NOWY HYUNDAI I30 N | PRZED PREMIERĄ

NOWY HYUNDAI I30 N | PRZED PREMIERĄ

17 LIPIEC 2017 16:10

Pierwszy model Hyundaia w ramach nowej, sportowej serii samochodów pod nazwą N już wkróce będzie miał swą światową premierę. Tymczasem znamy już nieco więcej szczegółów odnośnie samego samochodu.

HYUNDAI i30 N - POCZĄTEK SPORTOWEJ SERII SAMOCHODÓW

Hyundai i30 N jest pierwszym modelem Hyundaia oferowanym w ramach nowej linii N. Litera "N" nawiązuje do Namyang - globalnego centrum badawczo-rozwojowego Hyundaia w Korei w którym zrodziła się idea stworzenia submarki, a także Nürburgring, gdzie znajduje się europejskie centrum testowe marki Hyundai. Ścisła współpraca pomiędzy Namyang i Nürburgring dała początek modelom ze znakiem N, których celem jest zapewnienie kierowcy wyjątkowej satysfakcji z jazdy. Symbolizujące zakręty Nurburgringu logo "N" jest odzwierciedleniem najważniejszej cechy tego samochodu, doskonale sprawdzającego się podczas jazdy krętymi drogami.

 

"POKONYWANIE ZAKRĘTÓW, MOŻLIWOŚCI NA TORZE, CODZIENNE UŻYTKOWNIE"

Model i30 N opracowano z uwzględnieniem trzech aspektów: pokonywanie zakrętów, możliwości na torze i codzienne użytkowanie, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowa satysfakcja z jazdy. Zamiast skupiać się wyłącznie na liczbach, Hyundai zdecydował się postawić na satysfakcję ze sportowej jazdy i emocjonalny wpływ samochodu na rytm uderzeń serca. Gdy kierowca wciska gaz i zmienia biegi, międzygaz – funkcja dopasowania obrotów – powoduje minimalizowanie strat energii, podczas gdy funkcja Overboost zwiększa moment obrotowy (+ 8%) i przyspieszenie (+ 6-7%). Wrażenia z jazdy są wzbogacane sportowym dźwiękiem z podwójnego tłumika z systemem zaworów. Kokpit i30 N pozwala odczytać kluczowe parametry jazdy, za pośrednictwem zespolonej tablicy zegarów i 8-calowego ekranu, na którym można śledzić dane z miernika przeciążeń (G-Force). Inspiracją stylistyczną dla i30 N były rasowe samochody wyczynowe. Uwagę zwraca kaskadowa osłona chłodnicy, agresywne zderzaki i nowy tylny spojler.

i30 N „kocha zakręty”, na których wykorzystuje maksymalną przyczepność i precyzję. Silnik o pojemności 2,0 l z turbodoładowaniem ma moc 275 KM i maksymalny moment obrotowy 353 Nm. Współpracuje z sześciobiegową, manualną skrzynią i zapewnia bezpośrednią reakcję na gaz oraz liniowy przyrost mocy, dzięki wczesnej reakcji turbosprężarki. Maksimum przyczepności modelu i30 N gwarantują wyczynowe, 18-calowe opony Michelin lub 19-calowe opony Pirelli. Zębatkowy mechanizm wspomagania kierownicy działa bardzo bezpośrednio, zapewniając dużą precyzję. Obniżone nadwozie jest sztywne, a w połączeniu z elektronicznie kontrolowanym zawieszeniem (ECS), pozwoliło zwiększyć prędkość w zakrętach, umożliwiając kierowcy regulowanie amortyzatorów – od komfortowego trybu do codziennego użytku po tryb sportowy. i30 N został dopracowany aerodynamicznie, by zmniejszyć siłę wznoszenia i utrzymać nadwozie mocno dociśnięte do drogi, gdy wymagana jest maksymalna przyczepność. Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Electronic Limited Slip Differential, E-LSD) zwiększa przyczepność i zapewnia przeniesienie maksimum mocy. Dla entuzjastów sportowej jazdy przewidziano możliwość całkowitego odłączenia ESC. Wyprofilowane, sportowe fotele gwarantują maksymalną stabilność i podparcie boczne w każdej sytuacji na drodze.

 

"NÜRBURGRING GEPRÜFT" - SPRAWDZONY NA TORZE

Trwałość i osiągi na torze wyścigowym były kluczowymi elementami, branymi pod uwagę w procesie projektowania i30 N. Samochód pokonał 10 000 km podczas jazd próbnych na torze Nürburgring. Samochód brał również dwukrotnie udział w największym teście wytrzymałości na świecie - 24-godzinnym wyścigu ADAC na torze Nürburgring. Specjalne wloty powietrza w przednim zderzaku zapewniają dodatkowe chłodzenie hamulców. Elektronicznie kontrolowane zawieszenie (Electronic Controlled Suspension, ECS) umożliwia kierowcy dostosowanie i30 N do wymogów toru wyścigowego. Sztywność nadwozia zwiększa dodatkowo rozpórka zamontowana między tylnymi siedzeniami. Samochód ma wzmocnione sprzęgło, zbudowane z myślą o długotrwałej i bezawaryjnej eksploatacji, a szybką zmianę biegów umożliwia krótki skok prowadzenia lewarka w precyzyjnej, 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów.

 

SPORTOWY, DO JAZDY CODZIENNEJ

i30 N to codzienny samochód sportowy, odpowiedni na komfortowe dojazdy do pracy i weekendowe wypady na tor wyścigowy. Oferujący liczne możliwości personalizacji, i30 N jest hatchbackiem, gwarantującym osiągi i praktyczność użytkowania. Do dyspozycji jest pięć trybów jazdy, w tym ustawienia Eco, Normal, Sport, N i N Custom, które można wybrać za pomocą dwóch dedykowanych przycisków na kierownicy. Tryby te zmieniają charakter samochodu, dostosowując parametry pracy silnika, amortyzatorów, układu elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), elektronicznie sterowanej szpery (E-LSD), dźwięk oraz sterowanie dopasowaniem obrotów. Dodatkowo, przyciskiem dopasowania obrotów w kierownicy można sprawić, że redukcje biegów będą odbywać się sportowo i płynnie, podczas gdy Launch Control pomaga jak najszybciej rozpędzić samochód, redukując zjawisko znoszenia pojazdu momentem obrotowym.

Zaprojektowany z nastawieniem na osiągi

i30 N mocno koncentruje się na osiągach. Zwraca uwagę charakterystycznymi elementami nadwozia, takimi jak agresywnie ukształtowane przednie i tylne zderzaki oraz nowy tylny spojler. Projektanci modelu ściśle współpracowali ze specjalistami od aerodynamiki w celu określenia właściwego stosunku pomiędzy siłą docisku, oporami powietrza i aerodynamiką samochodu. Nisko osadzony punkt ciężkości zwiększa sportowe możliwości samochodu na torze.

Stylistyka nadwozia

Model i30 N ma poszerzone nadkola, kryjące koła z 18- lub 19-calowymi felgami, oznaczonymi logo N. i30 N z 18-calowymi kołami jest niższy o 4 mm, a z 19-calowymi kołami o 7 mm w porównaniu z wersją pięciodrzwiową. Sygnowane literą N są również charakterystyczne, czerwone zaciski hamulców. Również przód modelu i30 N ma sportową, wyrazistą stylistykę, dzięki czarnym oprawom reflektorów. W nowym, połyskującym czernią tylnym spoilerze zamontowano trójkątne trzecie światło stop oraz wydech z podwójnym tłumikiem, w stylu sportowego hatchbacka. Dominującym elementem z przodu samochodu jest kaskadowy grill, ozdobiony czerwoną wstawką. Wloty powietrza po obu stronach przedniego zderzaka poprawiają chłodzenie hamulców oraz aerodynamikę pojazdu. Nad nimi zamontowano poziome świata LED do jazdy dziennej. Za atrapą chłodnicy kryją się dodatkowe żaluzje, które poprawiają osiągi, zwiększają przepływ powietrza, zmniejszają turbulencje we wnękach kół i pomagają skuteczniej chłodzić silnik. Sportowy styl tylnego   zderzaka poprawia aerodynamikę, tworząc harmonijną całość z przednią częścią samochodu.

Stylistyka wnętrza

Koncepcję wnętrza i30 N oparto o funkcjonalność i ergonomię. Przyciskiem, znajdującym się po lewej stronie kierownicy, można wybrać jeden z trzech trybów jazdy: normalny, sportowy i ekologiczny. Po prawej stronie kierowca ma bezpośredni dostęp do przycisku, oznaczonego flagą w kratę, uruchamiającego tryb N lub tryb indywidualnych ustawień, widoczny na ekranie nawigacji. W celu lepszej kontroli nad silnikiem, kierowca może aktywować system kontroli dopasowania obrotów za pomocą przycisku umieszczonego nad włącznikiem trybu N. Kierownicę wykończono niebieskim szwem i ozdobiono u dołu znakiem z literą N. Dźwignia zmiany biegów również ma unikalny niebieski pasek, tworzący część spójnego kolorystycznie wzoru. Na szczycie gałki zmiany biegów również znalazło się logo N.

Elektroniczną tablicę zegarów zaprojektowano z myślą o pasjonatach motoryzacji. Wskaźnik zmiany biegów, sugerujący najlepszy moment zmiany przełożeń dla zapewnienia optymalnej jazdy, umieszczono w górnej części zespołu zegarów. Zakres czerwonego pola obrotomierza w technologii LED zmienia się w zależności od charakterystyki jazdy, a także wraz ze wzrostem temperatury oleju w silniku. Zarówno obrotomierz, jak i prędkościomierz otoczono połyskującą, niebieską linią. Model i30 N wyposażono w unikalne, sportowe fotele z solidnym podparciem lędźwiowym. Przedłużane poduszki siedzeń zwiększają stabilność oraz komfort kierowcy i pasażera na przednich fotelach. Niezależnie od wyboru wersji obicia siedzeń, na zagłówkach fotela znajduje się odciśnięte charakterystyczne logo N.

Sportowa kolorystyka

Hyundai i30 N jako jedyny model będzie dostępny w niebieskim lakierze Performance Blue nawiązującym do kolorystyki rajdowych samochodów Hyundai Motorsport. Pozostałe, dostępne kolory nadwozia to: Clean Slate, Polar White, Micron Gray oraz Phantom Black i Engine Red. Specjalne nakładki na progach, podkreślające sportowy charakter obniżonego nadwozia, są lakierowane na czarno, a obudowy lusterek pokrywane połyskującym, czarnym lakierem. Klamki, lakierowane w kolorze nadwozia, praktycznie wtapiają się w karoserię. i30 N będzie produkowany w czeskiej fabryce Hyundai Motor Manufacturing w Nošovicach (HMMC). Zakład uruchomiono w 2008 roku - w tym samym roku ruszyła w nim produkcja i30 pierwszej generacji. Roczna zdolność produkcyjna tej jednej z najbardziej nowoczesnych fabryk w Europie to 350 000 samochodów. W HMMC znajduje się tor testowy o długości 3,3 km, umożliwiający sprawdzenie każdego auta pod kątem osiągów, emitowanego hałasu, sprawności i jakości montażu, a także pełną kontrolę podwozia na wypadek wycieku płynów. Każdy element zastosowany w modelu i30 N wpływa na jego dynamikę i zwinność. Twórcy linii N założyli, że modele sygnowane literą N mają być czymś więcej, niż tylko środkiem transportu - mają dawać kierowcom dreszczyk emocji związany z prowadzeniem samochodu o sportowym charakterze.

 

 

tekst: IBRM Samar (link)  / zdjęcia: Hyundai.pl