranowoczesną grafikę „Big Logo”. Mimo braku zmian w specyfikacji technicznej modelu na rok 2023, ewolucja dwóch bardzo efektownych schematów malowania podnosi ogólną atrakcyjność motocykla Africa Twin.

-

HONDA CRF1100L AFRICA TWIN 2023 - CENA W POLSCE

Cena modelu nie jest jeszcze znana, klienci poznają ją wkrótce.

-

OPIS MODELU 

CRF1100L Africa Twin to motocykl zorientowany na maksymalizację zdolności terenowych z wyglądem prawdziwej maszyny rajdowej, zdolny również dostarczać rajdowych wrażeń. Smukły i lekki rzędowy dwucylindrowy silnik o pojemności 1084 cm3 zapewnia 102 KM (75 kW) mocy maksymalnej i 105 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a konstrukcja stalowej ramy jest kluczem do łatwości prowadzenia motocykla. Zastosowano w nim również przykręcaną aluminiową ramę pomocniczą. Aluminiowy wahacz oparto na rozwiązaniu znanym z crossowego modelu CRF450R.

Istotnym elementem Africa Twin jest sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU), który pozwala kontrolować nie tylko 7-poziomowy system HSTC, ale także 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła, działanie ABS w czasie pokonywania zakrętów (z ustawieniem terenowym), układ kontroli podnoszenia tylnego koła i wykrywanie zakrętów przez przekładnię DCT. Dostępne są cztery domyślne tryby jazdy: URBAN (miasto), TOUR (turystyka), GRAVEL (szuter) i OFF-ROAD (teren).

Pozycja jazdy, dostosowana do pełnej kontroli, charakteryzuje się wąskim siedzeniem i wysoko osadzoną kierownicą. Podwójne światła LED do jazdy dziennej (DRL) zapewniają wzorową widoczność na drodze i poprawiają bezpieczeństwo. Tempomat jest wyposażeniem standardowym. 6,5-calowy ekran dotykowy TFT z kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym (MID) oferuje głęboką interakcję z systemami zainstalowanymi w motocyklu, a także kontrolę nad Apple CarPlay®, Android Auto® i łącznością Bluetooth.

Honda CRF1100L Africa Twin 2023 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:

- grand Prix Red,

- NOWOŚĆ: Mat Ballistic Black Metallic – teraz z całkowicie czarną ramą,

- NOWOŚĆ: Glint Wave Blue Metallic Tricolour – z niebieskim przodem oraz niebieskim przednim błotnikiem i częścią tylną z czerwonymi i białymi detalami.

-

-

Mat Ballistic Black Metallic

JAKIE WYPOSAŻENIE?

Regulowana szyba jest krótka, przez co nie utrudnia obserwacji terenu przed kołem. Wysokość siedziska wynosi 850-870 mm, dzięki wysoko zamontowanej kierownicy kierowca zachowuje bardziej pionową pozycję jazdy i wygodną kontrolę, zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej. Część tylna motocykla jest smukła, wąskie, starannie wyprofilowane siedzenie ułatwia dosięgnięcie do nawierzchni i przesuwanie się do przodu lub do tyłu, a poprawiający walory użytkowe aluminiowy tylny bagażnik jest wyposażeniem standardowym.

Podwójne reflektory LED są umieszczone wysoko i wyposażone w światła do jazdy dziennej (DRL), automatycznie dostosowują się do jasności otoczenia i zapewniają dobrze widoczne światło w każdych warunkach. Osłony dłoni są wyposażeniem standardowym. Pełnokolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT (MID) zapewnia kierowcy wygodną kontrolę nad wszystkimi systemami Africa Twin. Wybór trybu jazdy zlokalizowano w lewym górnym rogu ekranu. MID można również skonfigurować tak, by wyświetlał różne poziomy informacji, dotyczące wybranego trybu jazdy. Ekran jest łatwy w użyciu, nawet w rękawiczkach.

Motocykl wyposażono w Apple CarPlay®Android Auto®, umożliwiając obsługę smartfona za pośrednictwem ekranu dotykowego. Można również korzystać z aplikacji nawigacyjnych, a za pomocą zestawu słuchawkowego Bluetooth umieszczonego w kasku można nawiązywać i odbierać połączenia. Smartfon można podłączyć do portu ładowania USB, znajdującego się po prawej stronie ekranu MID. Opcjonalnie dostępna jest bezprzewodowa łączność Bluetooth z obsługą głosową, można również korzystać z przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy.

Przednie i tylne kierunkowskazy mają funkcję sygnału awaryjnego hamowania (ESS). Podczas nagłego hamowania z prędkości powyżej 50 km/h światła awaryjne migają, aby ostrzec innych użytkowników drogi o gwałtownym spadku prędkości. Światła awaryjne po nagłym hamowaniu są wyłączane bez korzystania z prostego timera, zamiast tego system porównuje różnicę prędkości kół przedniego oraz tylnego i oblicza, kiedy należy wyłączyć światła awaryjne w zależności od sytuacji. Funkcję automatycznego anulowania SSD można dezaktywować, korzystając z ekranu MID. Tempomat jest wyposażeniem standardowym, co ułatwi dalekie podróże po autostradzie.

W roczniku 2023 CRF1100L Africa Twin będzie dostępny w trzech opcjach kolorystycznych: malowanie „Mat Ballistic Black Metallic”, nowość w modelu na rok 2023, obejmuje także tylną ramę pomocniczą. Tradycyjna opcja malowania w trzech kolorach została przemianowana na „Glint Wave Blue Metallic Tricolore”, jako że na niebiesko malowany jest przód wraz z błotnikiem i centralna część motocykla, natomiast z tyłu pojawiają się czerwone i białe detale. Trzeci kolor to klasyczny dla modeli CRF Grand Prix Red, który nawiązuje do dziedzictwa Hondy w wyścigach terenowych.

-

-

Glint Wave Blue Metallic Tricolour

JAKI SILNIK?

8-zaworowy dwucylindrowy rzędowy silnik o pojemności skokowej 1084 cm3 ma moc maksymalną 102 KM (75 kW) przy 7500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 105 Nm przy 6250 obr/mon. Średnica cylindra wynosi 92 mm, skok tłoka 81,5 mm, a stopień sprężania 10,1:1. Korpus przepustnicy ma średnicę 46 mm, a rozstaw cylindrów i ich średnice dobrano tak, by stworzyć gładki profil wlotu powietrza. Oprogramowanie sterownika ECU i kąt pochylenia wtryskiwacza pozwalają na dostarczanie strumienia paliwa z powietrzem bezpośrednio do komór spalania wyposażonych w dwie świece zapłonowe każda.

Układ rozrządu Hondy SOHC Unicam jest charakterystyczny dla modelu CRF450R w specyfikacji do wyścigów motocrossowych, a nisko osadzony wałek rozrządu przyczynia się do zwartej budowy głowicy cylindrów i całego zespołu silnikowego. Zawory wlotowe mają średnicę 10,1 mm, zawory wylotowe 9,3 mm. Aluminiowe tuleje cylindrowe służą redukcji masy, przesunięcie czopów korbowodowych o 270° i wynikające z tego nierównomierne odstępy między kolejnymi zapłonami paliwa tworzą charakterystyczne dla takiego silnika „pulsowanie”.

Skrzynia korbowa jest podzielona poziomo, pompa wodna umieszczona w obudowie sprzęgła, a termostat jest zintegrowany z głowicą cylindrów. Wersje manualna i DCT silnika mają wspólne skrzynie korbowe, z niewielkimi różnicami zewnętrznymi, pompa wody i pompa oleju napędzane są przez wałki wyrównoważające silnika.

Miska olejowa ma półsuchą konstrukcję ze zbiornikiem oleju w dolnej części skrzyni korbowej. Umożliwia to obniżenie głębokości miski, ograniczając wysokość silnika. Pompa zasilana ciśnieniowo znajduje się w zbiorniku, z którego dostarcza olej, nie ma więc potrzeby stosowania ciśnieniowego kanału zasilającego. Siły bezwładności drugiego rzędu są neutralizowane wzajemnie ruchem posuwisto-zwrotnym tłoków, podczas gdy siły bezwładności pierwszego rzędu są redukowane przez zastosowanie dwóch wałków wyrównoważających.

Wykonane z aluminium: zabierak i tarcza dociskowa sprzęgła, wykorzystują krzywki „wspomagające”, aby ułatwić zmianę biegu na wyższy oraz krzywki „poślizgowe”, używane przy hamowaniu silnikiem i przy redukcji biegów. Wraz ze zmianą silnika na 1100 cm3 w roczniku modelowym 2020, średnica sprzęgła została zmniejszona w porównaniu z poprzednim modelem, a sprężyny sprzęgłowe pracują przy zmniejszonej sile napięcia, dzięki czemu dźwignia sprzęgła pracuje delikatniej. Sześciobiegowa przekładnia manualna korzysta z krzywkowego mechanizmu zmiany biegów o konstrukcji analogicznej, jak w modelu CRF450R, co zapewnia łatwość zmiany przełożeń. System umożliwiający zmianę biegu na wyższy bez użycia sprzęgła i zamykania przepustnicy (tzw. Quickshifter) pozostaje dostępny jako dodatek opcjonalny.

Zakończenie układu wylotowego posiada aktywny zawór kontrolny wydechu (ECV), bardzo zbliżony do stosowanego w modelu Fireblade. Zawór ten zwiększa zarówno osiągi silnika, jak i jego sprawność, otwierając się przy wyższych obrotach, co nadaje przyjemne pulsacyjne brzmienie wydechu przy niższych obrotach.

-

-

Grand Prix Red

JAKIE SYSTEMY?

Elektroniczne sterowanie przepustnicy (TBW) wraz z sześcioosiowym bezwładnościowym modułem pomiarowym (IMU) są fundamentem wszystkich elektronicznych systemów motocykla. System oferuje 4 poziomy mocy i 3 poziomy hamowania silnikiem. Nadal występuje siedem poziomów czułości systemu regulacji momentu obrotowego (HSTC), ale zakres interwencji zoptymalizowano i dostosowano do pracy z danymi wejściowymi, przekazywanymi w czasie rzeczywistym przez IMU (kąty znoszenia, pochylenia i prędkości ich zmian). Czułość poziomów interwencji jest zoptymalizowana, aby umożliwić kierowcy precyzyjniejszy wybór stopnia uślizgu tylnej opony podczas jazdy w terenie. System HSTC można też całkowicie wyłączyć.

Kolejnym systemem jest kontrola unoszenia przedniego koła Wheelie Control. Dzięki IMU mierzącemu kąty i prędkości ich zmian oraz kontroli momentu obrotowego silnika za pomocą TBW, kierowca może wybierać pomiędzy 3 poziomami wejściowymi systemu Wheelie Control. Poziom 1 pozwala na zamierzone unoszenie koła, ale tłumi każdy jego nagły ruch. Poziom 3 całkowicie blokuje podniesienie przedniego koła, a poziom 2 oferuje działanie pośrednie między 1 i 3. Kontrolę unoszenia przedniego koła można całkowicie wyłączyć.

Wprowadzono cztery domyślne ustawienia trybów jazdy: TOUR, URBAN, GRAVEL i OFF-ROAD, które obejmują większość warunków jazdy i sytuacji drogowych oraz dwa konfigurowalne ustawienia użytkownika. Nawet w domyślnych trybach jazdy można zmienić niektóre parametry – w systemie HSTC między poziomami 1-7 (plus wyłączenie), w Wheelie Control między poziomami 1-3 (plus wyłączenie) i w przekładni DCT w trybie S poziomy 1-3 zmiany biegów.

