OD KADETTA A DO ASTRY L

OD KADETTA A DO ASTRY L

18 LIPIEC 2022 18:00

OPEL | Z około 25 milionów egzemplarzy Opli Kadett i Astra – 5,8 miliona przypada na kombi. To imponujące liczby i świetny wynik.

Kompaktowe modele Opla zapewniają indywidualną mobilność wielu ludziom, zwłaszcza w trudnych ekonomicznie czasach. Wraz z każdą generacją tego modelu firma wprowadza także technologie znane wcześniej wyłącznie z wyższych i droższych segmentów – jak w przypadku każdego produktu Opla od 160 lat, od maszyn do szycia i rowerów po motocykle i samochody. Jednocześnie producent nadal demokratyzuje innowacje z wyższych klas i łączy najnowsze technologie z dynamicznym wzornictwem.

Wprowadzenie Nowej Astry Sports Tourer, w jubileuszowym dla Opla roku, wyznacza początek nowej ery w historii kompaktowych kombi marki. Jest pierwszym kombi Opla z nowym obliczem marki Opel Vizor oraz cyfrowym kokpitem Pure Panel, a także opcjonalnym i eleganckim dwukolorowym nadwoziem. Samochód kontynuuje również elektryczną ofensywę Opla. Nowa Astra Sports Tourer zostanie zelektryfikowana jako pierwsze kombi marki – samochód można już zamawiać z napędem hybrydowym typu plug-in, a od przyszłego roku do oferty dołączy wersja z napędem w pełni elektrycznym.

Jednak wszystko zaczęło się w 1963 r. od modelu Kadett A Caravan. Wtedy Opel zaprezentował swoje pierwsze kompaktowe kombi, a wkrótce potem został liderem w tym segmencie rynku. Od tego czasu samochód osobowy o funkcjonalności furgonetki jest częścią oferty każdej kolejnej generacji Kadetta i Astry. Astra H (2004–2010) była ostatnim kompaktem Opla, który do końca produkcji nosił nazwę Caravan. W międzyczasie kombi coraz mniej kojarzyły się z autem dla rzemieślnika, stając się raczej symbolami stylu życia ich użytkowników. Dlatego też od 2010 r. Astra kombi nazywa się Sports Tourer.

-

-

1963-1965: OPEL KADETT A

W 1963 r. Opel Kadett Caravan zrewolucjonizował klasę kompaktową. Pojemny bagażnik i dużo miejsca dla 6 osób dzięki trzeciemu rzędowi siedzeń, a ponadto nowy, dynamiczny silnik i niskie koszty utrzymania sprawiły, że Kadett A odniósł wielki sukces, zaś firma Opel do 1965 r. wyprodukowała prawie 650 000 egzemplarzy tego modelu. Bryła samochodu prezentowała się profesjonalnie i nowocześnie. Linia boczna przebiegała nisko, a zapewniające dobrą widoczność panoramiczne okna i dekoracyjna boczna listwa podkreślały wydłużoną sylwetkę. Przednie błotniki otaczały reflektory. Właściciele tradycyjnych małych samochodów byli pod wrażeniem przestronnego wnętrza. Bagażnik był naprawdę pojemny, a korek zbiornika paliwa znajdował się na zewnątrz! „Opel Kadett, w skrócie O.K.” – napisali specjaliści od reklamy w firmie Opel, nie mogąc też powstrzymać się od drobnej uszczypliwości pod adresem konkurencji z Wolfsburga. Hasło „Nigdy nie poczujesz zapachu benzyny w bagażniku” było oczywistą aluzją. Nowoczesny, umieszczony z przodu silnik chłodzony cieczą to kolejna duża przewaga konstrukcyjna Kadetta nad Garbusem. Żwawa czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 993 cm3 osiągała moc 40 KM.

-

-

1965-1973: OPEL KADETT B CARAVAN

Powiedziawszy A, trzeba było powiedzieć B, więc w 1965 r. nowa seria zastąpiła pierwszy model. Mierzyła ponad 4 metry, a zatem była sporo dłuższa od poprzedniej. Caravan z przestrzenią ładunkową o długości 1,57 metra od samego początku sprzedaży był dostępny w wersji dwu- i czterodrzwiowej. Jeżeli chodzi o sylwetkę, projektanci inspirowali się pomysłami kolegów zza oceanu. Przybyło nie tylko centymetrów, ale i koni mechanicznych. Inżynierowie firmy Opel zwiększyli średnicę cylindra w czterocylindrowym silniku o 3 mm. Podstawowa jednostka o pojemności 1078 cm3 osiągała moc 45 KM. Dostępny był także silnik 1.1 S o wyższym stopniu sprężania i mocy 55 KM. Ten model Kadetta szybko odniósł sukces, a od września 1965 r. do lipca 1973 r. wyprodukowano ponad 2,6 mln sztuk. Jego powodzenie nie ograniczało się jednak tylko do kraju produkcji. W 1966 r. eksport przekroczył 50% – Kadetta można było kupić w 120 krajach świata.

-

-

1973-1979: OPEL KADETT C

Kadett C miał wiele twarzy: uniwersalny samochód rodzinny, eleganckie kombi z praktyczną tylną klapą lub wyczynowe sportowe coupé (GT/E) w barwach wojennych. Kolejny Caravan najpierw pojawił się w wersji dwudrzwiowej, a od 1976 r. był dostępny także z drugą parą drzwi. W latach 1973-1979 wyprodukowano ich aż 1,7 miliona. Kadett C z napędem na tylną oś zadebiutował w sierpniu 1973 r. Wyróżniał się oszczędnie zaprojektowaną sylwetką i dwuwahaczowym zawieszeniem przedniej osi. Najpopularniejszy silnik 1.2 rozwijał moc 60 KM i skromne 88 Nm momentu obrotowego. Charakterystyczne cechy stylistyki tej generacji to płaska osłona chłodnicy, pokrywa silnika z przetłoczeniem będącym znakiem rozpoznawczym marki oraz pas przedni w formie spoilera. „Kadetta nie tylko wyjątkowo dobrze się prowadzi – został też precyzyjnie zaprojektowany i starannie wykonany. Jest niewymagający w utrzymaniu, łatwy w naprawie i ekonomiczny w eksploatacji” – zachwalali specjaliści testujący samochody w numerze 20/73 magazynu „auto motor und sport”.

-

-

1979-1984: OPEL KADETT D CARAVAN

Czwarta generacja powojennego Kadetta wprowadziła firmę Opel w nową epokę w klasie kompaktowej. Pierwszy model Opla z napędem na przednią oś i umieszczonym poprzecznie czterocylindrowym silnikiem zadebiutował na targach IAA w 1979 r. jako nowocześnie wyglądający Kadett D. Jego nadwozie prezentowało się naprawdę atrakcyjnie. Mierząca 4,2 metra nowość rynkowa była tylko nieco dłuższa od poprzednika, ale oferowała znacznie więcej miejsca w środku niż wielu jej rywali. Z tradycji wyłamywały się nie tylko układ napędowy i podwozie z tylną belką skrętną: Kadett został też wyposażony w nowy silnik 1.3 OHC, osiągający moc 60 lub 75 KM. Oprócz obszernego kombi o pojemności bagażnika aż 1425 litrów dostępne były tylko fastbacki z mocno pochyloną tylną szybą. Dla rodzin przygotowano luksusowo wyposażoną wersję Caravan „Voyage Berlina”. Do innych modyfikacji technicznych zaliczały się: niższe i bardziej zwarte podwozie, nowe tłumiki drgań układu kierowniczego oraz wewnętrznie wentylowane przednie tarcze hamulcowe. W sumie w latach 1979-1984 wyprodukowano 2,1 miliona samochodów Opel Kadett D.

-

-

1984-1991: OPEL KADETT E CARAVAN

Drugi Kadett z napędem na przednią oś, produkowany w latach 1984-1991, uzyskał tytuł „Samochodu Roku 1984” i okazał się absolutnym zwycięzcą. Liczbą 3 779 289 sprzedanych egzemplarzy ustanowił w swoim czasie rekord wśród modeli marki Opel i był prawdziwym mistrzem świata pod względem właściwości aerodynamicznych. Oparty na konstrukcji swoich poprzedników Kadett E miał przed sobą świetlaną przyszłość. Kadett D ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego równym 0,39 był najlepszy w swojej klasie, ale wynik ten bladł w porównaniu z wartością, jaką uzyskał jego następca. Po 1200 godzinach testów w tunelu aerodynamicznym odmiana pięciodrzwiowa osiągnęła fenomenalny współczynnik 0,32 (Caravan – 0,35). Klienci szybko przekonali się do sylwetki samochodu. Już po kilku miesiącach nowy model okazał się wielkim sukcesem. Rok 1987 zaowocował zarejestrowaniem 625 000 nowych Kadettów E w całej Europie. Do tego czasu dwu- i czterodrzwiowa odmiana wersji kombi wspięły się już na szczyt w swojej klasie. W 1987 r. dwa Caravany z 54‑konnymi dieslami wyruszyły w liczącą 30 000 kilometrów trasę z Alaski do Ziemi Ognistej. Obydwa dotarły na miejsce bez szwanku. Od kwietnia 1989 r. wszystkie Kadetty z silnikami benzynowymi przeznaczone na rynek niemiecki były wyposażone w katalizatory.

-

-

1991-1997: OPEL ASTRA F CARAVAN

W latach 1991-1997 wyprodukowano około 4,13 miliona egzemplarzy Astry F, co sprawiło, że był to najlepiej sprzedający się model w całej historii firmy Opel. Prace rozwojowe skoncentrowały się na połączeniu nowoczesnej stylistyki z przestronnym wnętrzem, większą wygodą i naciskiem na ochronę środowiska.

Następca Kadetta przejął nazwę po swojej brytyjskiej siostrze (czwarta generacja Kadetta była od 1980 r. sprzedawana w Wielkiej Brytanii jako Vauxhall Astra). Odmiana Caravan cieszyła się popularnością od samego początku. Wprowadzając nowy model, firma Opel – na niespotykaną dotąd skalę – skupiła się również na bezpieczeństwie. Wszystkie Astry były oferowane z aktywnym systemem pasów bezpieczeństwa z napinaczami (z przodu) i regulowaną wysokością, siedziskami foteli zapobiegającymi wysunięciu się spod pasów bezpieczeństwa oraz ochroną boczną w postaci podwójnych stalowych wzmocnień rurowych we wszystkich drzwiach. Po raz pierwszy też wszystkie silniki wyposażono w katalizatory.

-

-

1998-2004: OPEL ASTRA G CARAVAN

Od rozpoczęcia sprzedaży wiosną 1998 r. Astra była oferowana jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Idąca z duchem czasu niezależna stylistyka, dynamiczna konstrukcja podwozia i technologia zespołu napędowego oraz prawie dwukrotnie wyższa sztywność na zginanie i skręcanie w porównaniu z poprzedniczką to tylko niektóre cechy wyróżniające zupełnie nową Astrę drugiej generacji. W pełni ocynkowane nadwozie sprawiło, że samochód długo utrzymywał swoją wartość. Pojemność bagażnika wzrosła do 1630 litrów, a nabywcy prywatni najchętniej decydowali się na bogato wyposażoną wersję Caravan Club z silnikiem o mocy do 115 KM. Bezpieczeństwo aktywne wzmocniono zwiększeniem o 30 procent jasności przezroczystych reflektorów halogenowych z żarówkami H7, całkowicie przeprojektowano też podwozie z systemem DSA. Zapewniało ono komfort, zwrotność i bezpieczeństwo prowadzenia nawet przy pełnym obciążeniu. Rozstaw osi wydłużono o około 11 cm, co pozwoliło na powiększenie wnętrza, w szczególności w okolicach kolan pasażerów tylnych siedzeń. Objętość bagażnika wynosiła 1500 litrów. W 2002 r. na rynku pojawiło się najszybsze kombi w historii – Astra OPC Caravan. Niepozorny samochód potrafił zaskoczyć kierowców innych pojazdów na autostradzie, wyprzedzając je z prędkością nawet 240 km/h.

-

-

2004–2010: OPEL ASTRA H CARAVAN

Dwanaście silników rozwijających moc od 90 do 240 KM oraz siedem wariantów nadwozia dawało tak wyjątkowo duży wybór wersji Astry H, że sprzedano ich ponad 2,7 mln egzemplarzy. Kiedy uruchomiono produkcję w marcu 2004 r., trzecia generacja Opla Astra mogła poszczycić się nowatorską stylistyką, wysoką dynamiką jazdy oraz mnóstwem nowinek technicznych, dzięki czemu bez trudu wygrywała testy porównawcze w specjalistycznych publikacjach motoryzacyjnych. Technologiczne wyróżniki Astry to adaptacyjny system podwozia IDSPlus z elektronicznie sterowanym systemem tłumienia (CDC), do tej pory oferowanym tylko w samochodach luksusowych oraz sportowych, a także reflektory adaptacyjne (AFL) z funkcją dynamicznego oświetlania zakrętów (DCL). Astra H zapewniała też wysoki poziom bezpieczeństwa. Caravan oferował pasażerom mnóstwo przestrzeni.

-

-

2010-2015: OPEL ASTRA J SPORTS TOURER

Rzeźbiarski kunszt połączony z niemiecką precyzją – dynamiczne kombi wprowadzono na rynek rok po odmianie pięciodrzwiowej, po raz pierwszy pod nazwą Sports Tourer. Opel Astra J nie tylko odzwierciedlał nową koncepcję stylistyczną marki, lecz także wspomagał kierowcę licznymi rozwiązaniami technicznymi, które nieco wcześniej mocno przyczyniły się do sukcesu Insignii, bestsellera klasy średniej. Po złożeniu tylnych siedzeń z pomysłowym systemem FlexFold samochód oferował do 1500 litrów przestrzeni bagażowej. System rozpoznawania znaków drogowych sprzężony z przednią kamerą informował kierowcę o ograniczeniach prędkości i zakazach wyprzedzania. Ostrzegał także przed niekontrolowanym opuszczeniem pasa ruchu. Dzięki reflektorom adaptacyjnym z systemem AFL+ Astra mogła doświetlać drogę na zakręcie, a w razie potrzeby także automatycznie przełączyć światła z drogowych na mijania lub odwrotnie. Nowe podwozie z opcjonalnym zawieszeniem adaptacyjnym FlexRide pozwalało w pełni wykorzystać dynamiczne możliwości Astry Sports Tourer. Kierowcy Astry otrzymali także nowe przednie fotele, opracowane zgodnie z najnowszymi ustaleniami w zakresie bezpieczeństwa i ergonomii oraz opatrzone certyfikatem niemieckiej niezależnej organizacji ekspertów w dziedzinie medycyny i profilaktyki chorób kręgosłupa AGR („Akcja na rzecz Zdrowych Pleców”).

-

-

Od 2016 r.: OPEL ASTRA K SPORTS TOURER

Lżejszy nawet o 190 kg, znacznie przestronniejszy w środku mimo niemal identycznych wymiarów zewnętrznych oraz oszczędniejszy dzięki silnikom nowej generacji – Opel Astra Sports Tourer był jakościowym skokiem pod względem zaawansowania konstrukcji i błyskawicznie został wybrany „Europejskim Samochodem Roku 2016”.

Astra K kontynuowała tradycję swoich poprzedniczek. Nowy Sports Tourer wyróżniał się też technologią oświetleniową. Był pierwszym samochodem z segmentu kompaktowego, w którym zastosowano adaptacyjne matrycowe reflektory IntelliLux LED®, zarezerwowane dotychczas dla luksusowych i prestiżowych modeli klasy premium. Kierowcę wspomagały systemy nowej generacji, takie jak rozpoznawanie znaków drogowych, asystent pasa ruchu z ostrzeżeniem przed niesygnalizowaną zmianą pasa, a także monitorowanie odległości od poprzedzającego pojazdu z alarmem kolizyjnym i funkcją hamowania przedkolizyjnego. Ponadto w nowej Astrze K jak zwykle zadbano o dobre samopoczucie podróżujących nią osób, które zasiadały w nowo zaprojektowanych, ergonomicznych przednich fotelach z certyfikatem AGR. Nowe fotele oferowano także w wersji z systemem wentylacji i masażu.

-

-

Od 2022 r.: OPEL ASTRA L SPORTS TOURER

Urządzając światową premierę nowej Astry jesienią 2021 r., niemiecki producent otworzył nowy rozdział – kompaktowy model został zaoferowany po raz pierwszy w wersji zelektryfikowanej, jako pięciodrzwiowy hatchback i Sports Tourer. Opel będzie oferować Astrę Sports Tourer z napędem hybrydowym plug-in, a od 2023 r. także z napędem w pełni elektrycznym. Ofertę uzupełniają wyjątkowo oszczędne silniki benzynowe i wysokoprężny zestawione z sześciobiegowymi przekładniami manualnymi lub ośmiobiegowym automatem.

Nowy Opel Astra Sports Tourer jest również deklaracją założeń stylistycznych niemieckiego producenta: jeszcze dynamiczniejsza sylwetka, ścięte, muskularne powierzchnie pozbawione zbędnych ozdób oraz nowe oblicze marki, czyli Opel Vizor. Poza tym nowa praktyczna Astra Sports Tourer jest jak zwykle w przypadku marki Opel przykładem efektywnego wykorzystania dostępnej przestrzeni. Przy nadwoziu skróconym o 6 cm w stosunku do poprzedniego modelu rozstaw osi wydłużył się o 7 cm, z korzyścią dla komfortu pasażerów i miejsca w bagażniku. W kokpicie zastosowano Pure Panel, czyli w pełni cyfrowy, minimalistyczny i intuicyjny interfejs człowiek-maszyna (HMI).

-

-

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: