SAMOCHODY Z NAPĘDEM NA CZTERY KOŁA IDEALNE NA ZIMĘ?

Dodatkowo napęd na cztery koła zapewnia autu lepsze przyspieszenie i bardziej stabilne zachowanie, szczególnie podczas pokonywania zakrętów lub w czasie jazdy drogami o gorszej nawierzchni, co ma niebagatelny wpływ na poprawę bezpieczeństwa jazdy. Dodatkową zaletą napędu na cztery koła jest równomierne zużywanie się opon.

-

Napęd na cztery koła ze sprzęgłem wielopłytkowym

Jednym z najbardziej powszechnych rozwiązań napędu na cztery koła jest układ przeniesienia napędu ze sprzęgłem wielopłytkowym, które zastępuje mechanizm różnicowy między osiami. Sprzęgło takie, ze względu na kompaktowe rozmiary, najczęściej jest stosowane w samochodach z napędem na przednie koła i z dołączanym na tylne. Błyskawiczny czas reakcji sprzęgła, liczony w milisekundach, pozwala dołączyć napęd tylnych kół niemal w czasie rzeczywistym, gdy tylko czujniki zarejestrują poślizg jednego z kół, które jest stale napędzane. Takie rozwiązanie, chociaż realizowane przez sprzęgła wielopłytkowe różnego rodzaju, Ford stosuje w niezwykle popularnym SUV-ie Kuga (elektromagnetyczne sprzęgło wielopłytkowe) i w osobowej odmianie kombivana Tourneo Connect (elektryczno-hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe).

-

-

Ze sprzęgłem współpracuje elektroniczna blokada, która pełni rolę blokady mechanizmu różnicowego, działająca na koła zarówno przedniej, jak i tylnej osi. Możliwość przyhamowania każdego koła z osobna (tego, które na poszczególnej osi traci przyczepność jako pierwsze), sprawia, że układ przeniesienia napędu potrafi dostosować wielkość przekazywanego momentu obrotowego do chwilowej przyczepności każdego z czterech kół. Dzięki temu na nawierzchni o różnej przyczepności pod kołami po lewej i prawej stronie, samochód nie tylko zachowuje stabilność podczas przyspieszania, ale potrafi skutecznie nabierać prędkości.

W modelach Forda elektronika monitoruje zarówno warunki, jak i styl jazdy kierowcy. Za pomocą sprzęgła wielopłytkowego układ przeniesienia napędu zapewnia optymalną przyczepność każdego z kół poprzez zwiększenie lub zmniejszenie momentu obrotowego, który do niego trafia. O chwilowym podziale informuje kierowcę wyświetlacz na zestawie wskaźników. Podczas zwykłej jazdy po drodze o stałym współczynniku przyczepności moment obrotowy z silnika trafia przede wszystkim do przednich kół. Tak długo jak sprzęgło pozostaje rozłączone, samochód nie ma napędu na cztery koła, a co za tym idzie nie wykazuje istotnych różnic w zużyciu paliwa w porównaniu ze zużyciem paliwa modeli z napędem wyłącznie na przednie koła. Niewielkie różnice są, bo auto wyposażone w układ przeniesienia napędu na cztery koła (z wałem napędowym i innymi dodatkowymi elementami) waży nieco więcej niż samochód pozbawiony tych podzespołów. Różnice wynoszą jednak zaledwie kilka procent.

-

-

Bardziej zaawansowane systemy przeniesienia napędu

W bardziej zaawansowany układ przeniesienia napędu na cztery koła jest wyposażony luksusowy SUV Forda – Explorer. Jednobiegowa przekładnia rozdzielcza ze sprzęgłem elektromechanicznym płynnie zmienia w nim rozkład momentu obrotowego między koła przedniej (których napęd jest dołączony według potrzeby) i tylnej osi (które są stale napędzane). Komputer, który zarządza pracą układu przeniesienia napędu, co 10 milisekund analizuje dane na temat prędkości jazdy, przeciążenia bocznego, temperatury powietrza, poślizgu kół, a nawet zachowania przyczepy (w razie jej holowania). Rozkład momentu obrotowego między koła może zmienić się w ciągu zaledwie 100 milisekund.

-

-

Najbardziej zaawansowaną konstrukcją układu przeniesienia napędu może pochwalić się pick-up – Ranger Raptor napędzany 3-litrowym silnikiem benzynowym. W tej wersji modelu najnowszej generacji zastosowano system stałego napędu na cztery koła z zupełnie nową, elektronicznie sterowaną, dwubiegową przekładnię rozdzielczą oraz blokowane mechanizmy różnicowe z przodu i z tyłu – niezbędne „wyposażenie” samochodu dla entuzjastów jazdy w ekstremalnie trudnym terenie. Nowy Ranger Raptor jest niezwykle sprawnym i wydajnym samochodem do jazdy w każdych warunkach terenowych i drogowych.

-

-

Elektryki też mogą mieć napęd na cztery koła

Elektryczny Mustang Mach-E pokazuje, że współczesny samochód może mieć napęd na cztery koła, mimo że nie jest wyposażony ani w wał napędowy między osiami, ani w centralny mechanizm różnicowy czy w sprzęgło wielopłytkowe. Napęd na cztery koła jest w nim realizowany dzięki dwóm silnikom elektrycznym, po jednym przy każdej osi. Zasilanie jest przekazywane do całkowicie nowego, chłodzonego olejem, montowanego z tyłu silnika prądu przemiennego napędzającego tylne koła oraz do dodatkowego silnika montowanego z przodu. Synchroniczny silnik tylny z magnesami stałymi umożliwia osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego w ciągu 0,5 sekundy, co umożliwia błyskawiczną reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia.

W przypadku Mustanga Mach-E GT łączny maksymalny moment obrotowy osiągany przez dwa silniki elektryczne ma wartość aż 860 Nm. To o blisko 15% więcej niż dysponuje spalinowa jednostka napędowa sportowego coupé Forda – modelu GT. Łączna maksymalna moc, którą generują dwa elektryczne silniki wynosi 487 KM, czyli o 37 KM więcej niż pięciolitrowej widlastej „ósemki” w Mustangu GT. W zależności od wybranego trybu jazdy (Whisper, Active, Untamed lub Untamed Plus) układ napędowy stopniowo zwiększa udział momentu obrotowego przekazywanego na tylne koła. Dzięki temu kierowca może cieszyć się przyjemną jazdą SUV-em z napędem na przednie koła (Whisper), przez dwa tryby, gdy napęd przekazywany jest na cztery koła (Active i Untamed), aż po wyczynowe osiągi rasowego auta sportowego, z napędem na tylną oś (w trybie Untamed Plus).

-

___
źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Ford

„Podnieś mnie kochanie” – Ford Bronco Badlands i jego off-roadowe ciekawostki
„Podnieś mnie kochanie” – Ford Bronco Badlands i jego off-roadowe ciekawostki

FORD | Ford Bronco to amerykańska ikona, która od 1966 roku niezmiennie oferuje nietuzinkowe właściwości terenowe oraz gwarantuje kierowcom pewność prowadzenia nawet w najtrudniejszych warunkach. Oto lista off-roadowych ciekawostek, które znalazły się na pokładzie nowego Bronco.

Nowy elektryczny Ford Explorer może być samochodem wyprawowym – szeroka oferta akcesoriów
Nowy elektryczny Ford Explorer może być samochodem wyprawowym – szeroka oferta akcesoriów

FORD | Nowy elektryczny Ford Explorer to samochód, w którym znana podróżniczka Lexie Alford pobiła rekord świata i przejechała 30 000 km okrążając kulę ziemską. Model ten obecny jest już na polskim rynku, a dzięki szerokiej ofercie akcesoriów można go nie tylko spersonalizować, ale również zrobić z niego prawdziwy samochód wyprawowy.

Explorera AWD można naładować od 10% do 80% w 26 minut, podczas gdy w wersji RWD może to zająć tylko dwie minuty dłużej. Samochód obsługuje ładowanie prądem stałym (DC) o mocy do 185 kW oraz prądem przemiennym (AC) do 11 kW.

Przewóz bagażu i dom na kołach – wiele możliwości dzięki oryginalnym akcesoriom

Wyprawa nowym elektrycznym Fordem Explorerem nie musi prowadzić dookoła świata, ale – jak widać po ustanowionym rekordzie – samochód bez problemu sprawdzi się na każdym dystansie. Dodatkowo, dzięki oryginalnym akcesoriom weekendowy wypad za miasto lub podróż na drugi koniec świata będą przyjemniejsze.

Namiot montowany na tylnej klapie idealnie pasuje do nowego Explorera. Ten praktyczny dodatek sprawia, że każda wyprawa staje się jeszcze bardziej komfortowa, a podróżnicy zyskują całkowitą niezależność. W ofercie Ford Akcesoria można również znaleźć namioty dachowe – jego montaż jest szybki i łatwy, a wchodzenie ułatwia składana drabinka.

Również oferta akcesoriów Forda do przewozu bagażu jest niezwykle rozbudowana i każdy znajdzie w niej przydatne dla siebie rozwiązanie, które ułatwi podróżowanie Explorerem zgodnie z ideą „Adventorous Spirit”. Jedną z metod zwiększenia ładowności nowego Explorera jest montaż boxu dachowego. To bardzo praktyczna i uniwersalna metoda, która w swojej prostocie – dzięki centralnemu zamkowi – zapewnia bezpieczeństwo przewożonego bagażu. Przy zakupie warto sprawdzić czy dany model ma dwustronne otwieranie – ułatwi to korzystanie podczas codziennej eksploatacji. Drugim rozwiązaniem są boxy bagażowe, które wraz ze stelażem montowane są na haku holowniczym.

Dachowy bagażnik rowerowy to idealne rozwiązanie dla miłośników aktywnego spędzania czasu. Jest prosty w obsłudze i łatwy w montażu. Sam bagażnik składa się z szyn – do nich mocowane są koła roweru. Specjalny uchwyt podtrzymuje ramę jednośladu. Natomiast miłośnicy sportów wodnych mogą przewieźć kajak za pomocą specjalnej przystawki składającej się z czterech obrotowych profili ochronnych, które dopasowują się do profilu podstawy kajaka. Dzięki elastycznym podkładkom konstrukcja chroni kadłub kajaka i umożliwia transport zróżnicowanych kształtów kadłuba.

Uzupełnieniem oferty i możliwości adaptacji Explorera na samochód wyprawowy są wewnętrzne systemy przewozu bagażu. Jednym z nich jest organizer bagażowy z miękkimi bokami, który może być także wykorzystywany do przewozu torby chłodzącej – idealnie sprawdzającej się podczas pikników na łonie natury. W bagażniku można również zamontować praktyczną siatkę przytrzymującą bagaż, a nawet system osłon ładunku utrzymujących przewożone przedmioty – występują one w wersji do pełnej wysokości oraz do połowy wysokości.

 
Oferta akcesoriów Forda jest niezwykle rozbudowana, a każdy znajdzie przydatne dla siebie przedmioty. Większość z nich jest stworzona dla szerokiej gamy modeli i można je dostosować do własnych potrzeb. Pełna lista akcesoriów.
Arval i Ford rozpoczynają współpracę – wynajem długoterminowy samochodów dostępny w salonach
Arval i Ford rozpoczynają współpracę – wynajem długoterminowy samochodów dostępny w salonach

FORD | Klienci salonów Forda mogą korzystać z kolejnej opcji finansowania pojazdów tej marki – wynajmu długoterminowego z pełną obsługą.

Najnowsze oferty

Ford Transit 350 L3H2 2.0 New EcoBlue 170 KM A6 FWD
  • Model: Transit
  • Typ nadwozia: Van
  • Przebieg: 6 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2024
Ford Kuga Titanium 1.5 EcoBoost 150 KM M6
  • Model: Kuga
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 10660 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2022
Ford Kuga ST-Line 1.5 EcoBoost 150 KM M6
  • Model: Kuga
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 26000 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2022

Odwiedź nasze salony