- Tryb TOUR wykorzystuje najwyższy poziom mocy (1) do jazdy turystycznej z pasażerem i bagażami oraz hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.

- Tryb URBAN dobrze sprawuje się w szerokim zakresie warunków jazdy i wykorzystuje moc na średnim poziomie (2), hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.

- Tryb GRAVEL najbardziej łagodzi moc silnika (4) i hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny, kiedy pracuje w trybie terenowym, a działania ABS na tylne koło nie można wyłączyć.

- Tryb OFF-ROAD wykorzystuje nieco więcej mocy silnika (3) i maksymalnie łagodzi hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny kiedy pracuje w trybie terenowym, ale możliwe jest wyłączenie działania ABS na tylne koło.

- Tryby USER 1 i 2 dają kierowcy możliwość zestawienia dwóch różnych, spersonalizowanych ustawień, z wyborem poziomu mocy silnika 1-4, poziomu intensywności hamowania silnikiem 1-3, do tego wybór czułości HSTC, Wheelie Control, ABS (tryb drogowy/tryb terenowy). Tryb USER 1 na początku oferuje poziom 2 mocy silnika i poziom 2 hamowania silnikiem, tryb USER 2 fabrycznie ustawiony jest na poziom 4 mocy silnika i poziom 3 hamowania silnikiem.

-

JAK DZIAŁA DCT?

Honda sprzedała ponad 200 000 motocykli wyposażonych w DCT w całej Europie od czasu, gdy system ten po raz pierwszy pojawił się jako opcja w modelu VFR1200F w 2009 roku. O akceptacji rynku dla tej przekładni świadczy fakt, że wersje Africa Twin (w tym Adventure Sports) wyposażone w DCT stanowiły 51% europejskiej sprzedaży tych modeli w 2021 roku. Unikalny system przekładni DCT zapewnia stałą, błyskawiczną, płynną zmianę biegów i bardzo szybko korzystanie z tej przekładni staje się dla kierowcy zupełnie naturalne i oczywiste. Zastosowano w niej dwa sprzęgła: jedno dla rozruchu oraz 1, 3 i 5 biegu, drugie dla 2, 4 i 6 biegu, przy czym wałek główny jednego ze sprzęgieł jest umieszczony wewnątrz drugiego, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni.

Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło. Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, ale sama zmiana jest bardzo wygładzona.

Dodatkowe korzyści, to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni, źle zmieniając biegi), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i zmniejszenie zmęczenia kierowcy. DCT pozwala też kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, pokonywaniu zakrętów i punktach hamowania.

Dostępne są trzy tryby pracy przekładni. Tryb MT zapewnia pełną manualną kontrolę, umożliwiając kierowcy ręczną zmianę biegów za pomocą przycisków sterujących umieszczonych na kierownicy. Tryb automatyczny D jest idealny do jazdy po mieście i na autostradzie, zapewniając największą oszczędność paliwa. Tryb automatyczny S oferuje trzy poziomy bardziej sportowej jazdy, jako że elektroniczny moduł sterujący pracą przekładni pozwala na zwiększenie obrotów silnika nieco wyżej przed zmianą biegu. W tym trybie przekładnia wcześniej redukuje biegi, zapewniając skuteczniejsze hamowanie silnikiem.

W trybach D lub S, przekładnia DCT oferuje możliwość natychmiastowej ręcznej interwencji, jeśli kierowca uzna to za potrzebne. Wystarczy wtedy za pomocą przycisków umieszczonych po lewej stronie kierownicy dokonać zmiany biegu w górę lub w dół. Po takiej interwencji, po określonym czasie DCT bezproblemowo powraca do trybu automatycznego i wznawia zmienianie biegów w zależności od położenia przepustnicy, prędkości pojazdu i załączonego biegu. Przekładnia DCT zastosowana w Africa Twin jest również w pełni przygotowana do pracy w trudnych warunkach terenowych, o czym świadczy dodatkowy przełącznik G dostępny na ekranie dotykowym TFT. Włączenie opcji G podczas jazdy w jakimkolwiek trybie pracy DCT poprawia wyczucie przyczepności oraz kontrolę nad motocyklem poprzez redukcję poślizgu sprzęgieł przy zmianie biegów.

Kolejną funkcją przekładni DTC jest pomiar kąta nachylenia drogi, do którego dostosowywana jest mapa zmiany przełożeń, co zapewnia optymalne obroty zmiany biegów przy podjeżdżaniu na wzniesienie i ułatwia utrzymanie pełnej kontroli nad motocyklem. Oprogramowanie przekładni DCT w Africa Twin wykorzystuje również wykrywanie zakrętów. Gdy IMU rozpoznaje, że motocykl pokonuje zakręt, system subtelnie modyfikuje program zmiany biegów, aby uzyskać maksymalną naturalność zmiany przełożeń. Ustawienia przekładni DCT są zoptymalizowane dla zapewnienia płynniejszego ruszania i jazdy przy niewielkich prędkościach.

-

-

JAKIE PODWOZIE?

Wśród najważniejszych elementów, które miały doprowadzić do uzyskania jeszcze lepszych parametrów terenowych i drogowych Africa Twin, jest sześcioosiowa inercyjna jednostka pomiarowa Bosch MM7.10, umieszczona centralnie w motocyklu. Urządzenie to mierzy w czasie rzeczywistym kąty przechyłu bocznego, pochylenia przód-tył, kąt obrotu (znoszenia) oraz prędkość ich zmian. Wspomaga to zarządzanie trakcją tylnego koła poprzez systemy TBW i HSTC, przyczepnością przedniego koła przy hamowaniu poprzez korektę działania ABS na zakrętach, unoszeniem przedniego koła z pomocą systemu Wheelie Control, a także dodaje kontrolę unoszenia tylnego koła.

Równowaga wytrzymałości i sztywności stalowej częściowo podwójnej ramy kołyskowej służy zwiększeniu zdolności do jazdy w terenie, jednocześnie wzmacniając wszechstronne właściwości jezdne na asfalcie. Sztywność wokół główki ramy została zoptymalizowana, aby poprawić wyczucie przyczepności przedniego koła, główne belki są cienkie i proste, wyeliminowano też przednią poprzeczkę ramy. Prześwit wynosi 250 mm rozstaw osi 1574 mm, kąt pochylenia główki ramy to 27°, wyprzedzenie 30’/113 mm. Masa motocykla z płynami, to 229 kg, a w wersji z przekładnią DTC 240 kg.

Szerokość przykręcanej aluminiowej ramy pomocniczej wynosi 195 mm, co ma kluczowe znaczenie dla łatwiejszego kontaktu stóp z podłożem. Lekki aluminiowy wahacz, oparty na projekcie wahacza stosowanego w wyczynowym modelu CRF450R, zapewnia doskonałą przyczepność tylnego koła i precyzyjniejsze wyczucie kontaktu koła z nawierzchnią. Przy skoku zawieszenia wynoszącym 230 mm, odwrócony przedni widelec 45 mm Showa zapewnia pochłanianie dużych nierówności. Jego charakterystyka zapewnia efektywne działanie zawieszenia w terenie i na szosie. Tłumienie odbicia i dobicia są w pełni regulowane. Odlewane górne aluminiowe jarzmo i kute jarzmo dolne połączone są drążonym aluminiowym trzonem i łączą się z widelcem za pomocą dwóch śrub na górze i na dole.

Dopasowany do przedniego zawieszenia tylny amortyzator Showa z cylindrem 46 mm i zewnętrznym zbiornikiem oleju zapewnia skok 220 mm, co pozwoliło uzyskać stabilną kontrolę tłumienia w ekstremalnych warunkach jazdy w terenie. Wstępne napięcie sprężyny można regulować za pomocą pokrętła na korpusie amortyzatora; tłumienie odbicia i dobicia są również w pełni regulowane. Wewnętrzne powierzchnie punktów obrotu wahaczy wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości (600 MPa), a łącząca je górna rura poprzeczna służy jako górne mocowanie amortyzatora za pośrednictwem przegubu kulowego, co wpłynęło na poprawę trakcji tylnego koła.

IMU mierzy kąt pochylenia, opóźnienie (z pomocą czujników prędkości koła przedniego i tylnego), uwzględnia uślizg przedniego i tylnego koła, by precyzyjnie zarządzać ciśnieniem hamowania w systemie ABS. Jeśli system wykryje nagłe podniesienie tylnego koła, precyzyjnie kontroluje siłę hamowania, aby zachować stabilność. Podczas postoju, działanie układu ABS na tylne koło można wyłączyć, szykując się do jazdy w terenie. Kompaktowe, mocowane promieniowo, dwuczęściowe, czterotłokowe zaciski hamulcowe uzbrojone w spiekane klocki, współpracują z podwójnymi pływającymi tarczami “wave” o średnicy 310 mm. Tylna tarcza “wave” o średnicy 256 mm jest perforowana. Przednie i tylne koła szprychowe 21/18 cali (stal nierdzewna) ubrano w opony 90/90-21 i 150/70-18. Opony z blokowym bieżnikiem (Continental 90/90-21M/C 54S i 150/70B 18M/C 70Q o współczynniku prędkości do 180 kmh i 160 km/h) są również dopuszczone do montażu.

-

JAKIE AKCESORIA?

Elementy z oferty oryginalnych akcesoriów Hondy przeznaczonych do modelu Africa Twin dostępne są zarówno osobno, jak i w pakietach, przemyślanych pod kątem wygody i bogatych wrażeń nabywców. Pakiet Off-Road zwiększa naturalne zdolności terenowe Africa Twin i obejmuje:

- zestaw podnóżków terenowych,
- pedał tradycyjnej zmiany biegów DCT (tylko dla wersji DCT),
- quickshifter (tylko dla wersji MT),
- osłona silnika z mocowaniem,
- boczne orurowanie ochronne,
- osłony chłodnicy,
- przyciemniana przednia szyba,
- paski na felgi,
- osłony boczne na zbiornik,
- przedłużenie osłon dźwigni i dłoni kierowcy,

Pakiet Electric zawiera komplet akcesoriów elektrycznych potrzebnych do zapewnienia maksymalnego komfortu podczas jazdy i obejmuje:

- przednie światła przeciwmgielne,
- podgrzewane manetki,
- gniazdo akcesoriów 12V,

Pakiet Super Pack został opracowany w celu poprawy zarówno komfortu na długich trasach, jak i zwiększenia pojemności bagażowej, przy czym dostępne są dwie wersje kufrów: aluminiowe i plastikowe. Pakiet ten oferuje:

- kompletny aluminiowy zestaw bagażowy zawierający kufer górny (42 l) i kufry boczne (37 l z lewej strony, 33 l z prawej strony), wraz z torbami wewnętrznymi

lub

kompletny plastikowy zestaw bagażowy zawierający duży plastikowy kufer centralny (58 l) i kufry boczne (40 l z lewej strony, 30 l z prawej strony), wraz z torbami wewnętrznymi

plus:

- torba na zbiornik, poj. 4.5 litrów,
- boczne orurowanie ochronne,
- przednie światła przeciwmgielne,
- osłona silnika z mocowaniem,
- podgrzewane manetki,
- gniazdo akcesoriów 12V,
- wysoka szyba,
- zestawy szyb i owiewek,
- stopka centralna.

Zestaw podróżny Travel Pack maksymalizuje wygodę w czasie długich podróży motocyklem Africa Twin. Podobnie jak zestaw Super Pack, również zestaw podróżny jest dostępny w dwóch wersjach – z kuframi aluminiowymi lub plastikowymi.

- kompletny aluminiowy zestaw bagażowy zawierający kufer górny (42 l) i kufry boczne (37 l z lewej strony, 33 l z prawej strony), wraz z torbami wewnętrznymi

lub

- kompletny plastikowy zestaw bagażowy zawierający duży plastikowy kufer centralny (58 l) i kufry boczne (40 l z lewej strony, 30 l z prawej strony), wraz z torbami wewnętrznymi.

plus

- torba na zbiornik, poj. 4.5 litrów,
- osłona silnika z mocowaniem,
- boczne orurowanie ochronne,
- podpórka główna.

Dostępne są również dodatkowe akcesoria, które obejmują:

- siedzenie niskie (825-845) mm i siedzenie wysokie (875-895),
- naklejki ochronne,
- nasuwany na oryginalną rurę wydechową tłumik SC-Project,
- kufer górny 38 litrów,
- torba na zbiornik, poj. 3 litrów.

-

DANE TECHNICZNE

SILNIK
typ SOHC chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam
pojemność skokowa 1084 cm3
średnica x skok tłoka 92 mm x 81,5 mm
stopień sprężania 10.1:1
moc maksymalna 102 KM (75 kW) przy 7 500 obr/min
maks. moment obrotowy 105 Nm przy 6 250 obr/min
poziom hałasu dla wersji MT: L-urban 73,5 dB (ważona kombinacja pomiaru przy stałej prędkości i pomiaru przy przyspieszaniu z pełnym otwarciem przepustnicy), L-wot 79,2 dB (przyspieszanie z pełnym otwarciem przepustnicy);
dla wersji DCT: L-urban 73.6dB (ważona kombinacja pomiaru przy stałej prędkości i pomiaru przy przyspieszaniu z pełnym otwarciem przepustnicy), L-wot 79.4dB (przyspieszanie z pełnym otwarciem przepustnicy);
pojemność układu smarowania 4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT)
SYSTEM PALIWOWY
zasilanie elektroniczny wtrysk PGM-FI
zbiornik paliwa 18,8 l
emisja CO2 112 g/km MT 
110 g/km DCT
zużycie paliwa 4,9 l/100 km MT
4,8 l/100 km DCT
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
rozrusznik elektryczny
pojemność akumulatora 12V-6Ah akumulator litowo-jonowy (20h)
moc alternatora  0,49 kW przy 5 000 obr/min
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
typ sprzęgła mokre wielotarczowe ze sprężynami walcowymi, krzywkowe wspomaganie i antyhopping
DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe ze sprężynami walcowymi
typ skrzyni biegów 6-biegowa manualna (6-biegowa DCT)
RAMA
typ częściowo podwójna, kołyskowa
PODWOZIE
wymiary (dł. x szer. x wys.) 2330 mm x 960 mm x 1395 mm
rozstaw osi 1575 mm
kąt pochylenia kolumny 27,5°
wyprzedzenie 113 mm
wysokość siedziska 850/870 mm (opcjonalne siedzenie obniżone 825 mm, opcjonalne siedzenie podwyższone 895 mm)
prześwit 250 mm
masa własna 229 kg (DCT 240 kg)
ZAWIESZENIE
przód odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm z kartridżem, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie dobicia, skok 230 mm
tył jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm.
KOŁA
przód 21M/C x 2.15 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz
tył 18M/C x 4,00 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz
obręcz przednia 21"
obręcz tylna 18"
opona przednia 90/90-21M/C 54H (bezdętkowa)
Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER / AX41T Metzler KAROO STREET
opona tylna 150/70R18M/C 70H (bezdętkowa)
Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER / AX41T Metzler KAROO STREET
HAMULCE
układ ABS 2-kanałowy współpracujący z IMU
wybór trybu pracy ABS z ustawieniami drogowym i terenowym
przód podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu
tył tarcza hamulcowa 256 mm typu „wave” z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu.
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
zespół wskaźników wyświetlacz LCD, TFT 6,5 calowy multiinformacyjny ekran dotykowy
system zabezpieczeń Immobilizer, opcjonalnie system alarmowy
reflektor LED
światła tylne LED
wyposażenie elektryczne częściowo podwójna, kołyskowa

___
źródło: Honda Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: