160 LAT OPLA

160 LAT OPLA

15 KWIECIEŃ 2022 13:00

OPEL | Opel świętuje urodziny: 160 lat innowacji dla milionów.

W 2022 r. firma Opel obchodzi bardzo szczególną rocznicę. Od 160 lat marka z błyskawicą w logo przybliża innowacje szerokiemu gronu użytkowników dzięki przystępnym cenom. Dbał o to już sam Adam Opel, kiedy zakładał firmę w sierpniu 1862 r., a później jego pięciu synów i żona Sophie, która energicznie uczestniczyła w rozwoju przedsiębiorstwa. Można ją wręcz uznać za pierwszą kobietę-menedżera marki maszyny do szycia, roweru i samochodu.

-

-

Oferując klientom innowacje w połączeniu z emocjami i tradycją, producent pojazdów do dziś jest wierny tym założeniom. W dorobku firmy jest wiele modeli, od legendarnego 4/12 PS „Laubfrosch” poprzez Kadetta i Kapitäna po obecne bestsellery, takie jak Astra, MokkaCorsa, która w tym roku kończy 40 lat. W latach 20. ubiegłego wieku Opel jako pionier wprowadził w swoim zakładzie linię montażową. Sto lat później staje się zrównoważoną marką motoryzacyjną, która od 2028 r. będzie oferować w Europie wyłącznie samochody elektryczne.

-

-

„Opel zapewnia ludziom mobilność od 160 lat. Dzisiaj kieruje nami ten sam etos, który wyznawał założyciel firmy, Adam Opel: technologia i innowacje dla każdego – niezależnie od tego, czy chodzi o maszyny do szycia, rowery czy samochody. Wszystko z klarowną wizją przyszłości i stałą gotowością do stawienia czoła nowym wyzwaniom. Dowodami tej postawy jest wiele bestsellerów w bogatej historii Opla, w tym także nasze obecne modele, z których większość jest już zelektryfikowana. Od 2028 r. Opel w Europie będzie marką wyłącznie elektryczną. Jesteśmy więc dobrze przygotowani na następne 160 lat” – mówi Uwe Hochschurtz, dyrektor generalny firmy Opel.

-

-

Historia sukcesu rozpoczęła się pod koniec sierpnia 1862 r., kiedy to Adam Opel zmontował pierwszą maszynę do szycia. Produkt ten stał się fundamentem młodej firmy z Rüsselsheim. Produkcja szybko rosła – między innymi dlatego, że Opel starał się spełniać indywidualne życzenia klientów i projektował różne modele maszyn do specjalnych zadań. Już w 1868 r. Adam Opel wraz z pracownikami przenieśli się do nowej fabryki. Firma wkrótce stała się jednym z największych producentów maszyn do szycia w Niemczech, eksportującym je do całej Europy.

-

-

Kolejnym filarem sukcesu Opla był rower. W 1886 r. w Rüsselsheim zbudowano pierwszy bicykl (rower z wielkim przednim kołem i małym tylnym), a Opel był jednym z pierwszych producentów takich pojazdów w Niemczech. Wkrótce ofertę poszerzono o rowery trzykołowe oraz tzw. Sicherheits-Niederräder („bezpieczne rowery z niskimi kołami”). W 1888 r. otwarto pierwszy budynek fabryki zarezerwowany wyłącznie na produkcję rowerów. Opel szybko wdrażał nowoczesne rozwiązania w swoich jednośladach, takie jak opony pneumatyczne, łożyska kulkowe oraz piasty z wolnym kołem. W 1894 r. Opel wprowadził do oferty rowery zaprojektowane specjalnie dla kobiet. Firma odnosiła sukcesy przez kolejne dekady. W latach 20. dwudziestego wieku Opel awansował na największego producenta rowerów na świecie.

-

-

Decydującym krokiem w historii firmy – na który po śmierci Adama Opla zdecydowało się jego pięciu synów – było uruchomienie produkcji automobili w 1899 r. Opel jest więc jednym z pionierów tej branży i jedną z firm o największych tradycjach jako producent samochodów na świecie. Produkcja automobili w Rüsselsheim rozpoczęła się od modelu Opel „Patent-Motorwagen System Lutzmann”. W 1906 r. zbudowano tysięczny egzemplarz.

-

-

Przełom przyszedł w 1909 r. wraz z legendarnym modelem 4/8 PS „Doktorwagen”. Cena 3950 marek – o połowę niższa w porównaniu z luksusowymi pojazdami konkurencji – otwierała drogę do motoryzacji szerszej liczbie potencjalnych klientów. W dużej mierze przyczynił się do tego wprowadzony w 1910 r. system modułowy.

-

-

Opel był pierwszym niemieckim producentem, który wprowadził produkcję na dużą skalę z wykorzystaniem technologii linii montażowej. Pierwszym samochodem, który zjechał z takiej linii produkcyjnej w Niemczech w 1924 r. był 4/12 PS, zwany „Laubfrosch” (gatunek żaby), gdyż był dostępny wyłącznie w kolorze zielonym. Już trzy lata później Opel 4 PS w wersji podstawowej kosztował tylko 2980 marek. Oznaczało to, że samochód przestał być wyłącznie kosztowym luksusem dla wybranych, a stał się niezwodnym środkiem transportu dla wielu. Dzięki racjonalizacji produkcji z roku na rok samochody miały coraz bardziej przystępne ceny i coraz lepsze osiągi. Popyt na Ople rósł, a model z 1931 r. z silnikiem o pojemności 1,2 litra był pierwszym samochodem autentycznie „dla ludu”.

-

-

Kolejna rewolucja w produkcji zaszła wkrótce potem. W 1935 r. nowa Olympia była pierwszym niemieckim produkowanym masowo pojazdem z całostalowym nadwoziem samonośnym, który dzięki stosunkowo niewielkiej masie wyróżniał się lepszymi osiągami i niższym zużyciem paliwa. Taka konstrukcja po raz pierwszy umożliwiła wprowadzenie etapu zwanego ślubem – tak w fabrycznym żargonie określa się moment połączenia nadwozia z zespołem napędowym. Cały proces montażu stał się szybszy i wydajniejszy, ułatwiając produkcję na masową skalę.

-

-

Przez dziesięciolecia Opel konsekwentnie wyznaczał trendy, wprowadzając nowe modele i odmiany pojazdów, które stawały się prawdziwymi bestsellerami. Najtrwalszą linią modelową z największymi tradycjami jest Kadett, którego pierwsza wersja ujrzała światło dzienne w 1936 r. W 1962 r. sprzedano milionowy egzemplarz kompaktowego Kadetta A, który był siłą napędową niemieckiego „cudu gospodarczego”. Od 1991 r. ta linia produktowa nosi nazwę Astra, a jej obecna 12. generacja wciąż jest prekursorem innowacji w klasie kompaktowej. Firma Opel jest świadoma swoich tradycji. Na przykład motyw „skrzeli” w nowej Astrze hatchback to nawiązanie do wcześniejszych generacji Kadetta.

Poprzednikami obecnej Astry i Insignii Sports Tourer, zjeżdżającymi z taśm montażowych kilkadziesiąt lat temu, były wersje nadwoziowe Caravan. Tutaj Opel także jest pionierem. W 1953 r. producent zaoferował Olympię Rekord Caravan, połączenie samochodu osobowego (car) i dostawczego (van) oraz pierwsze wielkoseryjne kombi niemieckiego producenta. Marka Opel wcześnie zaistniała także w cięższych segmentach. Pierwszym powojennym Oplem była 1,5‑tonowa ciężarówka Blitz, której produkcję uruchomiono w 1946 r. Dzisiaj lekkie pojazdy użytkowe Combo, VivaroMovano, które wszystkie są już zelektryfikowane, wyróżniają się praktycznością i dużą przestrzenią ładunkową oraz zostały w pełni przygotowane do współczesnych wymagań. Model Vivaro występuje w dwóch odmianach całkowicie bezemisyjnych: jako w pełni elektryczny Vivaro‑e oraz napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi dostawczy Vivaro‑e HYDROGEN.

-

-

Od kilkudziesięciu lat sukcesy odnoszą także mniejsze modele marki Opel. Przede wszystkim Corsa – mały samochód, który w tym roku obchodzi 40‑lecie i od samego początku utrzymuje status bestsellera w swoim segmencie. Obecna, pierwsza zelektryfikowana generacja, znów jest bestsellerem w swojej klasie.

Opel ma na swoim koncie także stworzenie nowej klasy pojazdów w 1991 r. – wtedy na Targach Motoryzacyjnych w Genewie zadebiutował „pojazd rekreacyjny z napędem na wszystkie koła” Frontera. Kompaktowy Opel Frontera Sport był pierwszym przedstawicielem wszechobecnych dzisiaj SUV‑ów, a pięciodrzwiową Fronterę z wydłużonym rozstawem osi można uznać za prekursora nowoczesnego pojazdu terenowego. Około 30 lat temu samochód natychmiast stał się liderem rynku i zapoczątkował boom na napęd na cztery koła w całej Europie.

-

-

W 1999 r. Opel znów zademonstrował swoją umiejętność łączenia emocji i rozsądku w innowacyjnych rozwiązaniach. Modelem Zafira i zastosowaną w nim uniwersalną koncepcją Flex7 marka zdefiniowała nowy segment siedmiomiejscowych kompaktowych minivanów. Po raz pierwszy siedmiomiejscowy samochód w mgnieniu oka mógł się przeistoczyć w wersję dwumiejscową z ogromną przestrzenią ładunkową, bez potrzeby wymontowywania foteli.

-

-

Bezpieczeństwo i komfort we wszystkich klasach pojazdów zawsze były traktowane priorytetowo przez markę Opel. Już w latach 30. ubiegłego wieku nadwozie samonośne zapewniało Olympii, Kadettowi i Kapitänowi lepszą stabilność przy niższej masie. Innowacyjne rozwiązania znalazły się także w modelu Rekord C z 1967 r., pierwszym osobowym Oplu, w którym zastosowano sprężyny śrubowe w zawieszeniu tylnej osi. Samochód wyznaczał standardy w swojej klasie także hamulcami tarczowymi z przodu i układem wspomagania hamulców. Teleskopowa bezpieczna kolumna kierownicy stała się standardem w modelach Opla już w 1968 r.

Astra z 1991 r. była wyposażona w system bezpieczeństwa Opla obejmujący wzmocnienia boczne w drzwiach, fotele o konstrukcji zapobiegającej wysunięciu się pasażera spod pasa bezpieczeństwa w czasie kolizji oraz napinacze pasów bezpieczeństwa. W 1995 r. Opel jako pierwszy niemiecki producent samochodów wprowadził pełnowymiarowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu w standardowym wyposażeniu wszystkich nowych samochodów.

-

-

Opel demokratyzuje także technologie oświetlenia, oferując w klasie średniej, kompaktowej oraz w małych samochodach rozwiązania znane wcześniej wyłącznie ze znacznie droższych modeli. W 2003 r. Opel jako pierwszy producent zaoferował, wraz z innowacyjnym systemem AFL (adaptacyjne oświetlenie przednie), dynamiczne oraz 90‑stopniowe doświetlanie zakrętów w modelu klasy średniej. W 2008 r. w pierwszej Insignii zadebiutowały udoskonalone reflektory z systemem AFL+. Opel Astra z 2015 r. jako pierwszy został wyposażony w adaptacyjne matrycowe reflektory Intelli-Lux LED®. Najnowsza generacja tego rozwiązania, czyli złożone ze 168 segmentów LED reflektory pikselowe, zapewniają teraz precyzyjne, dostosowane do sytuacji i nieoślepiające innych użytkowników drogi oświetlenie w modelach Insignia, Grandland i najnowszej Astrze.

Kierowcy samochodów marki Opel mogą liczyć nie tylko na bezpieczeństwo, ale także na komfort. Ergonomiczne fotele dostępne w wielu modelach, z regulacją w wielu kierunkach oraz opcjonalnymi funkcjami wentylacji i masażu, mają atest niemieckiego stowarzyszenia Aktion Gesunder Rücken e.V. (Kampania na rzecz zdrowych pleców).

Przykładem takich niezwykłych samochodów odwołujących się do emocji jest zaprezentowany ostatnio Opel Manta GSe ElektroMOD – zelektryfikowany hołd dla kultowego w latach 70. i 80. sportowego coupé Manta. Ówczesna Manta A inspirowała wzornictwem i charakterystycznym przednim pasem, którego współczesną wersję Opel Vizor można znaleźć we wszystkich nowych modelach marki, od Mokki po Grandlanda.

-

-

Jednak firma już wcześniej słynęła z produkcji szczególnie dynamicznych seryjnych modeli. W 1965 r. na targach IAA we Frankfurcie Opel zaprezentował model Experimental GT, pierwszy samochód koncepcyjny europejskiego producenta. Dwumiejscowe auto zrywało z konwencjonalnym europejskim wzornictwem. Zaledwie trzy lata później z linii produkcyjnej zjechał pierwszy seryjny Opel GT. Jego osiągi, wyjątkowa stylistyka i atrakcyjna cena zapewniły mu popularność u klientów. Do dziś GT jest wspominany jako rzeczywisty samochód marzeń.

W 1990 r. do oferty usportowionych modeli dołączył Opel Calibra. Opływowa, klinowata sylwetka zachwyciła klientów i pozwoliła uzyskać rekordowo niski w skali światowej współczynnik oporu czołowego 0,26. Optymalne własności aerodynamiczne w połączeniu z silnikami o mocy do 150 kW/204 KM zapewniały maksymalną prędkość do 245 km/h.

-

-

Sportowe samochody bijące rekordy – to zawsze była część marki Opel. Najbardziej spektakularnym przykładem z dawnych lat jest rekord ustanowiony 23 maja 1928 r. przez Fritza von Opla, najstarszego wnuka Adama Opla. Za kierownicą samochodu rakietowego RAK 2 rozwinął on prędkość 238 km/h na torze Berlin Avus. Prawie 50 lat temu, za sprawą Waltera Röhrla, Opel stał się gwiazdą sportu samochodowego. W 1974 r., wraz z pilotem Jochenem Bergerem, Röhrl wygrał Rajdowe Mistrzostwa Europy Asconą SR, a w 1982 r., z Christianem Geistdörferem, zwyciężył w Rajdzie Monte Carlo Asconą 400, pokonując mocnych rywali w samochodach z napędem na cztery koła. Pod koniec tego samego sezonu sięgnął także po tytuł Rajdowego Mistrza Świata.

Dzisiaj bezemisyjny mały Opel Corsa‑e Rally udowadnia, że najwyższe osiągi i ekologia nie muszą się wzajemnie wykluczać. Opel jako pierwszy producent zaprojektował w pełni elektryczny samochód rajdowy, który od 2021 r. ściga się w pierwszym na świecie jednomarkowym rajdowym pucharze samochodów elektrycznych ADAC Opel e-Rally Cup, wskazując przyszłość rajdowego sportu.

Opel ma świadomość swojej ekologicznej odpowiedzialności i nie od dziś podejmuje działania w tym zakresie. Już w 1985 r. firma zaprezentowała Corsę 1.3i, pierwszy europejski mały samochód z trójfunkcyjnym katalizatorem. Od wiosny 1989 r. marka z błyskawicą w logo jako pierwszy europejski producent zaczęła standardowo wyposażać wszystkie modele, od małych samochodów po duże limuzyny, w układ oczyszczania spalin. Opel jest również pierwszym producentem, który zaledwie rok później zaczął stosować recykling materiałów syntetycznych ze swoich samochodów w celu zwiększenia ich zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Opel już od dawna eksperymentuje z samochodami elektrycznymi, które w dodatku rozwijają zawrotne prędkości. W 1971 r. Elektro GT ustanowił sześć sensacyjnych rekordów świata samochodu elektrycznego na torze wyścigowym Hockenheim. Opel jest pionierem elektryfikacji także w przypadku pojazdów seryjnych. Wprowadzając zelektryfikowanego Opla Amperę, europejski „Samochód Roku 2012”, marka z tradycjami dała początek nowemu segmentowi na europejskim rynku motoryzacyjnym. Czteromiejscowy model o sylwetce coupé, wyposażony w silnik spalinowy służący wydłużeniu zasięgu, był pierwszym samochodem z napędem elektrycznym, którego realny zasięg około 500 kilometrów pozwalał na swobodne codzienne użytkowanie. Jego następcą był Opel Ampera‑e, samochód kompaktowy o napędzie wyłącznie akumulatorowym wprowadzony w 2016 r. Jedno ładowanie litowo-jonowego akumulatora o pojemności 60 kWh wystarczało na przejechanie do 520 kilometrów (wg cyklu NEDC). W 2019 r.

-

-

Opel wprowadził model Corsa‑e, pierwszy w pełni elektryczny kompaktowy samochód tej marki, dzięki któremu elektryczna motoryzacja stała się przystępna cenowo dla wielu klientów w całej Europie. Od tego czasu oferta zelektryfikowanych modeli – hybryd plug-in oraz pojazdów z napędem w pełni elektrycznym – jest systematycznie powiększana, a już w 2024 r. wszystkie modele Opla będą dostępne w zelektryfikowanych wariantach.

-

-

Najnowszym uzupełnieniem bezemisyjnej gamy jest dostawczy Opel Vivaro‑e HYDROGEN zasilany ogniwami paliwowymi. Opel Vivaro‑e nieprzypadkowo posłużył jako platforma technologiczna dla tej innowacyjnej koncepcji napędu. Stellantis i Opel zgromadziły mnóstwo doświadczeń przez ponad 20 lat rozwoju napędów opartych na wodorowych ogniwach paliwowych – od eksperymentalnego HydroGen1 do testowej floty HydroGen4 oddanej do użytku klienta. Obecnie firmy dysponują fachową wiedzą obejmującą wszystkie aspekty tego systemu.

-

-

___
źródło: Opel Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: