WSPÓŁPRACA TU DARMSTADT Z MARKĄ OPEL

WSPÓŁPRACA TU DARMSTADT Z MARKĄ OPEL

23 MARZEC 2022 18:00

OPEL | Stellantis operatorem globalnej sieci badawczej tworzonej wspólnie z wyższymi uczelniami.

Opel i Uniwersytet Techniczny w Darmstadt (TU Darmstadt) rozpoczęły wspólne badania nad nowymi technologiami oświetlenia. Współpraca jest częścią globalnej sieci badawczej budowanej przez Stellantis z renomowanymi wyższymi uczelniami. Obecnie w 15 ośrodkach „OpenLab” gromadzona jest wiedza naukowa do wykorzystania w przyszłych generacjach pojazdów. Strategiczne partnerstwo z TU Darmstadt, będące pierwszym OpenLab Stellantis w Niemczech, zapoczątkuje nową erę w technologii oświetlenia. Ponadto Stellantis będzie finansować trzy programy studiów doktoranckich na Wydziale Inżynierii Elektrycznej i Technologii Informatycznych uczelni, początkowo przez najbliższe cztery lata.

„Zaawansowane systemy adaptacyjnego oświetlenia nie tylko oświetlają drogę z uwzględnieniem panujących warunków” – powiedział dyrektor generalny firmy Opel, Uwe Hochgeschurtz. „Są powiązane z licznymi systemami wspomagającymi kierowcę i sprawiają, że prowadzenie pojazdu jest bezpieczniejsze oraz bardziej komfortowe. Wraz z TU Darmstadt chcemy rozwijać zupełnie nowe systemy, by zaoferować je na rynku. Cieszymy się, mogąc pracować z naukowcami i badaczami z tej uczelni”.

Przód Pixel-Vizor w samochodzie Opel Manta GSe ElektroMOD już pokazuje, jak innowacyjne systemy oświetlenia mogą zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym. „Temat światła traktujemy całościowo. W samochodzie światło ma duże znaczenie w wielu więcej aspektach niż tylko w samych reflektorach” – wyjaśnił Philipp Röckl, główny inżynier ds. innowacji w oświetleniu zewnętrznym. Badania prowadzone przez OpenLab przy TU Darmstadt dotyczą więc dalszego rozwoju opcji łączności i systemów wspomagania kierowcy, systemów adaptacyjnego oświetlenia przedniego, tylnych świateł, oświetlenia wnętrza i ogólnie źródeł światła.

-

-

Finansowane badania będą obejmować inteligentny samoadaptacyjny system reflektorów i tylnych świateł, który optymalnie dostosowuje się do warunków otoczenia, sytuacji w ruchu drogowym oraz innych istotnych czynników. Pierwsze testy prototypu zaplanowano już na koniec bieżącego roku. „Chcemy tą technologią zrewolucjonizować oświetlenie pojazdów, uczestnicząc w jego rozwoju na wszystkich etapach, od badań poprzez budowę prototypów i testy aż po gotowy produkt” – powiedział prof. Tran Quoc Khanh, szef Wydziału Adaptacyjnych Systemów Oświetlenia i Przetwarzania Wizualnego na TU Darmstadt. Dla obu stron współpracy nowe OpenLab oznacza same korzyści przy rozwoju przyszłych generacji oświetlenia. Stellantis może sięgać do fachowej wiedzy specjalistów z renomowanego TU Darmstadt i wykorzystywać wyniki badań w systemach montowanych w pojazdach, zaś doktoranci z uczelni mają dostęp do firmowej infrastruktury technicznej, na której mogą testować swoje projekty.

„Z ekspertami w dziedzinie, którą zajmuje się profesor Khanh pracujemy od wielu lat. Ta współpraca w obszarze technologii oświetlenia zostanie jeszcze zintensyfikowana i wzmocniona w długim okresie w ramach OpenLab” – dodaje Philipp Röckl. Obecny projekt badawczy jest początkowo zaplanowany na cztery lata. Jednak celem jest ustanowienie strategicznej współpracy na kolejne dziesięć lat i dłużej.

-

-

„Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwszej pojazdy z technologiami oświetlenia opracowanymi przez Stellantis wyjadą na drogi najpóźniej w 2028 roku” – powiedział prof. Khanh. „Będą one wyposażone w technologie oświetlenia należące do najnowocześniejszych na świecie”.

Oferowanie innowacyjnych technologii oświetlenia w przystępnych cenach dla szerokiego kręgu odbiorców to tradycyjne podejście Opla, którego przykładem jest również najnowsza Astra. Poprzednia generacja tego modelu w 2015 r. („Europejski Samochód Roku 2016”) była pierwszym przedstawicielem klasy kompaktowej wyposażonym w przełomowe reflektory matrycowe Intelli-Lux LED®. Teraz rozpoczyna się nowy etap rozwoju: reflektory pikselowe Intelli-Lux LED®, znane z flagowej Insignii i nowego SUV‑a Grandlanda, trafiły także do debiutującej na rynku nowej Astry. Łącznie 168 segmentów LED, po 84 na każdy reflektor, precyzyjnie i skutecznie oświetla drogę przed kompaktowym modelem. Kształt wiązki światła dostosowuje się do sytuacji, bez oślepiania innych użytkowników drogi. Elementy diodowe umieszczono pod wyjątkowo wąskimi kloszami. Pojazdy nadjeżdżające z przeciwka są „wycinane” z oświetlonego obszaru w ciągu milisekund. Wszystko wokół jest nadal oświetlone z pełną mocą świateł drogowych, aby przez cały czas zapewnić kierowcy optymalną widoczność i bezpieczeństwo.

___
źródło: Opel Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: