ABARTH: TURISMO COMPETIZIONE MA JUŻ 60 LAT

ABARTH: TURISMO COMPETIZIONE MA JUŻ 60 LAT

10 CZERWIEC 2021 10:20

ABARTH | Skrót „TC", pochodzący od „Turismo Competizione" sięga korzeni marki Abarth. Pierwszym samochodem, który nosił tę nazwę był Fiat-Abarth 850 TC, obchodzący właśnie 60. rocznicę powstania. 

W tym roku przypada 60. rocznica powstania Fiata-Abartha 850 TC, a więc pierwszego samochodu z logo Skorpiona ze skrótem „Turismo Competizione", który już pod samą nazwą ukrywa swoje dwa oblicza. Dziś te legendarne nazwy – Turismo i Competizione – są znakami rozpoznawczymi dwóch wersji nowego Abartha 595, czyli ikony marki z logo Skorpiona, i doskonale oddają jej dwie dusze: styl i osiągi. Abarth kontynuuje swój rozwój: po niezwykle udanym roku 2020, ze wzrostem udziału w rynku o prawie 50% w porównaniu z rokiem 2019, pozytywny trend w Europie został potwierdzony w pierwszych 4 miesiącach roku 2021, dzięki nowej, tegorocznej gamie Abartha 595 oraz odświeżonym wersjom 595 Turismo i 595 Competizione.

Podnoszące poziom adrenaliny osiągi, dźwięk wydechu, charakterystyczny design i przyjemność z jazdy, są tajemnicą sukcesu tych małych supersamochodów, które nadal wywołują całą masę emocji zarówno na drodze, jak i na torze. Dzięki temu wspaniale interpretują charakter Fiat-Abartha 850 TC z 1961 roku, obchodzącego właśnie swoje „pierwsze 60-lecie" i doskonale sprawdzającego się nie tylko na co dzień, ale i podczas wyścigów na torze. 595 Turismo i 595 Competizione swoją nazwą i duchem nawiązują do jednego z najsłynniejszych dzieł Carlo Abartha. W 1961 roku przekształcił on cichy samochód rodzinny w funkcjonalną, lekką i szybką sportową „bestię", która wygrała wiele europejskich wyścigów.

-

-

Abarth 850 TC z 1961 roku: początki legendy marki z logo Skorpiona.

W latach 60. ubiegłego wieku, w okresie cudu gospodarczego, Fiat wprowadził na drogi Włoch modele 500 i 600. W przypadku obu tych samochodów Carlo Abarthowi udało się stworzyć funkcjonalne warianty o wysokich osiągach, które pokonywały konkurencję na europejskich torach, przyczyniając się do powstania legendy marki z logo Skorpiona. W lutym 1961 roku założyciel marki dokonał jednej z najbardziej udanych transformacji w swojej karierze, tworząc Fiata-Abartha 850 TC. Za punkt wyjścia obrał Fiata 600 D, wyposażonego w 4-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 767 cm3. Carlo Abarth zwiększył średnicę jego cylindrów do 62,5 mm, a skok tłoka do 69 mm, co spowodowało wzrost pojemności do 847 cm3. Przy okazji nowe tłoki przyczyniły się do podniesienia stopnia sprężania do poziomu 9,2:1, a dzięki zastosowaniu nowego, mocniejszego wałka rozrządu, 32-milimetrowego gaźnika Solex, nowego filtra powietrza, innego wału korbowego oraz wydechu przystosowanego do użytku sportowego, jednostka napędowa osiągała moc 52 KM przy 5800 obr./min. Po przeprowadzonych modyfikacjach samochód mógł rozwijać prędkość 140 km/h, więc koniecznie trzeba było popracować nad układem hamulcowym, w którym na przednich kołach tarcze zastąpiły bębny. Stuningowana „600" w wersji Abarth wkrótce zmieniła również swój wygląd zewnętrzny: najpierw pod, a następnie w miejscu przedniego zderzaka pojawiły się chłodnice oleju. Co więcej, aby jeszcze lepiej schłodzić coraz mocniejszy silnik, tylna pokrywa była utrzymywana w podniesionej pozycji za pomocą wsporników, co stanowiło zapowiedź tego, co kiedyś miało się stać tylnym spojlerem, kolejnym charakterystycznym elementem energicznego Abartha.

-

-

Wkrótce potem pojawiły się sukcesy na torze, szczególnie w wyczerpujących wyścigach wytrzymałościowych, które uwydatniły osiągi modelu 850 TC i jego kolejnych wersji, jak 1000 i Radiale, ale także niezawodność umiejętnej pracy Abartha. Aby się o tym przekonać, należy wspomnieć o zwycięskim wyścigu na dystansie 500 km w 1961 roku, odbywającym się na legendarnej pętli Nordschleife toru Nürburgring w Niemczech. Dla uczczenia tego niezwykłego wyczynu stworzono specjalną serię pod nazwą Fiat Abarth 850 TC Nürburgring, a wkrótce po niej pojawiła się nowa, jeszcze bardziej wydajna wersja o nazwie 850 TC Corsa/65. Oprócz licznych zwycięstw i sukcesów sportowych, Abartha 850 TC chwalono również za elegancję wnętrza, w którym wyróżniały się deska rozdzielcza Jaegera i trójramienna aluminiowa kierownica. Produkcja 850 TC była możliwa, dzięki umowie zawartej z Fiatem, która przewidywała produkcję kilku modeli 600 D przeznaczonych specjalnie dla atelier Abartha na Corso Marche w Turynie, gdzie wykonywano ich modyfikacje. Co ciekawe, skrót „TC” ma również swoją historię do opowiedzenia. Wiązał się nie tylko z modelem 850 TC, ale w późniejszym czasie nabrał także znaczenia technicznego. Na przykład w modelu Abarth Ritmo TC 125: akronim „TC” (w tym przypadku „Twin Cam”) odnosił się w rzeczywistości do zastosowaniu dwóch wałków rozrządu w głowicy silnika.

-

fot. PostWarClassic.com

-

Abarth 595 Turismo i Abarth 595 Competizione 2021: odważne osiągi i wyszukany styl

Abarth 595 Turismo i Abarth 595 Competizione, dostępne w wersjach hatchback i cabrio z elektrycznie sterowanym miękkim dachem, zostały zaprojektowane z myślą o dwóch różnych grupach odbiorców. Dzięki personalizacji poziomu wyposażenia oba modele mają silny charakter, co czyni je wyjątkowymi. 595 Turismo kojarzy się z wartościami takimi, jak styl i komfort, a więc typowymi dla włoskich granturismo, i jest dedykowane Klientom, którzy chcą się wyróżniać, kochającym miasto, ale pragnącym żyć w nim odważnie. 595 Competizione jest przeznaczone dla miłośników osiągów i sportowej rywalizacji, w której wszystkie chwyty są dozwolone. To auto idealne również dla tych, którzy pragną cieszyć się jazdą zarówno na drodze, jak i na torze, a także dla osób, które każdą podróż chcą zamienić w wyjątkowe przeżycie. Wyposażenie oferowane w standardzie jest bogate i obejmuje m.in. nowe radio z 7-calowym ekranem dotykowym, soczewkowe reflektory i światła do jazdy dziennej, charakterystyczny dla Abartha wysokowydajny układ hamulcowy oraz przycisk pozwalający wybrać tryb „Skorpiona”. Jego wciśnięcie umożliwia dostarczenie maksymalnego momentu obrotowego, zmienia kalibrację wspomagania kierownicy i wyostrza reakcję silnika na pedał gazu.

Dodatkowo, jako ukłon w stronę sportowej historii Abartha, 595 Competizione nawiązuje do kilku historycznych modeli: nowy matowy lakier Niebieski Rally jest inspirowany kolorem Fiata 131 Abarth Rally z lat 70. XX w., a nowe 17-calowe felgi aluminiowe są ukłonem w stronę Lancii Delta Rally Integrale z lat 90. ubiegłego wieku. Pod maską pracuje mocny silnik 1.4 T-Jet, zgodny z normą Euro 6D-Final, rozwija moc 165 KM w Turismo i 180 KM w Competizione. To ta sama jednostka napędowa, która jest wykorzystywana we włoskich i niemieckich bolidach Formuły 4. Więcej informacji na temat gamy Abartha 2021 znajduje się tutaj.

-

___
źródło: Abarth Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Zastrzegamy sobie prawo do jej zmiany bez uprzedzenia, bez podania przyczyny. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Zapisz się do newslettera

Szanujemy Twoje dane.

Wszelkie informacje dotyczące praw przysługujących osobom fizycznym, w tym prawa dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, usunięcia danych (prawa do bycia zapomnianym), ograniczenia przetwarzania danych, przenoszenia danych, sprzeciwu oraz prawa do niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu, a także inne informacje wymagane prawem zawarte są w Klauzuli Informacyjnej.

Twoja zgoda na otrzymywanie Newslettera: