Nowe barwy „Champion Spirit” Mustanga GT3 – hołd oddany mistrzowskim modelom wyścigowym Forda

Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports powiedział: Wyścigi fascynowały mnie przez całe życie, odkąd pierwszy raz w telewizji obejrzałem z moim tatą Grand Prix Monako. Stało się to zarówno moją pasją, jak i pracą – cocz pewnością jest wymarzonym scenariuszem. Od najwcześniejszych lat mojego życia Mustang był jego nieodłącznym elementem, począwszy od oglądania legendarnego Parnelli Jonesa, aż po prowadzenie globalnych programów wyścigowych Mustanga na pięciu z siedmiu kontynentów. Przez cały ten czas widok tych samochodów w telewizji lub na żywo sprawił, że tak bardzo pokochałem Mustanga.


Termin „barwy” zazwyczaj odnosi się do unikatowego malowania lub emblematu, wskazujących na przynależność, stosowanych często na strojach ludzi lub na pojazdach. U zapaleńców, „barwy” przywołują wspomnienia kultowych samochodów wyścigowych Forda i związanych z nimi sportowych wydarzeń. Wielu z was pewnie wspomina ulubione barwy wyścigowe lub niezapomniany numer kierowcy.

Aby upamiętnić niektóre z legendarnych modeli wyścigowych Mustangów z ostatnich 60 lat, Ford Performance z dumą przedstawia nowe fabryczne wyścigowe Mustangi GT3 IMSA w unikatowych barwach „Champion Spirit” (Duch Zwycięzcy). Jest to połączenie sztuki i historii, będące wyrazem pamięci dla malowań i motywów zapamiętanych z ośmiu znaczących modeli wyścigowych Mustangów. Nowe kreacje odzwierciedlają osiągnięcia Mustanga w wyścigach samochodów sportowych od 1964 roku. Wybór zaledwie ośmiu wzorów z długiej listy kultowych motywów był nie lada wyzwaniem.

Gdy zobaczyłem ukończoną wersję, od razu skojarzyłem projekt z bogatym dziedzictwem i sportowym duchem, jaki towarzyszy ścigającym się Mustangom. Od pierwszego międzynarodowego sukcesu w Tour de France w 1964 roku, zaledwie kilka miesięcy po rynkowym debiucie, po niepowtarzalne barwy Motorcraft z 1985 roku, kiedy Mustang zdominował klasę IMSA GTO – wszystkie te motywy prezentują ważne momenty w historii modelu” – podsumował Mark Rushbrook.

Projektanci zastosowali artystyczne połączenie różnych motywów, tworząc nowe barwy, które stanowią świadectwo pamięci o sportowym dorobku Mustanga, a jednocześnie podkreślają moc Mustanga GT3. Każdy motyw historyczny jest przedstawiony jako znoszony w walce, co wyraża głębokie przywiązanie do tradycji, ale wkomponowane w projekt nowego Mustanga GT3. Wszystkie ważne zwycięstwa i mistrzostwa pchały Mustanga do przodu i wierzymy, że ten Duch Zwycięzcy będzie prowadził Mustanga również do przyszłych zwycięstw.

Fabryczne Mustangi GT3 IMSA GTD PRO, ścigające się pod szyldem Ford Multimatic Motorsports, zadebiutują w barwach „Champion Spirit” na torze WeatherTech Raceway w Laguna Seca (10-12 maja), a następnie wezmą udział w wyścigu na własnym terenie o Grand Prix Detroit (31 maja – 1 czerwca). Będą nadal występować w barwach specjalnych, zanim powrócą do tradycyjnych motywów w pełnym sezonie w Watkins Glen (20-23 czerwca).


Kalendarium

1964 – Mustangi w Tour de France: Zaledwie pięć miesięcy po debiucie, Mustangi przygotowane przez grupę Alan Mann Racing zakończyły pięcioletnią passę zwycięstw Jaguara w wyścigach klasy touring, zajmując pierwsze i drugie miejsce w wyczerpującym Tour de France – w 10-dniowej serii wyścigów i górskich podjazdów na dystansie 3500 mil. Spośród 56 startujących, dwa Mustangi znalazły się wśród 19 najlepszych, zdobywając dziewięć trofeów na prestiżowych europejskich torach, w tym Le Mans i Monza, z Peterem Proctorem i Andrew Cowanem za kierownicami.

1965 – Mustang GT350 w serii SCCA B Production: W 1964 roku, w ramach kampanii Total Performance, Ford zwrócił się do Shelby American o pomoc w homologacji Mustanga do wyścigów serii SCCA. Stworzony wtedy GT350, wzbogacony o liczne modyfikacje, zdominował mistrzostwa SCCA B-Production w 1965 roku. Kierował nim Jerry Titus, zdobywając trzy tytuły mistrzowskie z rzędu.

1966 – Shelby American Mustang: W inauguracyjnym sezonie SCCA Trans-Am Series w 1966 roku Tom Yeager i Bob Johnson zapewnili Mustangowi pierwsze zwycięstwo w Trans-Am w Mid-America 300. Mustang wygrał cztery z siedmiu wyścigów w tym sezonie, co dało mu tytuł mistrzowski.

1970 – Mustang Boss 302: W sezonie 1970 zespół Buda Moore’a, z kierowcami Parnellim Jonesem i Georgem Follmerem, zdominował SCCA Trans-Am Series, wygrywając sześć wyścigów i zapewniając sobie mistrzostwo producenta i kierowcy dzięki Mustangowi Boss 302.

1981 – Mustang GTX IMSA: W 1981 roku program wyścigowy Ford Motor Company odrodził się w wyścigach samochodów sportowych wraz z debiutem turbodoładowanego Mustanga Zakspeed Miller nr 6, prowadzonego przez Klausa Ludwiga. Chociaż w pierwszym wyścigu do zwycięstwa zabrakło zaledwie jednej dziesiątej sekundy, Mustang odniósł ważne zwycięstwa na torze Brainerd International Speedway i ponownie na torze Sears Point w klasie GTX, otwierając tym samym nowy rozdział Forda w wyścigach samochodów sportowych.

1985 – Mustang Roush IMSA: Mustang GTO Roush zakończył sezon 1984 serii IMSA na wysokiej pozycji dzięki zwycięstwom Williego T. Ribbsa i Wally’ego Dallbacha Jr. W tym samym roku Mustang wygrał dziewięć wyścigów IMSA. John Jones zdobył mistrzostwo kierowców, podczas gdy Lynn St. James odniosła trzy zwycięstwa, stając się pierwszą kobietą, która wygrała w tej serii i przyczyniła się do zdobycia przez Forda mistrzostwa producentów.

1987 – Mustang Roush IMSA: Podczas 24-godzinnego wyścigu Daytona w 1987 roku Mustang Roush z numerem 11, prowadzony przez Toma Gloya, Billa Elliotta, Lynn St. James i Scotta Pruetta, zajął pierwsze miejsce w klasie GTO.

1997 – Mustang Cobra Trans-Am: Sezon 1997 w serii SCCA Trans-Am upłynął pod znakiem dominacji Forda Mustanga. Tommy Kendall, prowadzący Mustanga Cobrę Roush All-Sport, zanotował 11 zwycięstw z rzędu, natomiast Mike Borkowski wygrał dwa ostatnie wyścigi sezonu. Kendall zapewnił sobie mistrzostwo kierowców trzeci rok z rzędu.


 źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Ford

„Podnieś mnie kochanie” – Ford Bronco Badlands i jego off-roadowe ciekawostki
„Podnieś mnie kochanie” – Ford Bronco Badlands i jego off-roadowe ciekawostki

FORD | Ford Bronco to amerykańska ikona, która od 1966 roku niezmiennie oferuje nietuzinkowe właściwości terenowe oraz gwarantuje kierowcom pewność prowadzenia nawet w najtrudniejszych warunkach. Oto lista off-roadowych ciekawostek, które znalazły się na pokładzie nowego Bronco.

Nowy elektryczny Ford Explorer może być samochodem wyprawowym – szeroka oferta akcesoriów
Nowy elektryczny Ford Explorer może być samochodem wyprawowym – szeroka oferta akcesoriów

FORD | Nowy elektryczny Ford Explorer to samochód, w którym znana podróżniczka Lexie Alford pobiła rekord świata i przejechała 30 000 km okrążając kulę ziemską. Model ten obecny jest już na polskim rynku, a dzięki szerokiej ofercie akcesoriów można go nie tylko spersonalizować, ale również zrobić z niego prawdziwy samochód wyprawowy.

Explorera AWD można naładować od 10% do 80% w 26 minut, podczas gdy w wersji RWD może to zająć tylko dwie minuty dłużej. Samochód obsługuje ładowanie prądem stałym (DC) o mocy do 185 kW oraz prądem przemiennym (AC) do 11 kW.

Przewóz bagażu i dom na kołach – wiele możliwości dzięki oryginalnym akcesoriom

Wyprawa nowym elektrycznym Fordem Explorerem nie musi prowadzić dookoła świata, ale – jak widać po ustanowionym rekordzie – samochód bez problemu sprawdzi się na każdym dystansie. Dodatkowo, dzięki oryginalnym akcesoriom weekendowy wypad za miasto lub podróż na drugi koniec świata będą przyjemniejsze.

Namiot montowany na tylnej klapie idealnie pasuje do nowego Explorera. Ten praktyczny dodatek sprawia, że każda wyprawa staje się jeszcze bardziej komfortowa, a podróżnicy zyskują całkowitą niezależność. W ofercie Ford Akcesoria można również znaleźć namioty dachowe – jego montaż jest szybki i łatwy, a wchodzenie ułatwia składana drabinka.

Również oferta akcesoriów Forda do przewozu bagażu jest niezwykle rozbudowana i każdy znajdzie w niej przydatne dla siebie rozwiązanie, które ułatwi podróżowanie Explorerem zgodnie z ideą „Adventorous Spirit”. Jedną z metod zwiększenia ładowności nowego Explorera jest montaż boxu dachowego. To bardzo praktyczna i uniwersalna metoda, która w swojej prostocie – dzięki centralnemu zamkowi – zapewnia bezpieczeństwo przewożonego bagażu. Przy zakupie warto sprawdzić czy dany model ma dwustronne otwieranie – ułatwi to korzystanie podczas codziennej eksploatacji. Drugim rozwiązaniem są boxy bagażowe, które wraz ze stelażem montowane są na haku holowniczym.

Dachowy bagażnik rowerowy to idealne rozwiązanie dla miłośników aktywnego spędzania czasu. Jest prosty w obsłudze i łatwy w montażu. Sam bagażnik składa się z szyn – do nich mocowane są koła roweru. Specjalny uchwyt podtrzymuje ramę jednośladu. Natomiast miłośnicy sportów wodnych mogą przewieźć kajak za pomocą specjalnej przystawki składającej się z czterech obrotowych profili ochronnych, które dopasowują się do profilu podstawy kajaka. Dzięki elastycznym podkładkom konstrukcja chroni kadłub kajaka i umożliwia transport zróżnicowanych kształtów kadłuba.

Uzupełnieniem oferty i możliwości adaptacji Explorera na samochód wyprawowy są wewnętrzne systemy przewozu bagażu. Jednym z nich jest organizer bagażowy z miękkimi bokami, który może być także wykorzystywany do przewozu torby chłodzącej – idealnie sprawdzającej się podczas pikników na łonie natury. W bagażniku można również zamontować praktyczną siatkę przytrzymującą bagaż, a nawet system osłon ładunku utrzymujących przewożone przedmioty – występują one w wersji do pełnej wysokości oraz do połowy wysokości.

 
Oferta akcesoriów Forda jest niezwykle rozbudowana, a każdy znajdzie przydatne dla siebie przedmioty. Większość z nich jest stworzona dla szerokiej gamy modeli i można je dostosować do własnych potrzeb. Pełna lista akcesoriów.
Arval i Ford rozpoczynają współpracę – wynajem długoterminowy samochodów dostępny w salonach
Arval i Ford rozpoczynają współpracę – wynajem długoterminowy samochodów dostępny w salonach

FORD | Klienci salonów Forda mogą korzystać z kolejnej opcji finansowania pojazdów tej marki – wynajmu długoterminowego z pełną obsługą.

Najnowsze oferty

Ford Kuga ST-Line 1.5 EcoBoost 150 KM M6
  • Model: Kuga
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 16425 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2022
Ford Kuga Titanium 1.5 EcoBoost 150 KM M6
  • Model: Kuga
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 10660 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2022
Ford Kuga ST-Line 1.5 EcoBoost 150 KM M6
  • Model: Kuga
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 26000 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2022

Odwiedź nasze salony